Annons

F-skatt - galen på skatteverket.

Produkter
(logga in för att koppla)

DaveL

Ny medlem
Har nu försökt registrera f-skatt hos skatteverket men blivit nekad två gånger för att jag inte kan påvisa att jag har några kunder, men hur ska jag ragga kunder om min firma inte har någon f-skatt? Blir tokig. Blev tipsad om en betaltjänst som påstår sig hjälpa med saken men hur vet jag att det inte blir samma mög igen? Känns surt att pröjsa för nåt som borde vara gratis. Någon som har tips på hur man gör?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Eftersom det inte finns något krav att uppvisa kunder för SKV; det står i lagen att den som bedriver eller avser att bedriva näringsverksamhet kan få F-skatt (om du är samtidigt anställd ska det vara FA-skatt). SKV kan dock neka om det finns skälig anledning att anta att näringsverksamhet vare sig bedrivs eller kommer att bedrivas. Gissningsvis är det detta som händer och SKV tror att du bara vill köpa dina kameraprylar oskattat...

Har du prövat att ringa och prata med dem? Om du verkligen avser att bedriva näringsverksamhet så ska de ju hjälpa till så att du kan betala rätt skatt, inte tvärtom.

Tillägg:
Se 9:e kap för vad det står om godkännande för F-skatt:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skatteforfarandelag-20111244_sfs-2011-1244
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Akta dig...

Har nu försökt registrera f-skatt hos skatteverket men blivit nekad två gånger för att jag inte kan påvisa att jag har några kunder, men hur ska jag ragga kunder om min firma inte har någon f-skatt? Blir tokig. Blev tipsad om en betaltjänst som påstår sig hjälpa med saken men hur vet jag att det inte blir samma mög igen? Känns surt att pröjsa för nåt som borde vara gratis. Någon som har tips på hur man gör?
Om du googlar lite på bolaget du nämnde blir du mörkrädd! Betala inte något till dem.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Ring skatteverket och be att få tala med någon som hanterar "nya företag".
Det finns mycket hjälp att få om man vänder sig till rätt avdelning och förklarar sitt ärende på ett bra sätt.
Men har du inte ett bra skäl till F-skatt så får du inte det, då får du köra ett tag som hobby fakturera via t ex frilansfinans eller liknande.
När du har haft lite verksamhet kan du söka F-skatt igen, då finns ju en bedömningsgrund.
Anledningen till att det är såhär är alla som tidigare startade företag för att slippa momsen på sina leksaker.
 

iSolen.se

Guest
Ring skatteverket och be att få tala med någon som hanterar "nya företag".
Det finns mycket hjälp att få om man vänder sig till rätt avdelning och förklarar sitt ärende på ett bra sätt.
Men har du inte ett bra skäl till F-skatt så får du inte det, då får du köra ett tag som hobby fakturera via t ex frilansfinans eller liknande.
När du har haft lite verksamhet kan du söka F-skatt igen, då finns ju en bedömningsgrund.
Anledningen till att det är såhär är alla som tidigare startade företag för att slippa momsen på sina leksaker.
Slippa? Om man inte har kund att fakturera kan man inte kvitta momsen så ingen vinst.
 

ostwilkens

Medlem
Jag håller på och krånglar med detta också, för första och förhoppningsvis sista gången..
De verkar utgå från att alla är bröllopsfotografer, och begär bevis på att man har ett antal planerade uppdrag.
Svårt för mig som oftast gör uppdrag på några timmars notis, eller säljer arkivbilder.

När jag registrerade min enskilda firma använde jag sajten Verksam. Det fungerade klockrent.
När registrerade du firman? Hade du kunder och planerade uppdrag?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag håller på och krånglar med detta också, för första och förhoppningsvis sista gången..
De verkar utgå från att alla är bröllopsfotografer, och begär bevis på att man har ett antal planerade uppdrag.
Svårt för mig som oftast gör uppdrag på några timmars notis, eller säljer arkivbilder.
?
Det har blivit svårare att få igenom det. Jag försökte 2 ggr efter jag hade lagt ner mitt företag pga varsel på jobbet. Blev nekad båda ggr. De ville att jag på sikt skulle kunna livnära mig helt på det. Det ville inte jag.
Lycka till! Man ska inte vara för ärlig ibland.

/stefan
 

iSolen.se

Guest
Det har blivit svårare att få igenom det. Jag försökte 2 ggr efter jag hade lagt ner mitt företag pga varsel på jobbet. Blev nekad båda ggr. De ville att jag på sikt skulle kunna livnära mig helt på det. Det ville inte jag.
Lycka till! Man ska inte vara för ärlig ibland.

/stefan
Jo, du ska vara ärlig, det finns ingen anledning att fuska här.

Man behöver inte kunna leva på det. Det räcker med att du tar uppdrag ibland. Du fotar ju t ex bröllop, det räcker mycket väl.

Vad sa du i ansökan? det låter mycket konstigt.

Om en verksamhet inte kan skattas som hobby är det just så här du ska göra.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jo, du ska vara ärlig, det finns ingen anledning att fuska här.

Man behöver inte kunna leva på det. Det räcker med att du tar uppdrag ibland. Du fotar ju t ex bröllop, det räcker mycket väl.

Vad sa du i ansökan? det låter mycket konstigt.

Om en verksamhet inte kan skattas som hobby är det just så här du ska göra.
Såklart man ska vara ärlig, men nu skrev jag FÖR ÄRLIG. Ljuga ska man aldrig göra.

Mina ansökningar har ett par år på nacken. Reglerna kan ha ändrats. När jag fick igenom första gången var det inga som helst problem. Det beror säkert också på vilken handläggare man får och vilket humör denna har.
Vad det stod i ansökningarna var identiskt till den första ansökningen som gick igenom.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Såklart man ska vara ärlig, men nu skrev jag FÖR ÄRLIG. Ljuga ska man aldrig göra.

Mina ansökningar har ett par år på nacken. Reglerna kan ha ändrats. När jag fick igenom första gången var det inga som helst problem. Det beror säkert också på vilken handläggare man får och vilket humör denna har.
Vad det stod i ansökningarna var identiskt till den första ansökningen som gick igenom.

/Stefan
Jag har inte sett några ändringar på denna punkt och jag har varit inblandad i ett antal företagsstartupper sista 10 åren.

Det var därför jag undrade varför du fått nej och vad du skrev. Din verksamhet borde varit lätt att få igenom, den är ju typfall på verksamhet som inte passar som hobby och inte heller som handelsbolag eller aktiebolag.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag har inte sett några ändringar på denna punkt och jag har varit inblandad i ett antal företagsstartupper sista 10 åren.

Det var därför jag undrade varför du fått nej och vad du skrev. Din verksamhet borde varit lätt att få igenom, den är ju typfall på verksamhet som inte passar som hobby och inte heller som handelsbolag eller aktiebolag.
Ok,
då kanske du kan hjälpa de andra här som sökt och fått avslag. För min egen del så är jag nöjd hur min verksamhet fungerar för tillfället. Jag hade nog förlorat på att ha ett registrerat företag med den lilla jag sysslar med.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Ok,
då kanske du kan hjälpa de andra här som sökt och fått avslag. För min egen del så är jag nöjd hur min verksamhet fungerar för tillfället. Jag hade nog förlorat på att ha ett registrerat företag med den lilla jag sysslar med.

/Stefan
Det är väl det vi gör.

Här skulle du kunna hjälpa till genom att beskriva vad de klagade på.
 

iSolen.se

Guest
Jag håller på och krånglar med detta också, för första och förhoppningsvis sista gången..
De verkar utgå från att alla är bröllopsfotografer, ...
Stefan är ju bröllopsfotograf och fick ändå nej, se ovan.

Jag känner faktiskt ingen som fått nej, däremot har vi flera gånger fått förtydliga verksamhetsbeskrivningen på kommateckennivå men det gör man med hjälp av en handläggare. Jag räknar inte det som nej utan administration.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det är väl det vi gör.

Här skulle du kunna hjälpa till genom att beskriva vad de klagade på.

Det skrev jag innan du la dig i. De ville att min verksamhet på sikt skulle vara självbärande.
Önskar ni andra lycka till, igen.

Stefan är ju bröllopsfotograf och fick ändå nej, se ovan.
.
Tro inte allt på vad Ola skriver. Han vet inte hur min ansökning såg ut och syftet med den.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Det skrev jag innan du la dig i. De ville att min verksamhet på sikt skulle vara självbärande.
Önskar ni andra lycka till, igen.

/Stefan
Nej du skrev att du skulle kunna leva på den.

Att en verksamhet sätts upp utan syfte att gå med vinst förstår jag att de underkänner, det tror jag inte är tillåtet.

...De ville att jag på sikt skulle kunna livnära mig helt på det. ...
Stämmer inte, du måste missförstått dem.
 
Jag har vanlig anställning och fotofirma vid sidan om. Det var inga problem för min del att bli godkänd för FA-skatt, handläggaren ville dock se bilder jag tagit.

Turligt nog hade jag tagit bilder tidigare (då som amatörfotograf) ideellt åt organisationer, personer, som jag kunde ha som referens. Kunde även ange referenser som sa sig vara intresserade av att köpa bilder, fotografering av mig, men som då inte hade lagt någon order (ännu) så att det fanns på faktura från någon faktureringstjänst.

Så efter att ha skickat länk till bildgalleri samt referenser till handläggaren så fick jag mitt godkännande, utan att ha fakturerat en enda krona.
 
ANNONS