Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ersätta 17-55 2,8 med FF

Produkter
(logga in för att koppla)

PappaKeno

Aktiv medlem
Har nu bytt ut min D300 mot en D800 äntligen :)

Jag har ett 17-55 2.8 objektiv som jag är väldigt nöjd med men som jag nu då ska sälja och hittar igen ersättare till fullformat? Finns det något liknande?

Tack på förhand.
 

frwe

Aktiv medlem
Du kan faktiskt prova ditt 17-55 på D800an, jag har inte testat just det objektivet men något annat objektiv har jag testat och när du zoomar till någonstans runt 25mm kan det vara så att det slutar att ge mörka/kapade hörn. I kameran kan du stänga av automatisk beskärning när du monterar ett DX-objektiv, du hittar hu på sidan 79 i manualen. Som sagt har jag inte testat med just det objektivet men med litet tur kan du faktiskt få ut ca 25-55 millimeter.

För att få samma bildvinkel på FX blir det för att vara exakt 25,5-82,5 mm och det finns ju en del att välja på när du letar. Skärpedjupet blir inte riktigt det samma på FX och DX så om det skärpedjupet du har idag på DX räcker kan du faktiskt leta efter ett objektiv med ljusstyrka 4, blir billigare och lättare.

Annars är det ju som andra redan skrivit naturligt att titta på ett 24-70/2,8 som finns från flera tillverkare.

Men som sagt, det kan vara kul att testa dit 17-55 på D800an, du kanske blir nöjd :) (Med risk för att hörnen blir kapade hur du än gör).
 

PappaKeno

Aktiv medlem
Ursäkta! Missat att jag fått svar. 24-70 såg helt klart intressant ut. Ska kolla mer på dom. Både Nikons och tamrons även om jag av någon anledning ogärna köper annat än Nikon. Men värt att kolla på.

Ska absolut prova 17-55 objektivet på den nya kameran. Som jag för övrigt får hem imorgon :)
 
ANNONS