Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bildskärm på bärbar Dell ?

Produkter
(logga in för att koppla)

hbg-bild

Aktiv medlem
Vilken upplösning skall man välja vid köp av 15 tum bärbar dator ?

enligt Dustin är det IPS skärm på båda, men den ena har upplösning 1920x1080 den andra 3840x2160 !?

Skall redigera bilder i capture one på denna skärm

Någon som vet och kan tipsa !?

Stefan



15.6 " 15.6 " 15.6 "
TFT-teknik IPS IPS IPS
Upplösning 1920 x 1080 3840 x 2160 1920 x 1080
Bildskärmsupplösning, förkortning Full HD Ultra HD 4K Full HD
Monitoregenskaper Bländskydd, ±80° horisontell visningsvinkel, ±80° vertikal visningsvinkel Antireflex, Infinity Edge display, ±80° horisontell visningsvinkel, ±80° vertikal visningsvinkel, 60 Hz uppdateringsfrekvens, 0.089 mm pixel pitch Bländskydd, ±80° horisontell visningsvinkel, ±80° vertikal visningsvinkel, 60 Hz uppdateringsfrekvens, 0,179 mm pixelavstånd
Pekskärm Ja
Ljusstyrka för bild 400 cd/m²
 

hbg-bild

Aktiv medlem
Tack ! Ser man någon skillnad i "slutprodukt " (magasins-tryck) med den färgåtergivningen kontra 1920x1080 ?
Är där någon skillnad på vad som visats på skärm ,tänker hur capture one reagerar på
15 tum och 4kr ??
 

nikitin

Aktiv medlem
Tack ! Ser man någon skillnad i "slutprodukt " (magasins-tryck) med den färgåtergivningen kontra 1920x1080 ?
Är där någon skillnad på vad som visats på skärm ,tänker hur capture one reagerar på
15 tum och 4kr ??
En rätt framkallad bild blir rätt vid utskrift oavsett skärmens färgåtergivning. Men med en bättre färgåtergivning är det lättare att se om färgerna är korrekta. Dock så rekommenderar jag att du även införskaffar ett kalibreringsverktyget, t.ex. X-Rite i1 Display Pro, för att vara säker på att du har rätt färger och ljusstyrka.

Jag föredrar att ha 4k på min Dell 15" skärm. Detta gör att jag har en större arbetsyta att arbeta med, men jag har inte testat C1 då jag ännu använder Photoshop.
 
ANNONS