Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

smuts på objektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)
tjena, Var ute och tog ett par foton på stranden här om dagen, men när jag kom hem så märkte jag att det var skit på bilderna. jag tog en duk som egentligen är till för glasögon och putsade både uv-filtret, objektivets båda sidor och till och med sensorn. För 2-3 timmar sedan så var jag ute o fotade igen på samma ställe, upptäckte då att smutsen fortfarande var kvar på bilderna.

http://i41.tinypic.com/2vhsv21.jpg

här är en utav de bilder som jag tog idag. Hur får jag väck skiten? har inte några speciella rengöringsverktyg utan jag brukar använda mig av duken till solglasögonen.

/V
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Ser ut som sensordamm. MYCKET sensordamm.

Jag är ingen expert, men att svabba omkring med en dammig putsduk på sensorn leder nog bara till mer smuts.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Dammet sitter inte på glaset utan det sitter på sensorn inne i kameran, dvs det som sitter där filmen hade varit på en analog kamera.
 

Jocke919

Aktiv medlem
Jag tror att det som den funktionen gör är att lyfta upp spegeln så att du kommer åt att göra rent sensorn. Jag föreslår att du införskaffar en blåsbälg antingen från en fotoaffär eller från apoteket. Sen tar du bort objektivet sätter på sensorrengöringen så att spegeln fälls upp och utan att nudda sensor eller kanter stoppar ner pipen på blåsbälgen och blåser ett par gånger. testa sedan genom att fota med liten bländare (stor siffra) mot något enfärgat och se om du forfarande ser spår. Gör om tills det är rent eller tills att det inte blir någon skilland mellan gångerna. Oftast blir det några få prickar kvar och det är inte mycket att göra åt. Vill du ha det 100% rent så går det att använda våta rengöringsalternativ men är det bara ågra få prickar är det enligt mig inte vär jobbet med de våta al.ternativen
 
ANNONS