Annons

Fotografera, filma 4K och framtidssäker

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Den är gjord för det....Det är inte en systemkamera.
Grepp
skärm
AF
Stabilisering (Mycket viktigare med video än stillbild)

Personligen så använder jag normalt stativ när jag filmar. Men det är långt ifrån spontant :)
 

gusta

Avslutat medlemskap
Jag tvivlar på att 4K är den högsta upplösning vi någonsin kommer att ha.
8K verkar komma under 2018.
Nä jag tror också att 8K kommer lite senare, men som nämns senare i tråden gällande utrymme tar ju klipp i denna klassen upp en hel del minne på disken.

Tror jag läst nåt att 8K är upplösningen för det mänskliga ögat så efter det bör kanske utvecklingen stanna av.
 

gusta

Avslutat medlemskap
G80 + 25mm f1.7 och redigering i davinci resolve är väl det mesta du kan få för minst pengar skulle jag säga :)
Nice tips. Ska ha det till övervägning. Sen är jag i valet och kvalet om systemkamera faktiskt är det rätta.

Jag vill ju ta bra bilder, men samtidigt ser jag det med att en systemkamera är större och svårare att ta med. Ja jag vet inte, velar som fan :p
 

gusta

Avslutat medlemskap
Om man ska videofilma sina barn så ska man nog köpa det man har råd med och börja filma. Det är lönlöst att hålla på och fundera på vilka videoformat som är framtidssäkra. Man får helt enkelt se till att konvertera till aktuella format i framtiden om/när det format man har valt börjar bli besvärligt att hantera.
Ja jag har råd till en GH5, men bara frågan om det blir overkill för mig som inte har supermycket erfarenhet av en semiproffskamera. DOCK är jag väldigt intresserad av foto vilket hade varit kul och köra igång med en bra kamera, både som kan filma och ta bilder.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Framtiden?

Det är knepigt att framtidssäkra.
Men att satsa på 4K är en bra idé.
Vill man ha 4K och 50fps samtidigt så krävs det mycket av kameran.
Lumix G80 är bra men klarar "bara" 4K 25 fps. En annan skillnad mot GH5 är att G80 beskär bilden vid 4K.

Många filmare använder inte AF utan bara i undantagsfall. GH5 har en helt användbar AF även om det finns systemkameror som har bättre.

Förutom kamera så behövs ett bra videostativ och en ljudinspelare, ljudet är minst lika viktigt som bilden oftast viktigare.

En videokamera med liten sensor kan vara ett alternativ. T.ex Panasonic VX-980.
Fördelerna kan vara avgörande som motorzoom med mycket stort omfång, mycket bra autofokus, bra stabilisering och smidighet. Enkelt att handhålla och följa motivet. Dock är bitrate för låg och bildkvaliteten blir givetvis lidande, men ändå ofta tillräckligt bra.
Självklart beroende på vilka krav man har.

Panasonic och Canon börjar släppa avancerade videokameror med 1-tums sensorer nu.
De är säkert mycket intressanta för filmare.
 

gusta

Avslutat medlemskap
Köp något med bra AF. Barn tenderar att röra sig en del. Och det är ingen poäng att filma i någon högre fps än 24 eftersom det är standarden. Högre än så tar bara upp massa onödig plats och bör endast användas om du har speciella planer för din redigering där du behöver de extra bilderna, men för hemmavideos är jag tveksam till att du lär behöva det speciellt ofta. 4k video tar redan stor plats och 60p 4k tar dubbelt så stor plats som 30p eftersom det i princip är dubbelt så många bilder per sekund.

Skulle inte rekommendera GH5 då AF problemen inte verkar vara fixade, vilket gör den helt värdelös för allt som kräver snabb fokus i video.

Jag skulle rekommendera en Sony A6500/A6300. Bra pris i föehållande till prestanda. Har 4k som önskat, har 1080 120fps ifall man någonsin önskar göra nåt speciellt. Har log profiler ifall man vill leka med color grading osv. Har ett relativt bra codec (xavc-s) men endast 8bit video tyvärr, tror den gör 10bit via hdmi dock till extern recorder. Framförallt har de bra AF som slår Panasonics vilket du kommer älska när du försöker få fokus på rörande barn. Går självklart att köra MF men är lite svårare att lära sig o få till bra.

Objektiv är en helt egen fråga i sig där du bör specificera budget lite mer för o kunna rekommendera något vettigt.

Inte så att de hade fixat det med den nya programuppdateringen? Kollade på Sony A6500, mycket intressant kandidat. Lite mindre, verka rätt vettig!
 

gusta

Avslutat medlemskap
Ja utvecklingen på området går rasande fort. I en fråga om framtidssäkert bör man fundera på framtidens format och upplösning.
Det som är high-end idag är snart standard och sedan gammalt.

Vi har barnen på VHS och på DV-band.
Har idag ingen VHS-spelare. Med DV-kameran finns kvar så att man kan titta. Så länge den nu fortsätter att fungera.
Brände en massa film till DVD. Men har idag ingen DVD-spelare mer än den som sitter i Playstation.
Jo jag är medveten om filformat osv. Det kommer man inte ifrån att det skiftar i takt med teknikutvecklingen. Men rent upplösningsmässigt tror JAG iallafall på att spela in mycket i 4K inför framtiden. Sen att det tar en massa diskutrymme, ja det får det ta.
 

gusta

Avslutat medlemskap
Ska man ha en bild och filmkamera i ett är valet fortfarande svårt. Läste att mobilerna nu har 4K 50/60fps medans dom flesta systemkamerorna inte klarar det pg.a. att processorerna i mobilerna är långt mer kraftfulla än det som finns i våra systemkameror. Det stod också att säljvolymerna är så mycket större på mobilsidan så priserna kan pressas mycket mer än jämfört med vanliga kameror vilket är en anledning till att det inte implementeras.

Tror du får nöja dig med 30fps tyvärr. Panasonic GH5 finns (hade en själv) men som sagts är autofokusen inte så bra. Själv vet jag inte vad jag hade skaffat. Sony har bra fokus men lite sladdrig bild i 4K på (mellansegmentkamerorna) om man ska veva runt kameran mycket pg.a långsammare utläsning av sensor medans Panasonics modeller har hyffsat snabb avläsning men autofokusen inte är jättebra. Som sagt svårt val..
Lite som att svära i kyran eller vad man ska säga, men hur står sig en Iphone 8 kameramässigt utifrån behovet att filma och ta bra bilder. VET att bilderna inte blir lika bra som med en systemkamera men en enorm fördel att alltid ha med sig kameran. Filmar i 4K, bilderna som filmas och visas på nätet ser inte helt sjaskiga ut :p
 

gusta

Avslutat medlemskap
Alltså vad pratar folk om. Köp en g80 bara. För AF efter springande barn kommer inget hjälpa dig förutom möjligtvis canons dual pixel eller nya Sony a9 vilket är overkill som första kamera.
Fokusera manuellt med ringen. Och 50fps behöver du bara ifall du tänkt filma för slow mo, annars filmar du bara i 24/25 fps

G80 har allt du behöver, bara bildstabiliseringen själv är värd mer än både AF och högre frame rates. Köp till en rode video micro, ett minnes kort och möjligtvis ett extra batteri sen ba köru :)

Köp absolut ingen videokamera iallafall, knäppaste jag hört..
:p hehe.

Iphone 8? :p
 

gusta

Avslutat medlemskap
24fps är möjligen cinematisk standard men vanligast på nätet idag är nog ändå 29.97fps beroende på vad man är ute efter för look.
Filstorleken bestäms ej av upplösning eller framerate utan hänger på vilken bitrate och codec som används.

Men med det sagt och vad TS säger att han vill filma för något så ser jag inte något hinder i att filma i 4K60p. Det låter inte som om slutresultatet ska vara cinematiskt.

Kommande Panasonic Lumix G9 kanske kan vara något, enligt uppgift ska den vara mer riktad mot foto än GH5 men ändå klara 4K60p samt ha 5-axlad bildstabilisering. Priset lär bli lägre än GH5.
Ohh, nice. håller ögonen öppna efter denna.
 

PMD

Aktiv medlem
Ska man ha en bild och filmkamera i ett är valet fortfarande svårt. Läste att mobilerna nu har 4K 50/60fps medans dom flesta systemkamerorna inte klarar det pg.a. att processorerna i mobilerna är långt mer kraftfulla än det som finns i våra systemkameror.
Framförallt tror jag att det beror på att sensorerna i mobiltelefonerna är så mycket mindre än sensorerna i de flesta systemkameror.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Alla kameror funkar i BRA ljus. Och när är det det i norden?
Mobiler är för lätta och saknar ergonomi, de skumpar hej vilt.
Sensorerna är små o får problem i alla mörka partier.

Men de filmar....
 

"klick"

Aktiv medlem
https://www.43rumors.com/ft4-panasonic-g9-price-around-1700-not-2300-rumored-elsewhere/

Inte officiell info men om man ska tro det som skrivs om G9:an.
Kan nog bli intressant kamera. Från bilderna ser den ut att ha en annan sensor än GH5 och dom skrivet även att fotokvalitén ska vara högre än GH5. Mycket dyrare än G80 dock som du kan köpa redan idag.

"
According to our sources the Panasonic G9 body price should be around 200 Euro/Dollar lower than the one of the GH5. I should get the final pricing info soon but expect something around $1,700-$1,800"

"
– 20 Megapixel
– G9 has same GH5 AF sensors
– Autofocus is faster than the GH5
– Hi-rez Mode with 20/60/80 MP
– Body size in between the G81 and GH5
– Photo Quality is higher than on the GH5
– Up to 20fps with full AF and 60fps with locked AF
– 3,680k-dot OLED LVF
– 80 MP mode combined from 8 images. Images are stitched together in camera (no need to run it through an external software). works with camera on tripod only (non handheld mode)
– 6.5-stop stabilization with 5-axis image stabilizer in conjunction with lens stabilizer
– New EVF with no blackout and 0.83x magnification
– Waterproof and frost resistant (-10 degrees) body housing in magnesium
– Body price around $170o-$1800
– available after Christmas
"
 

"klick"

Aktiv medlem
Alla kameror funkar i BRA ljus. Och när är det det i norden?
Mobiler är för lätta och saknar ergonomi, de skumpar hej vilt.
Sensorerna är små o får problem i alla mörka partier.

Men de filmar....
Mm, finns en jämförelse här t.ex. mellan Panasonic GH5 och Iphone i 4K60fps på båda.
Iphonen hänger med rätt bra i dagsljus men så fort det blir mörkare blir kvalitén kass.
Rätt imponerande ändå hur långt mobilkamerorna har kommit.

https://www.youtube.com/watch?v=x_Z12zVnrpk
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vore inte en videokamera ett lämpligt val om det är videofilmning man vill syssla med?
Kanske men om man nu tar både stillbild och filmar så är det ju praktiskt med en enda kamera som kan allt. Annars riskerar man att man står där med två kameror och i värsta fall ha fel kamera med sig vid tillfället. I mitt fall så har videokameran blivit den som blivit liggande tyvärr och den har bara använts i ett enda sammanhang för mer än 10 år sedan på en resa.

Tack för påminnelsen förresten för det är ju faktiskt en sak jag ska kasta omgående då den nog kvalar in i kategorin "mitt sämsta köp" numera och det är en av de stående frågor som de brukar fråga månadens intervjuperson i vår lokaltidning Vaxholms Lotsen.

För mig var det väldigt fel men för andra är det säkert helrätt men jag hade nog aldrig köpt den om jag haft de videomöjligheter som finns idag i många moderna kameror i huvudsak avsedda för stillbild.

I övrigt håller jag helt med om att det bara är att sätta igång innan ungarna hunnit bli vuxna och det blir faktiskt jättefint i HD också. Även om 8K säkert kommer bli vanligare, så är nog det mest motiverat om man har verkligt stora TV-skärmar idag.
 
ANNONS