Annons

Nybörjar hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonton

Ny medlem
Tjena. Hade tänkt mig att köpa en ny kamera till resor och allmänt bruk..
Det lutar åt Sonys a6000 eller a7..
Och jag behöver er hjälp, vilken ska jag köpa? Är de värt att lägga några 1000lappar till på en a7 eller ska jag köra på a6000?
Jag gillar att ta kort på landskap framförallt, behöver man annat objektiv än "original" som följer med?
Troligtvis börjar jag med begagnat!
Tack för svar, Mvh Emil!
 

kiwi

Aktiv medlem
Oj, det här kan leda till lika många svar som det finns fotografer. ;)

Men jag ska iaf ge de råd som jag brukar ge:

  • * Lägg hellre mer pengar på objektivet/-en än på kameran. »Alla« kameror är tillräckligt bra, särskilt för nybörjare. Men det är objektiven som kan göra skillnaden.
  • * Kolla om du kan få tillgång till kamerautrustning från någon i familjen (förälder, släkting etc), för då kan du bygga från denna.
  • * Om du ska börja helt från början vad gäller kameror och objektiv, tänk på att välja »rätt« från början. Ju mer investerad du är i ett visst märke, desto svårare är det att byta till något annat senare.
  • * Tänk på att det är övning, övning, övning som ger en bra fotograf i slutändan – inte utrustningen.

Den tredje punkten, att välja »rätt« märke, låter kanske lite skrämmande. Men det är mer för att du ska tänka lite längre än bara till kameran. Märke A kanske har en väldigt bra kamera med många finesser för en billig peng. Men samtidigt kanske Märke B har ett större utbud av objektiv med överkomliga priser.

Kitobjektiven som ibland följer med kameror är helt okej, tycker jag. En del tycker att de är plastiga och ljussvaga, men de personerna brukar nog vara vana vid bättre (och mycket dyrare) saker. ;)


/ Kiwi
 

Jonton

Ny medlem
Tack för svaret kiwi!
Fantastiskt svar, och det gjorde så att jag tänker till lite faktiskt! Särskilda det sista, dock har jag läst att det finns adaptrar o grejer till dom kamerorna, dock inte så långt att jag vet vad som är kompatibelt med vad än men.. Hehe!

Sen har jag läst och kollat runt mycket, och det verkar som många som vart fäst vid ett visst märke och sedan testat Sonys nya kameror och blivit sålda på dom direkt!
Men jag är med på vad du menar med just objektiven osv, Sony verkar inte ha mycket, mesans Canon och nikon har tusentals! Även mycket bra begagnat! Därför tänker jag på adapter, till den och efter ett tag ett bättre objektiv så är första års kittet "perfekt".... Kanske.... Hehe

M v h!
 

micke4x4

Aktiv medlem
Har en a6000 sen något år tillbaka och kan väl ge "min" syn på kameran.
Det är en väldigt bra nybörjarkamera. Man ser direkt på skärmen eller i sökaren hur olika inställningar förändrar den färdiga bilden och även om det är becksvart ute ser man ganska bra i sökaren.
Kameran tar underbara bilder, även med kitobjektivet i bra ljus. I sämre ljus brusar det däremot ganska mycket.
JPEG direkt ur kameran är inga problem. Färger, mättnad och kontrast är väldigt bra.
Det är även en väldigt smidig kamera att ha med sig tack vare att den är så liten.
Bildstabiliseringen funkar också väldigt bra.

MEN.....Jo visst finns det även men.
Utbudet av objektiv är skralt. Visst går det att använda adapters osv men annars är det som sagt inte mycket att välja på. Ska man ha adapter som även tillåter autofokus blir det dyrt.
Kameran känns som en leksak i jämförelse med mina övriga Nikon och Pentax kameror.
Dels för att den är så lätt men även känslan i knappar osv går inte att jämföra.
Den är långsam i hanteringen. Det tar ganska lång tid mellan varje bild om du skjuter en bild i taget. Seriebildtagningen är däremot ruskigt snabb.
Fokusen känns inte helt tillförlitlig. Plötsligt tappar den fokus även om du tagit flera bilder från i stort sett samma position och batteritiden är rentav urusel.

Ja det var väl lite av plus och minus som jag kom på.
Med vänlig hälsning
Micke
 
ANNONS