Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Märklig oskärpa på Nikon D600 + 28-70 2:8 Tamron

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag har börjat märka att mina bilder inte alls upplevs lika skarpa som de en gång i tiden var. Kameran är nu 5 år gammal och objektivet 3 år. Skärpan upplevs inte alls lika skarp och på vissa foton kan delar av sidorna på fotot se väldigt oskarpa ut. Nog är jag en amatörfotograf, men jag har koll på slutartid, skärpedjup och ISO, och jag är tämligen säker på att problemet inte ligger i att jag har fel inställningar. Min tanke lutar istället mot att objektivet eller kamerahuset har blivit "felkalibrerat" eller alternativt att damm och slitage med åren gjort att kameran preseterar sämre helt enkelt.
Borde man lämna in både kamera och objektiv på underhåll efter den här förgångna tiden?
Kan rent slitage på utrustningen orsaka oskärpa i fotona?


Tacksam för alla tips och erfarenhetsutbyte!
 

frwe

Aktiv medlem
Om du tar en bild på något där det är lätt att se skärpa, gärna i så rät vinkel mot kameran som möjligt, tegelvägg är en klassiker. Ta en bild med autofokus först på största bländare (litet skärpedjup), sedan tar du en bild med exakt samma inställningar men ställer skärpa noggrant med manuell fokus i stället. Jämför. Är bilden tagen med af oskarp? I så fall skall det gå att justera. nu vet jag inte om den kameran har funktion för mikrojustering av objektiv men det kan räcka att justera där i så fall. Sedan kan nog slitage i objektivet medföra sämre af-egenskaper. /Frode
 
Problemet är inte att jag alltid har oskärpa, vissa bilder upplevs bra och andra upplevs mer oskarpa. Här kommer två typexempel på bilder där mitten och delar av vänstersidan upplevs skapligt fokuserade, däremot blir framför allt högersidan "utsmetad" och nästan dubbel-skiktad.

Inställningarna på det det stora gruppfotot var 1/200 s vid f / 3,5, ISO 6400, 26 mm

På fem-mannabilden var inställningarna 1/500 s vid f / 5,6, ISO 100, 38 mm

Bägge bilderna är tagna rakt framifrån.
 

Bilagor

Erik Schalin

Aktiv medlem
Min gissning
Objektivet är inte friskt, reparera eller köp ett nytt.
Var det inte Tamron som satte upp 5 års garanti på vissa objektiv, det kanske var Sigma?
 

zwinto10mm

Aktiv medlem
Jag lämnade in ett Samyang 14mm för att det led av "decentrering". (tydligen vanligt på samyang 14mm) Kort å gott så kan man väl säga att ett glas i objektivet satt snett. Blev ungefär samma fel som på bilderna du lagt upp. kostade dryg 1000:- ink frakt å få det åtgärdat har jag för mig.

Det vart bra efter att dem satt det rätt kan jag tillägga.
 
Tackar vänligen för alla snabba svar och goda tips. Tamron har 5 år garanti på sina objektiv, så jag börjar med att lämna in det och få linserna skjusterade. Jag upplever nämligen att denna oskärpa kommer vid vissa brännvidder och då att glasen förmodligen hamnar i konstiga lägen.

Ska prova min fasta 50 mm och se hur den jobbar.

Men det låter inte som att det vore fel på huset va? Snarare linsernas bekymmer?
 
ANNONS