Annons

Sony a6000, slutarljud

Produkter
(logga in för att koppla)
Är nybörjare men tycker Sonys a6000 verkar vara en trevlig kamera. Förutom att touchscreen saknas OCH att slutarljudet verkar förskräckligt högt! Kan man få bort/ner volymen på slutarljudet??
Eller finns någon annan kamera med samma upplösning och storlek som e tyst?
 

Dennis_foto

Aktiv medlem
Om man aktiverar elektronisk första ridå för slutaren (Electronic First Curtain Shutter, EFCS) så minskar ljudet betydligt.
Jag har en a77ii och har EFCS påslaget (hade det även påslaget med a57 tidigare), märks väldigt tydligt när man tar foton med lång slutartid. Exponeringen börjar helt ljudlöst, sedan klickar det till när slutaren avslutar exponeringen.
Det kan bli oönskade effekter av EFCS om man ställer in en liten bländare och har ett objektiv som inte är så snabbt på att blända ner och man fotar med kort exponeringstid. Då kan man se (finns exempel på nätet) att exponeringen blir olika i överkant och nederkant på bilden eftersom exponeringen påbörjas innan bländaren hunnit stänga ned sig hela vägen till inställd storlek.
Jag har dock inte märkt av något sådant hittills.

Se gärna tråd på dpreview om detta:
https://www.dpreview.com/forums/thread/3623715
 
Om man aktiverar elektronisk första ridå för slutaren (Electronic First Curtain Shutter, EFCS) så minskar ljudet betydligt.
Jag har en a77ii och har EFCS påslaget (hade det även påslaget med a57 tidigare), märks väldigt tydligt när man tar foton med lång slutartid. Exponeringen börjar helt ljudlöst, sedan klickar det till när slutaren avslutar exponeringen.
Det kan bli oönskade effekter av EFCS om man ställer in en liten bländare och har ett objektiv som inte är så snabbt på att blända ner och man fotar med kort exponeringstid. Då kan man se (finns exempel på nätet) att exponeringen blir olika i överkant och nederkant på bilden eftersom exponeringen påbörjas innan bländaren hunnit stänga ned sig hela vägen till inställd storlek.
Jag har dock inte märkt av något sådant hittills.

Se gärna tråd på dpreview om detta:
https://www.dpreview.com/forums/thread/3623715
Första ridån e väl den som låter skarpast? Lär väl hjälpa mycket förstås! Kan man inte dämpa utifrån på nåt sätt? Tänker om man ska ta på skygga djur, eller stjäla ett par bilder under en teaterföreställlning eller liknande.
 

Per Dahlgren

Aktiv medlem
Panasonic Lumix GX7/GX80 och liknande har möjlighet till helt elektronik slutare. Den är absolut knäpptyst. Har en del nackdelar vid snabbt rörliga motiv men funkar för det mesta.

Jag tror Fuji har samma funktion men är inte säker.
 
ANNONS