Annons

Canon 6D mark II, Canon 5D mark IV eller Canon 5DSR

Produkter
(logga in för att koppla)
Är på väg att byta ut min gamla Canon 7D och har tittat runt en hel del och får beslutångest om vilken modell som man ska välja. Det är otroligt mycket pengar det handlar om så det gäller att det blir rätt val. Jag betalar hellre flera tusen mer än att sedan konstatera att det här blev inget bra köp.
Jag står och väljer mellan Canon 6D MK II och Canon 5D MK IV har även tittat lite åt Canon 5DSR.
På den gamla goda tiden när man fotograferade på negativ ägde jag en Canon EOS 3 och en Canon EOS 5 och den sistnämnda saknar jag än idag...
Det motiv jag fotograferar mest är landskap och närbilder inte så mycket rörliga motiv i hög fart. Det blir heller inte så mycket filmning med kameran idag, där kommer mobilen mer till sin rätt.
Mina objektiv som jag äger vill jag ska komma till sin rätt, idag känns det som att det inte gör det.
Canon EF 24-105/4L IS USM II
Canon EF 17-40/4L USM
Canon EF 70-200/4,0 L USM
Tamron AF SP 90/2,8 Di VC USD Macro 1:1

Hur skulle ni resonera angående ett köp?
 

Erik X

Aktiv medlem
Du har förstås sett att man får en begagnad 5D mk 3 relativt billigt numera
Min är definitivt inte till salu :-D
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det går nästan inte att råda då alla husen har sina för och nackdelar. Jag kan däremot berätta varför jag valt 5dsr. Jag tycker den är bra på det som är viktigt för att fånga olika motiv. Af är tillräcklig både för snabba objekt samt i lågljussituatationer. Huset är tåligt och reglage sitter där de ska. Hela huset känns gediget och proffsigt. Den största vinsten är mängden pixlar. Du har egentligen en 5dmkiii och en 7dmkii med dig i samma hus vilket gör den mångsidig. Mängden pixlar gör att dina objektiv utnyttjas till fullo. Låt helst bli att kolla i 100% för då märker du att huset är bättre än dina linser och då vill du ha dyrare :). Rörelseoskärpa och skakningsoskärpa syns obevekligt tydligt också men det är bara för att sensorn är bättre. Skala ner bilden till motsvarande en 5dmkiii så är det ingen skillnad förutom att bilderna skarpare och bättre. Jag brukar oftast bara behöva grunskärpa bilderna i LR pga det utsläckta lågpassfiltret. Jag gillar också att kunna välja flera olika utsnitt i tex en landskapsbild. Pixlarna räcker till ganska små utsnitt.

Jag tänker komplettera med en spegellös Canon framöver. Med nya eos R får jag egentligen de fördelar som både 6dmkii och 5dmkiv har tillsammans plus även tillgång till nya RF linser om så önskas. För mig är 5dsr och eos R den bästa kombinationen som ger nästan allt det Canon kan erbjuda förutom extremt snabb serietagning.

Vill du inte ha eller åtminstone inte tycker 50mp, spegellöst eller vikbar skärm är så viktigt blir 5dmkiv det bästa valet. Den är mest mångsidig och bättre än 5dsr på allt utom pixelmängd.

Hoppas du har någon nytta av mina tankar. Lycka till med köp.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
5d mark III är väl inte dålig, men kanske inte läge att köpa en mer än SJU år gammal modell när du vill uppdatera. Ingen slump att de säljs för 7-8 tusen numera, tro inte på högre priser. Jag skulle satsa på en 5d IV, 15-20 tusen begagnad. 6d Mark II om du inte behöver lyfta skuggor, lägre hastighet och gillar att du kan vinkla lcd:n. 5ds enbart om du behöver upplösningen, vilket jag inte tror så många amatörer har, köp en modernare kamera istället.
 
Tack för inlägget, mycket intressant och vägledande.

Det går nästan inte att råda då alla husen har sina för och nackdelar. Jag kan däremot berätta varför jag valt 5dsr. Jag tycker den är bra på det som är viktigt för att fånga olika motiv. Af är tillräcklig både för snabba objekt samt i lågljussituatationer. Huset är tåligt och reglage sitter där de ska. Hela huset känns gediget och proffsigt. Den största vinsten är mängden pixlar. Du har egentligen en 5dmkiii och en 7dmkii med dig i samma hus vilket gör den mångsidig. Mängden pixlar gör att dina objektiv utnyttjas till fullo. Låt helst bli att kolla i 100% för då märker du att huset är bättre än dina linser och då vill du ha dyrare :). Rörelseoskärpa och skakningsoskärpa syns obevekligt tydligt också men det är bara för att sensorn är bättre. Skala ner bilden till motsvarande en 5dmkiii så är det ingen skillnad förutom att bilderna skarpare och bättre. Jag brukar oftast bara behöva grunskärpa bilderna i LR pga det utsläckta lågpassfiltret. Jag gillar också att kunna välja flera olika utsnitt i tex en landskapsbild. Pixlarna räcker till ganska små utsnitt.

Jag tänker komplettera med en spegellös Canon framöver. Med nya eos R får jag egentligen de fördelar som både 6dmkii och 5dmkiv har tillsammans plus även tillgång till nya RF linser om så önskas. För mig är 5dsr och eos R den bästa kombinationen som ger nästan allt det Canon kan erbjuda förutom extremt snabb serietagning.

Vill du inte ha eller åtminstone inte tycker 50mp, spegellöst eller vikbar skärm är så viktigt blir 5dmkiv det bästa valet. Den är mest mångsidig och bättre än 5dsr på allt utom pixelmängd.

Hoppas du har någon nytta av mina tankar. Lycka till med köp.
 
Jag är inte intresserad av en begagnad kamera och kan inte heller förstå hur man kan betala mellan 15-23 tusen för en begagnad 5D MKIV som är några år gammal och flera tusen exponeringar när man kan köpa en ny för 1929€.

5d mark III är väl inte dålig, men kanske inte läge att köpa en mer än SJU år gammal modell när du vill uppdatera. Ingen slump att de säljs för 7-8 tusen numera, tro inte på högre priser. Jag skulle satsa på en 5d IV, 15-20 tusen begagnad. 6d Mark II om du inte behöver lyfta skuggor, lägre hastighet och gillar att du kan vinkla lcd:n. 5ds enbart om du behöver upplösningen, vilket jag inte tror så många amatörer har, köp en modernare kamera istället.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Du har inte funderat på EOS R eller EOS RP då?

De har ju i princip samma sensor som 5D mk IV resp 6D mk ii, men det finns ändå skillnader, bland annat exaktare och ljuskänsligare AF. Dessutom så har båda Canon Digital Lens Optimizer aktiverat som standard, vilket (främst för JPG-bilder, vilket kan ge en klart synbar förbättring av bilderna. 5D mk IV har visserligen också den funktionen, men aktiverad gör det kameran extremt långsam, cirka 1 bild per sekund, vilket inte är fallet med R resp RP.
 
EOS R finns där i tankarna och gnager. Frågan är bara hur bra den fungerar med mina objektiv eller slutar det med att man byter ut dem med.
Med tanke på att det är Canons första spegelfria kamera, barnsjukdomar mm? Den har fått bra kritik där jag har läst, så helt klart intressant...

Du har inte funderat på EOS R eller EOS RP då?

De har ju i princip samma sensor som 5D mk IV resp 6D mk ii, men det finns ändå skillnader, bland annat exaktare och ljuskänsligare AF. Dessutom så har båda Canon Digital Lens Optimizer aktiverat som standard, vilket (främst för JPG-bilder, vilket kan ge en klart synbar förbättring av bilderna. 5D mk IV har visserligen också den funktionen, men aktiverad gör det kameran extremt långsam, cirka 1 bild per sekund, vilket inte är fallet med R resp RP.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Till skillnad från t.ex. när Canon-objektiv används på Sony etc så är EF-objektiv på R fullt "native" - alla Canons spegelfria förstår att det är EF-objektiv och de växlar då och pratar samma protokoll som Canons spegelreflexer gör.

Det är klart att de inte är lika mogna som t.ex. 5D mk IV, men de har ju också fördelar.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Canon 6D II har en sensor som är marginellt bättre än den i 5D III och den senare är bättre byggd och har en mer avancerad AF. Jag dkulle inte välja 6D II även för dagens 14000kr ny.

Valet mellan 5DsR och 5DIV är lite svårare. Den senare har en sensor av nyare snitt och delar AF områdesjoysticken från 7D II vilket är väldigt smidigt. Klarar man sig med ca 30mp och tycker om att lyfta skuggorna i efterbehandlingen är denna bättre än 5DsR.

5DsR har helt enkelt flest mp. Skall man beskära eller skriva ut riktigt stort vinner ju den, annars är 5D IV mer mångsidig.
 

Syvertsen

Aktiv medlem
Tack för alla tips. Den nya kameran är beställd, det blev en Canon EOS R, hoppas att man blir nöjd med köpet.
Köp 4 extrabatterier eller något i den stilen om du brukar fota mycket, batteritiden på R jämfört med att fota via optisk sökare är fucking katastrof. Men batterierna är rätt billiga så det är lätt ordnat.

Jättefin kamera, både för foto och video.
 
ANNONS