Annons

Investera i ett nytt system ( Nikon)

Joakim88

Aktiv medlem
Försök hitta en begagnad D500.

D7500 har samma sensor men inte lika bra autofocus, och kanske än viktigare den har inte någon joy stick med vilken man snabbt kan välja fokuspunkt. Inte heller någon möjlighet att välja olika antal fokuspunkter beroende på om du trycker på joysticken eller fokusknappen. Att snabbt kunna välja mellan en fokuspunkt för sittande fågel och flera för t.ex. är bara det värt de extra tusenlapparna för att få en D500.

Nikon 200-500/5.6 är skarp och fin, men förstås lite i ljussvagaste laget tidig morgon i mörka Sverige men nog inte mycket att välja på om budgeten är låg. Nästa steg upp blir Sigma 500/4 men då hamnar vi kring 60 000 nytt vilket jag antar du tycker är i mastigaste laget.

Jag läste och såg Youtube klipp ang 7500 vs d500 och i slutändan hellre några extra tusenlappar nu å bli nöjd än snåla och bli missnöjd :)
Njae 60 000 är i mastigaste laget hehe.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Du har läst rätt. I DX-läget får jag ut 9,4 Mpix med min D850 medan fotokompisen får ut ca 20,7 Mpix ur hans D500 - bildkvalitén är fullt jämförbart ur alla relevanta aspekter.

En fördel för flygande fågel (som dock kommer till ett högt pris) är att jag i DX-läget har en sökare som visar mycket utanför bildområdet med. Det gör det mycket lättare att följa fåglarna. En D500 är i stort sett en D850 med farten från batterigreppet och det stora batteriet men med permanent DX-spärr. Oavsett vad man har för märkespreferenser är det två av de vassaste kamerorna på marknaden.

Tänk långsiktigt; välj en D500, oavsett om du köper beggat eller från utlandet. Det är en modell som, likt D850 kommer att stå sig väl även efter att ersättare har lanserats.
Å andra sidan borde det vara lättare att sätta fokuspunkten på ögat om de ca 20 megapixlarna fyller hela sökarbilden som hos D500. Men jag antar att det finns okular med högre förstoring till D850 precis som till tidigare modeller i D8?? serien.
 

Ventures

Aktiv medlem
Vilket kamerahus man än köper nytt är det en saftig förlustaffär på några års sikt om man inte livnär sig på foto.
Men en rolig hobby kan ju få kosta. :)

Gissningsvis är en begagnad D800E väldigt prisvärd idag. Då kan man också "croppa" utan stora förluster, om man vill.
 

Joakim88

Aktiv medlem
Vilket kamerahus man än köper nytt är det en saftig förlustaffär på några års sikt om man inte livnär sig på foto.
Men en rolig hobby kan ju få kosta. :)

Gissningsvis är en begagnad D800E väldigt prisvärd idag. Då kan man också "croppa" utan stora förluster, om man vill.
Så är det, och jag tjänar inget på det mer än att det är förbannat kul att vara ute i naturen och fotografera. Sen tänker jag,
Man lever bara en gång ;)
 

Joakim88

Aktiv medlem
Användar vänlig

Hehe detta slog mig i natt när jag sov, drömde nog "mardröm" om att jag inte förstod mig på Nikon. Så en fråga igen,
Är Nikons system lätt att lära sig? Användar vänligt, säg text från en sonyfotograf som köper en D500 som inte räknas som "nybörjar kamera"
:)
 

Mr Keys

Aktiv medlem
Har själv gått från Sony (a7r2) till nikon, och ja, jag tycker dom är lätta att lära sig. Den stora skillnaden för mig, var väl att vänja sig vid att man inte ser exponeringen direkt i viewfindern på samma sätt. Kontrollmässigt och menymässigt är dom lättare, med mer knappar och rattar tillgängliga.

Men det gick väldigt fort att lära sig allt. Och då ska jag tillägga att Sonys spegelfria var de första kamerorna jag använde, bortsett från mobil i princip.
 

Joakim88

Aktiv medlem
Har själv gått från Sony (a7r2) till nikon, och ja, jag tycker dom är lätta att lära sig. Den stora skillnaden för mig, var väl att vänja sig vid att man inte ser exponeringen direkt i viewfindern på samma sätt. Kontrollmässigt och menymässigt är dom lättare, med mer knappar och rattar tillgängliga.

Men det gick väldigt fort att lära sig allt. Och då ska jag tillägga att Sonys spegelfria var de första kamerorna jag använde, bortsett från mobil i princip.
Tackar för svar, det låter ju skönt att höra :)
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hej Jan vad roligt att få en bra utförlig kommentar/hjälp utanför bloggsidan :)
Det låter ju inget vidare alls med 200-500 att båda har krånglat....
Och ja D500 har jag under bevakning nu och som du säger så blir ju brännviden mycket längre på en DX kamera så 80-400 får jag kika på också. Har ju sett alla dina fantastiska bilder från bloggen på fåglar så jag antar att det är det objektivet du kör med då? :)
sen är det ju så att Maja kommer ju att följa med säkert 80% av den tid jag är ute å fotograferar så det blir ju vandring med hund, kamera och objektiv i en ryggsäck :)

Tack för bra svar och information :)
En annan möjlighet skulle kunna vara Nikon 300/4 + TC14-E III. Utan TC är 300 i kortaste laget för fågel men skulle kunna funka för lite större fyrfotadjur. Då vinner du dessutom ett bländarsteg. Hela kombinationen blir dessutom väldigt liten och smidig
Senaste 300/4 är ju inte mycket större än ett 24-70/2.8.
 

Joakim88

Aktiv medlem
En annan möjlighet skulle kunna vara Nikon 300/4 + TC14-E III. Utan TC är 300 i kortaste laget för fågel men skulle kunna funka för lite större fyrfotadjur. Då vinner du dessutom ett bländarsteg. Hela kombinationen blir dessutom väldigt liten och smidig
Senaste 300/4 är ju inte mycket större än ett 24-70/2.8.
Tack ska kika på det :) ja 300 räcker inte och inte ens till att fota dovhjort sist jag stötte på dem.
Men blir inte autofokusen "segare" med telekonverter?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Snabbare

Tack ska kika på det :) ja 300 räcker inte och inte ens till att fota dovhjort sist jag stötte på dem.
Men blir inte autofokusen "segare" med telekonverter?
Autofokusen på kombon 300/4 PF (den lilla 300:an) + 1,4 extender modell III är betydligt snabbare än på zoomen 200-500 (utan extender). Skulle nog vilja påstå att den är ungefär dubbelt så snabb (Det kanske är mer än så). Har båda så jag har testat ganska mycket i fält.
 

Joakim88

Aktiv medlem
Autofokusen på kombon 300/4 PF (den lilla 300:an) + 1,4 extender modell III är betydligt snabbare än på zoomen 200-500 (utan extender). Skulle nog vilja påstå att den är ungefär dubbelt så snabb (Det kanske är mer än så). Har båda så jag har testat ganska mycket i fält.

Intressant, tillsammans med en d500 så borde det göra susen. tack för denna info :)
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Hehe detta slog mig i natt när jag sov, drömde nog "mardröm" om att jag inte förstod mig på Nikon. Så en fråga igen,
Är Nikons system lätt att lära sig? Användar vänligt, säg text från en sonyfotograf som köper en D500 som inte räknas som "nybörjar kamera"
:)
Jag fotar regelbundet med Nikon, Sony och Canon och jag tycker inte det finns en kamera som är lättare att använda än Nikon.

Den är uppbyggd så att du gör alla inställningar med höger hand och vänstern är reserverad till att zooma eller fokusera. Jag pratar nu om entusiastmodeller och uppåt.

Givetvis kommer du att behöva ta dig över en frustrerande lärokurva när du bekantar dig med ett annorlunda menysystem. Här är nog Canon lite mer praktisk.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Med tanke på Sonys, tillsammans med Olympus, (in)famösa menysystem så kan ju inte gärna Nikons vålla några oöverstigliga problem. :) NIkons manualer brukar vara hyfsat bra också.
 

Joakim88

Aktiv medlem
Jag fotar regelbundet med Nikon, Sony och Canon och jag tycker inte det finns en kamera som är lättare att använda än Nikon.

Den är uppbyggd så att du gör alla inställningar med höger hand och vänstern är reserverad till att zooma eller fokusera. Jag pratar nu om entusiastmodeller och uppåt.

Givetvis kommer du att behöva ta dig över en frustrerande lärokurva när du bekantar dig med ett annorlunda menysystem. Här är nog Canon lite mer praktisk.
Det låter bra detta tack för denna "lättnad" :)
 

Joakim88

Aktiv medlem
Titta på Steve Perrys videos om objektiv och kamerahus, de ger en hel del info

Här en länk till en test mellan 200-500 och 300pf

https://youtu.be/l1obqCxg52Q

Det finns också tester på olika kamerahus, tex dessa

https://youtu.be/ComPpr0bniM

https://youtu.be/VpIW0_0MQEg

Sök på youtube efter Steve Perry backcountry gallery så hittar du mer intressanta videos

Nu har jag sett allihop och det där kallar jag en riktigt sann fotograf som går igenom samt förklarar på ett riktigt bra sätt till skillnad mot en hel del Youtube kamera folk....

D500 blir bara mer och mer intressant, dock så verkar 7500 inte så pjåkig den heller.
300mm tillsammans med konvertern gör ett strålande jobb!
Och vilka vackra bilder han tar :)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Nu har jag sett allihop och det där kallar jag en riktigt sann fotograf som går igenom samt förklarar på ett riktigt bra sätt till skillnad mot en hel del Youtube kamera folk....

D500 blir bara mer och mer intressant, dock så verkar 7500 inte så pjåkig den heller.
300mm tillsammans med konvertern gör ett strålande jobb!
Och vilka vackra bilder han tar :)
Ja dessa videon är riktigt informativa. Om du köper en nikon, köp hans pdf bok om AF, den är riktigt bra och man får en ny nedladdningslänk vid varje uppdatering. Funderar också på hans bok om djurfotografering.

Jag har ju en D7200 o D750 märker att AF i D7200 inte håller samma klass som D750 så jag har planer på att byta den mot D500 eller D7500, egentligen tror jag att D7500 är tillräckligt bra men det skadar ju inte att ha det bästa i D500. Med D500 har man möjlighet att enkelt växla mellan olika AF lägen, bara den funktionen kan vara värt att gå på D500 om man fotograferar mycket fågel. En D500 kostade på black Friday med cach back runt 15000, var nära att klicka på köp men tvekade då, kanske vågar jag om den kommer i mellandagsrea :).

D850 är ju ett fullgott alternativ, men man får ju både en D500 och D750 till priset av en D850
 
ANNONS