Annons

FD till EOS adapter, eller nytt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

ingridveronikaa

Ny medlem
Hej!

Är nybörjare och skulle bli väldigt glad för lite tips och råd. Jag har en canon eos 1300D, jag undrar om det är bättre att köpa ett begagnat objektiv (letar ett tamron 150-600 g2) som tex har FD fattning och skaffa en adapter eller bara lägga ut pengarna för det objektiv jag drömmer om. Det känns som att bildkvalitén lär vara bättre med ett objektiv än adapter etc.

Är det någon speciell hemsida som har bäst priser och är pålitlig när det kommer till att handla nya objektiv och andra tillbehör?

Undrar också hur en teleconverter fungerar. Hur vet jag vilken jag ska köpa för att tex öka på min 70-300mm? Går det?

Skulle bli jättetacksam för svar!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
FD fattningen försvann i slutet av 80-talet så det finns inga moderna objektiv med den. De äldre objektiv som finns blir alla med manuell fokus med adapter på en EOS. Värre är att det inte finns plats att montera en adapter utan optiskt glas om man skall få fokus på längre avstånd med ett FD objektiv på en EOS kamera som din. Det gör att för att de skall ge fokus på alla avstånd måste adaptern ha optiskt glas i sig. Detta medför en försämring av den optiska kvalitén. Kortfattat: det är ingen idé. Köp objektiv med EF/EF-S fattning.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Finns inte

Och det finns heller ingen teleconverter som fungerar till din kamera med ett 70-300 på. I alla fall inte utan att autofokusen försvinner och det blir mörkare i sökaren så att det blir svårt att ställa fokus manuellt. Är du beredd att fokusera manuellt och tappa lite i skärpa så rekommenderas en Kenko 1,4 teleplus pro 300. Det är en av de få konvertrarna som passar på ditt objektiv.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Hej!

Jag har en canon eos 1300D, jag undrar om det är bättre att köpa ett begagnat objektiv (letar ett tamron 150-600 g2) som tex har FD fattning och skaffa en adapter eller bara lägga ut pengarna för det objektiv jag drömmer om. Det känns som att bildkvalitén lär vara bättre med ett objektiv än adapter etc.
Tamron 150-600 G2 är ett utmärkt objektiv. Försök hitta ett begagnat, exempelvis genom att sätta in en köpesannons här på Fotosidan.

Ett billigare alternativ kan vara ett begagnat EF 100-400/4,5-5,6L IS (den första versionen som är utskjutbar).

FD-objektiv är ingen större hit på Eos-kameror. Dels finns de bara med manuell fokus, dels tvingas du använda en adapter med telekonverter som försämrar skärpan. Det finns en del FD-objektiv med fast brännvidd som är bra, men i stort sett alla FD-zoomar är dåliga med dagens mått mätt.
 
ANNONS