Annons

Tappade kameran suddig i sökaren efter det D3200

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan_Lin

Ny medlem
Hej

Råkade klanta mig idag på dotterns skolavslutning och tappade kameran (en Nikon D3200) från ca 30 cm rakt ner i asfalten

Nu när jag kollar i sökaren så är det suddigt och även infon om ISO, bländare osv är suddigt när man kollar. Något har då säkert flyttat på sig inne i kameran.

Ser även något som ser ut som "skenor" i plast som jag syns på fotot jag tog med mobilen mot sökaren

https://www.dropbox.com/s/pjzpu9gaahe1kha/sökare.jpg?dl=0

Någon som vet vad som har hänt och om det går att fixa själv?

Eller måste man skicka in den till Nikon för att få det fixat?

Tack på förhand //Johan
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det verkar vara TFT skärmen som bilden är på? Stämmer det eller syftar du verkligen på den optiska sökaren?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tar kameran bilder?
Om bilderna är UR fokus så har säkert spegeln flyttat sig.
Och då kan heller inte kameran fokusera rätt.

OM bilderna har rätt fokus så har ngt i sökaren flyttat sig.
Då kan du fota på o lita på AF gör sitt jobb.
Vet inte riktigt om liveview funkar men det bör den göra.

Och ja du behöver skicka in kameran.
Den måste öppnas.
 

MisterMustard

Aktiv medlem
Jag kan inte se vad du tagit kort på men det låter som att en lins i sökaren slagits ur läge.

Fungerar kameran i övrigt med fokus, spegel, Live View skulle jag se efter om det inte går att få till det utan att skicka in kameran. Är du lite händig kan det nog gå att fixa.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
FÖRUTSATT att kameran i övrigt som sagt klarar att sätta fokus skarpt, så har sökarokularet hamnat på fel avstånd från mattskiva och sökarinfo.

Om du har TUR kan detta fixas med dioptri-justeringen. Någonstans runt okularet hittar du en ratt eller spak, ibland märkt från "-" till "+". Vrid denna långsamt från ändläge till ändläge. Blir det skarpt någonstans är problemet löst.

Om det inte blir skarpt någonstans inom området (eller om ingenting alls händer med skärpan), så har någonting med dioptrijusteringen kommit fel/gått sönder. En snabb nätsökning ger vid handen att detta är en svag punkt på D3200. Finns gott om rapporter där kameran fått en smäll/tappats och därefter uppvisar samma symptom som du rapporterar.
 

Johan_Lin

Ny medlem
Det verkar vara TFT skärmen som bilden är på? Stämmer det eller syftar du verkligen på den optiska sökaren?
Ja satte iphonen mot den optiska sökaren och tog ett kort på hur det ser ut där inne.

Tar kameran bilder?
Om bilderna är UR fokus så har säkert spegeln flyttat sig.
Och då kan heller inte kameran fokusera rätt.

OM bilderna har rätt fokus så har ngt i sökaren flyttat sig.
Då kan du fota på o lita på AF gör sitt jobb.
Vet inte riktigt om liveview funkar men det bör den göra.

Och ja du behöver skicka in kameran.
Den måste öppnas.
Bilderna blir ok om man kör med Live Viewe eller låter autofokusen gör sitt

Jag kan inte se vad du tagit kort på men det låter som att en lins i sökaren slagits ur läge.

Fungerar kameran i övrigt med fokus, spegel, Live View skulle jag se efter om det inte går att få till det utan att skicka in kameran. Är du lite händig kan det nog gå att fixa.
Som sagt det är en bild på vad som syns inne i sökaren. Dom "skenorna" var inte synliga innan den åkte i backen. Så det kan mycket väl vara en lins som du säger. Det händer inget när man skruvar på inställningarna för dioptern (heter det så), kan det ha hänt något med den att göra?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Då en beg D3200 kostar ca 2000kr max och felsökningsavgiften i sig är runt 700kr tvekar jag på att det är någon vits med service. Jag skulle i o f s inte köpa en beg D3200 för de pengarna utan en beg D7000 för 2500kr istället. Bättre på alla sätt förutom lite tyngre.
 
ANNONS