Annons

6D Mark II - "objektivbugg" (Sigma 35mm Art)

Produkter
(logga in för att koppla)

induce

Aktiv medlem
Hej!

Tänkte bara ge folk som köpt denna kameran en heads up gällande ett problem när huset paras med Sigma-objektiv. Märkte inget på min 85mm men på 35mm fick jag ett märkligt problem på låga bländartal. Fick konstiga, mörka ringar i bilden. Blev först väldigt orolig och trodde att det var något fel med huset men insåg efter lite Googling att det var ett känt problem. Vet inte om det kan avhjälpas med firmware-uppdatering på huset eller objektivet på sikt men hittade i alla fall en lösning som hjälper på kort sikt.

Du går in under den röda avdelningen i menyn och väljer "Lens aberration correction". Där inne stänger du av "Peripheral illumination correction". Se bifogad skärmdump. Då försvinner problemet. Hade även problem när jag fotade i Live view där kameran gav ett felmeddelande 70 och låste sig. Detta försvann också efter denna justering.

https://www.slrlounge.com/sigma-issues-lens-incompatibility-warning-canon-5d-mark-iv-eos-cameras/

Hoppas det sparar någon bekymmer!
 

Bilagor

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det är samma problem med flera andra kamerahus när objektiv från andra tillverkare används. Det påverkar inte råfilerna, utan bara de jpeg-bilder som kameran skapar. Stäng av periferbelysningen (vinjetteringborttagningen) så löser det sig.
 

Spygg

Aktiv medlem
Jag hade detta problem, vilket löste sig när jag tog bort periferibelysningen, MEN jag har har fortfarande problem med att kameran underexponerar extremt mycket när jag plåtar med liveview. Plåtar jag utan är det inga problem, men försöker jag göra det med liveview blir bilderna flera steg för mörka. Finns det en lösning på detta också?
 

PMD

Aktiv medlem
Titta på Sigmas webplats och se om det finns någon firmwareuppdatering för ditt objektiv.
 
ANNONS