Annons

uppgradering från d300s

Produkter
(logga in för att koppla)

aitchh

Aktiv medlem
tjena.
jag använder idag en D300s som jag är lite sugen på uppgradera pga ålder och iso inte är det bästa.
plåtar mycket sport, fåglar men även en del natur och porträtt, vad är vettigt att byta till? vill ha video funktionen, lite sugen på en begagnad D3s, är det ens värt att byta? vad rekommenderar ni?

Lite sugen på fullformat !
 

mimasan

Avslutat medlemskap
tjena.
jag använder idag en D300s som jag är lite sugen på uppgradera pga ålder och iso inte är det bästa.
plåtar mycket sport, fåglar men även en del natur och porträtt, vad är vettigt att byta till? vill ha video funktionen, lite sugen på en begagnad D3s, är det ens värt att byta? vad rekommenderar ni?

Lite sugen på fullformat !
Hej varför vill du ha småbildformatet? Det är bra att tänka igenom först varför du tror dig få nytta av det. :)

Annars är ju som tidigare sagt D500 efterträdaren till D300 och det är ett rejäl uppgradering efter 10 år eller vad det nu kan vara.

Henrik
 

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
tjena.
jag använder idag en D300s som jag är lite sugen på uppgradera pga ålder och iso inte är det bästa.
plåtar mycket sport, fåglar men även en del natur och porträtt, vad är vettigt att byta till? vill ha video funktionen, lite sugen på en begagnad D3s, är det ens värt att byta? vad rekommenderar ni?

Lite sugen på fullformat !
En fråga..............vad har du för objektiv? Har du FF objektiv så prova FF. Har du DX objektiv så satsa på D7500 eller D500 dessa kameror brusar som gårdagens FF kameror.......................
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Ett alternativ till D500 och kommande D7500, som ju har samma sensor, är att köpa en beg D7100 eller D7200 (med få klick).
De äldre kamerorna verkar ha minst lika bra sensor och är givetvis rejält billigare.

Frågan är då hur mkt sämre AF egenskaper D7100 och D7200 har, och om antal bilder per sekund är bra nog. Jag funderar själv på att inhandla en D7100 och para med ett 200-500 objektiv, som jag också kommer att använda på en FX kamera (D610).

Alltså, hur mkt bättre i praktiken är egentligen D500 än D7100/D7200 för att fota fågel och sport?
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
"Alltså, hur mkt bättre i praktiken är egentligen D500 än D7100/D7200 för att fota fågel och sport?"

Hur mkt är ju svårt att säga, kan ju bara upplevas genom att just jämföra. Men jag skulle säga tydligt/mycket bättre. Det är ju just den typen av bilder som den är spetsad på. Ska du plåta en svamp i skogen har du inte mkt för de xtra 10-15 tusen du lägger på 500:an. På fågel & sport/rörligt lär du helt enkelt få långt fler bra bilder med dig hem. Pga AF & bps ffa.
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
"Alltså, hur mkt bättre i praktiken är egentligen D500 än D7100/D7200 för att fota fågel och sport?"

Hur mkt är ju svårt att säga, kan ju bara upplevas genom att just jämföra. Men jag skulle säga tydligt/mycket bättre. Det är ju just den typen av bilder som den är spetsad på. Ska du plåta en svamp i skogen har du inte mkt för de xtra 10-15 tusen du lägger på 500:an. På fågel & sport/rörligt lär du helt enkelt få långt fler bra bilder med dig hem. Pga AF & bps ffa.
Mycket bättre än D7100, som är sorgligt handikappad av sin lilla buffert. Men klart bättre än D7200 också, på många sätt. Robustare, bättre af, bättre sensor osv.
Tack för de svaren. Verkar i detta fallet vara ett klassiskt, man får vad man betalar för...
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Mycket bättre än D7100, som är sorgligt handikappad av sin lilla buffert. Men klart bättre än D7200 också, på många sätt. Robustare, bättre af, bättre sensor osv.
Jag håller inte med dig att D7100 skulle vara handikappad.
Om man håller på med seriebildstagning , så kan man gå ned
till JPEG Fine som ger väldigt fina bilder. Visst...du kan inte bearbeta lika mycket som du kan med RAW-bilder , men kameran smattrar på rätt bra på "Fine-läget".
 

afe

Aktiv medlem
Jag håller inte med dig att D7100 skulle vara handikappad.
Om man håller på med seriebildstagning , så kan man gå ned
till JPEG Fine som ger väldigt fina bilder. Visst...du kan inte bearbeta lika mycket som du kan med RAW-bilder , men kameran smattrar på rätt bra på "Fine-läget".
Alltså är den handikappad jämfört med nya kameror för fotografer som använder råformat. Inte viktigt för alla, men många.
 

Thomas Hedrén

Aktiv medlem
Jag har gått från D300s, via D7100, tillbaka till D300s och nu till D500. Min erfarenhet är att på snabba och rörliga motiv satte jag fokus oftare och bättre med D300s än med D7100. Att D7100 har en bättre sensor är ingen tröst när kameran inte hänger med snabba motiv. D500 är ett verkligt lyft! Den som snackar om att D500 har svaga brusegenskaper vid höga ISO tror jag knappast har någon egen erfarenhet av kameran ifråga. ISO 3200 är inga problem för utskrifter i storlek 35 x 50 cm. Även ISO 6400, Nikkor 300/f 2.8 + konverter är inga problem längre - även på frihand. En sådan kombo var inte att tänka på med D7100.
Dvs skall du verkligen få ett lyft är valet enkelt.
 

ThomazK

Medlem
tjena.
jag använder idag en D300s som jag är lite sugen på uppgradera pga ålder och iso inte är det bästa.
plåtar mycket sport, fåglar men även en del natur och porträtt, vad är vettigt att byta till? vill ha video funktionen, lite sugen på en begagnad D3s, är det ens värt att byta? vad rekommenderar ni?

Lite sugen på fullformat !
Hej Hade en d300s bytte till en D4, funderade på D500 men jag hade nog ångrat mig t.e.x min tele konverter TC20E 3 funkade inte bra på D300s, har fotat på 12800 iso inga problem. D4 1350000 exponeringar 16500kr V.H Thomas
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Jag har gått från D300s, via D7100, tillbaka till D300s och nu till D500. Min erfarenhet är att på snabba och rörliga motiv satte jag fokus oftare och bättre med D300s än med D7100. Att D7100 har en bättre sensor är ingen tröst när kameran inte hänger med snabba motiv. D500 är ett verkligt lyft! Den som snackar om att D500 har svaga brusegenskaper vid höga ISO tror jag knappast har någon egen erfarenhet av kameran ifråga. ISO 3200 är inga problem för utskrifter i storlek 35 x 50 cm. Även ISO 6400, Nikkor 300/f 2.8 + konverter är inga problem längre - även på frihand. En sådan kombo var inte att tänka på med D7100.
Dvs skall du verkligen få ett lyft är valet enkelt.
Kan verkligen hålla med om att D500 är ett lyft och precis det jag väntst på som D300 ägare
 

zosma

Aktiv medlem
Hej Hade en d300s bytte till en D4, funderade på D500 men jag hade nog ångrat mig t.e.x min tele konverter TC20E 3 funkade inte bra på D300s, har fotat på 12800 iso inga problem. D4 1350000 exponeringar 16500kr V.H Thomas
Nu vet jag inte hur länge slutaren fungerar på D4 men nästan 1,5 miljoner exponeringar, det låter mycket.
 

lawe

Aktiv medlem
Förutom att serietagningen är snabb på 500:an är autofokusen vansinnigt snabb! Jag fotograferar mycket fotboll (med 70-200 VRII) och det är en grym skillnad mot D7100 som jag hade tidigare. Förutom att jag har fler bilder att välja på från varje situation så är i princip alla bilder skarpa.
 

afe

Aktiv medlem
Så länge kameran inte utsatts för yttre påverkan (stötar, fukt, damm etc) kan nog en slutare hålla så länge. Har för mig att jag hörde om D200 (eller möjligen någon annan Nikonmodell) som satt i Polisens fartkameror där de var någonstans kring en miljon exponeringar.
 
ANNONS