Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vänsterställd text i artiklarna

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Pihl

Aktiv medlem
Är det fler än jag som stör sig på att texten i artiklarna här på FS är alldeles FÖR vänsterställd? Jag begär inte att texten ska vara centrerad, men när den som nu ligger ända ute i kanten så blir texten lite svårläst. Varje gång man byter rad med blicken, så stannar man upp i vänster kant. Texten ligger ju nästan i kloss med kanten, utan något mellanrum.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Med fönsterbredd från sidans maximala bredd och en bra bit nedåt så lägger sig texten dikt an mot fönstrets kant. Sedan när man kommer ned till en viss storlek så hoppar den ut en liten bit så att man får några pixlar emellan, så att det ser mer normalt ut. Testa att plocka ned ett fönster och tryck ihop det. "Fungerar" i alla fall i Firefox.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
OK greppar. Det behövs en vänster 10px lite tidigare än nu (där den läggs på vid tablet-bredd och lägre), dvs redan vid sajtens maxbredd. Fixar.
 

Johan Pihl

Aktiv medlem
Hm. Det låter inte rätt. Vad kör du för webbläsare? Orkar du dra en skärmbild till redaktion@fotosidan.se?
Jo, visst. En skärmdump kan jag skicka. Jag kör Chrome, men det spelar nog inte så stor roll. Jag skrev om det under artikeln "Fotade Under kjol...", som jag också tog en skrämdump på, och där är en till som känner igen sig som svarar:

2017-05-13 11:19 Johan Pihl
Besvara
Någonting helt annat: Är det fler än jag som stör sig på att texten i artiklarna här på FS är alldeles FÖR vänsterställd? Jag begär inte att texten ska vara centrerad, men när den som nu ligger ända ute i kanten så blir texten lite svårläst. Varje gång man byter rad med blicken, så stannar man upp i vänster kant.
Petter Flink 2017-05-13 13:51 Besvara
Håller med dig.
Det känns det som att texten är på väg att lämna sidan.
Fem pixlar är alldeles för lite. Även tio kan kännas för kompakt. kanske 15 hade gett en tillräcklig luftighet.
 
ANNONS