Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A7 till fotografering som nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotograbben1

Aktiv medlem
Hejsan alla fotografer m.m
Hoppas att allt är bra med er!
Mitt namn är Oscar och jag är en nybörjare fotograf som för ca ett halvår sedan börjat fota.


Just nu har jag en Canon eos 600d
Den fungerar men då jag tar mycket gatufoto bilder så blir det väldigt jobbigt och det blir mycket problem när jag ser något speciellt och ska ta bilder. Det jag menar är att autofokusen ellerhur manual fokusen är väldigt knasig och den börjar helt enkelt gå ur ”funktion” ... kanske för jag köpte den begagnat plus att den är rätt så gammal .

Jag funderar på att spara till en ny kamera då jag verkligen vill ta mina bilder till nästa nivå och fortsätta knäppa bilder.

Så jag har kollat på en Sony A7 som verkar riktigt bra, videokvaliten ska vara mycket bättre och foto också... och den fotar i ca 24 mp och det verkar bra, samtidigt är Sony A7 väldigt liten och enkel att bära med på tex resor också...
Hittar en Sony A7 med 24-70 mm objektiv för 10 tusen som ny, men tänker nog köpa begagnad då det blir billigare och snabbare att spara ihop samt att jag min nuvarande kamera ( Canon eos 600d) kommer säkert att gå sönder snart...
så om någon skulle vilja ge mig tips på en annan kamera eller ge en åsikt om det är värt att köpa / spara till en Sony A7 ? Behöver hjälp med vad skillnaden är mellan de två kamerorna , för och nackdelar m.m!
Hoppas att någon vänlig person kan svara och hjälpa mig :)


Ha det bra
/ Oscar
 

unoengborg

Aktiv medlem
Sony A7 var första generationen av Sonys fullformatkameror och det var en hel del Sony inte fick till i första försöket, som t.ex. batteritid, kluddiga menyer

För gatufoto skulle jag föreslå att du istället tittar på Fujifilm X-T20 eller X-T30, eller möjligen X-Pro2 om du vill ha optisk sökare

Men innan du skaffar ny kamera se om din Canon inte kan repareras, kanske är det bara autofocus sensorn som dammat igen
 

MVPernula

Aktiv medlem
Sony A7 är absolut inget dåligt köp, speciellt inte begagnat. Du kan hitta en i gott skick för 4000-4500kr, helt klart ett klipp! Men som Uno sa är menyerna inte Sonys starka sida, iaf inte under den generationen. Skulle också vilja avråda dig att köpa en sådan ny då de verkligen inte är värda 10000kr längre.

Jag skulle dock vilja rekommendera den oavsett... Kanske. Själv äger jag en sådan, samt en A7ii. Ett viktigt tillägg som jag skulle vilja säga är avgörande är optiken, Sony har grymma objektiv men du kommer få lägga ut betydligt mycket mer än för Canon EF eller Nikon F. Detta pga. att Sony's E mount är såpass nytt, därav är det inte heller helt nybörjarvänligt.

Min rekommendation är att kolla på en Canon 5D mkII, Canon 6D eller Nikon D610 för ungefärlig likvärdighet jämtemot A7 från de olika tillverkarna. Detta såklart om du är ute efter fullformat! Om inte är Fujifilm, som Uno sa, väldigt trevliga. Men inte heller så billiga på optiken.

En riktigt bra startkamera skulle vara Canon 7D, den är inte för dyr men har allt du kan tänkas önska dig! Optiken kommer vara mycket snällare mot plånboken också. De går för ca 3000kr begagnat, därefter är det bara att köpa vilken optik du vill om du nu har en budget på 10000! :)
 

Brix

Aktiv medlem
Hejsan alla fotografer m.m
Hoppas att allt är bra med er!
Mitt namn är Oscar och jag är en nybörjare fotograf som för ca ett halvår sedan börjat fota.


Just nu har jag en Canon eos 600d
Den fungerar men då jag tar mycket gatufoto bilder så blir det väldigt jobbigt och det blir mycket problem när jag ser något speciellt och ska ta bilder. Det jag menar är att autofokusen ellerhur manual fokusen är väldigt knasig och den börjar helt enkelt gå ur ”funktion” ... kanske för jag köpte den begagnat plus att den är rätt så gammal .

Jag funderar på att spara till en ny kamera då jag verkligen vill ta mina bilder till nästa nivå och fortsätta knäppa bilder.

Så jag har kollat på en Sony A7 som verkar riktigt bra, videokvaliten ska vara mycket bättre och foto också... och den fotar i ca 24 mp och det verkar bra, samtidigt är Sony A7 väldigt liten och enkel att bära med på tex resor också...
Hittar en Sony A7 med 24-70 mm objektiv för 10 tusen som ny, men tänker nog köpa begagnad då det blir billigare och snabbare att spara ihop samt att jag min nuvarande kamera ( Canon eos 600d) kommer säkert att gå sönder snart...
så om någon skulle vilja ge mig tips på en annan kamera eller ge en åsikt om det är värt att köpa / spara till en Sony A7 ? Behöver hjälp med vad skillnaden är mellan de två kamerorna , för och nackdelar m.m!
Hoppas att någon vänlig person kan svara och hjälpa mig :)


Ha det bra
/ Oscar
Det mesta av bildkvalitén ligger i objektivet, så kameran spelar inte så stor roll sett till det annat än när det gäller brus och dynamiskt omfång.
Det skulle ju vara bra om du kunde beskriva problemet du har med autofokus och/eller "manual" fokus lite mer specifikt :p Har du problem med båda?

Vad exakt är det som "verkar bra" med 24MP? Högre upplösning är bra om man ska göra större utskrifter eller om man tenderar att beskära sina bilder mycket. Ska man dock t.ex enbart posta lågupplösta bilder på sociala medier så klarar man sig på mycket mindre än 24MP. Idag så är ju dock 24MP mer eller mindre standard.

Största skillnaderna mellan en Canon 600D och en Sony A7 är att 600D har en APS-C/crop-sensor och är en spegelreflexkamera medans Sony A7 är fullformat och spegellös. En större sensor har generellt sett lägre brus och större dynamiskt omfång. En större sensor ger också ett större synfält, vilket kan vara både en för- och nackdel. En annan nackdel kan vara att en större sensor ofta kräver större och tyngre objektiv.

Jag kör själv Fuji som jag annars varmt kan rekommendera. Deras grejor är väldigt intuitiva och roliga att använda och de har riktigt grymma objektiv. Det är också ett väldigt högkvalitativt och flexibelt system som går att få kompakt och lätt.

Det absolut viktigaste är dock att lära sig använda det man har. Man kan ha hur bra kamera och objektiv som helst, men bilderna blir inte bättre för det om man inte kan använda grejorna.
 

MVPernula

Aktiv medlem
Det mesta av bildkvalitén ligger i objektivet, så kameran spelar inte så stor roll sett till det annat än när det gäller brus och dynamiskt omfång.

Högre upplösning är bra om man ska göra större utskrifter eller om man tenderar att beskära sina bilder mycket. Ska man dock t.ex enbart posta lågupplösta bilder på sociala medier så klarar man sig på mycket mindre än 24MP. Idag så är ju dock 24MP mer eller mindre standard.

Största skillnaderna mellan en Canon 600D och en Sony A7 är att 600D har en APS-C/crop-sensor och är en spegelreflexkamera medans Sony A7 är fullformat och spegellös. En större sensor har generellt sett lägre brus och större dynamiskt omfång. En större sensor ger också ett större synfält, vilket kan vara både en för- och nackdel. En annan nackdel kan vara att en större sensor ofta kräver större och tyngre objektiv.

Det absolut viktigaste är att lära sig använda det man har. Man kan ha hur bra kamera och objektiv som helst, men bilderna blir inte bättre för det om man inte kan använda grejorna.
Allt detta är otroligt bra beskrivet, spot on.

Generellt behöver man inte 24MP i en kamera, framkallar man bilder i 10x15cm kan du komma långt med en Nikon D1 på 2MP. Det största jag framkallat är en 70x50cm bild, och det gjorde jag på en beskuren 12MP bild utan problem. Så med det i åtanke kommer du komma långt med upplösningen du har i din 600D :)
 

Fotograbben1

Aktiv medlem
Sony A7 är absolut inget dåligt köp, speciellt inte begagnat. Du kan hitta en i gott skick för 4000-4500kr, helt klart ett klipp! Men som Uno sa är menyerna inte Sonys starka sida, iaf inte under den generationen. Skulle också vilja avråda dig att köpa en sådan ny då de verkligen inte är värda 10000kr längre.

Jag skulle dock vilja rekommendera den oavsett... Kanske. Själv äger jag en sådan, samt en A7ii. Ett viktigt tillägg som jag skulle vilja säga är avgörande är optiken, Sony har grymma objektiv men du kommer få lägga ut betydligt mycket mer än för Canon EF eller Nikon F. Detta pga. att Sony's E mount är såpass nytt, därav är det inte heller helt nybörjarvänligt.

Min rekommendation är att kolla på en Canon 5D mkII, Canon 6D eller Nikon D610 för ungefärlig likvärdighet jämtemot A7 från de olika tillverkarna. Detta såklart om du är ute efter fullformat! Om inte är Fujifilm, som Uno sa, väldigt trevliga. Men inte heller så billiga på optiken.

En riktigt bra startkamera skulle vara Canon 7D, den är inte för dyr men har allt du kan tänkas önska dig! Optiken kommer vara mycket snällare mot plånboken också. De går för ca 3000kr begagnat, därefter är det bara att köpa vilken optik du vill om du nu har en budget på 10000! :)
Hejsan! Tack ! Ska absolut kika på de! Tack!
Skulle du kunna tänka dig sälja din A7 eller byta osv? :)
 

Fotograbben1

Aktiv medlem
Det mesta av bildkvalitén ligger i objektivet, så kameran spelar inte så stor roll sett till det annat än när det gäller brus och dynamiskt omfång.
Det skulle ju vara bra om du kunde beskriva problemet du har med autofokus och/eller "manual" fokus lite mer specifikt :p Har du problem med båda?

Vad exakt är det som "verkar bra" med 24MP? Högre upplösning är bra om man ska göra större utskrifter eller om man tenderar att beskära sina bilder mycket. Ska man dock t.ex enbart posta lågupplösta bilder på sociala medier så klarar man sig på mycket mindre än 24MP. Idag så är ju dock 24MP mer eller mindre standard.

Största skillnaderna mellan en Canon 600D och en Sony A7 är att 600D har en APS-C/crop-sensor och är en spegelreflexkamera medans Sony A7 är fullformat och spegellös. En större sensor har generellt sett lägre brus och större dynamiskt omfång. En större sensor ger också ett större synfält, vilket kan vara både en för- och nackdel. En annan nackdel kan vara att en större sensor ofta kräver större och tyngre objektiv.

Jag kör själv Fuji som jag annars varmt kan rekommendera. Deras grejor är väldigt intuitiva och roliga att använda och de har riktigt grymma objektiv. Det är också ett väldigt högkvalitativt och flexibelt system som går att få kompakt och lätt.

Det absolut viktigaste är dock att lära sig använda det man har. Man kan ha hur bra kamera och objektiv som helst, men bilderna blir inte bättre för det om man inte kan använda grejorna.


Tack!
Förlåt om jag var otydlig


Så när jag ska fota med auto fokus så åker bara fokusen fram och tillbaka och efter ca 8 sekunder av åka fram och tillbaka så blir det rött på skärmen ... och när jag byter till manuell fokus så blir riktigt svårt att fokusera då det ser rätt så ”ofokus” ut i skärmen ...
 

Fotograbben1

Aktiv medlem
Hahah, blev snabbt förklarat från mig. Den "vanliga" A7an är min flickväns, skulle inte kännas rätt att sälja den! MEN!
https://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=307323

Här har du en som säljs på fotosidan till ett rimligt pris, om du nu skulle bestämma dig för den.

Hahha :)
Tack! Det blir väl bara att börja spara :)
Förresten... tycker ni att man ska sälja sin 600d, med 18-55 objektiv samt batterigrepp eller behålla den?

Och förresten. Vet inte om man får ge ”reklam” men ni får gärna spana in min Instagram och ge lite feedback på mina bilder 🤘🏼
 

MVPernula

Aktiv medlem
Hahha :)
Tack! Det blir väl bara att börja spara :)
Förresten... tycker ni att man ska sälja sin 600d, med 18-55 objektiv samt batterigrepp eller behålla den?

Och förresten. Vet inte om man får ge ”reklam” men ni får gärna spana in min Instagram och ge lite feedback på mina bilder 🤘🏼
Helt ärligt, när det kommer till att spara sina gamla kameror beror det helt på vad du vill göra. Jag var *väldigt* fäst vid min D5100 och mitt fasta 50mm AF-s som fanns till den, hade sparat flitigt och länge för min första egna kamera och passande objektiv.
Men när jag uppgraderade och köpte nytt så låg den bara där, samlade damm. Efter mycket velande sålde jag den, bättre att den kommer till användning. Finns ingen anledning att ha kvar den om den inte används.

Jag är osäker på vad forumets regler är gällande det, men sure!
 

PMD

Aktiv medlem
Det jag menar är att autofokusen ellerhur manual fokusen är väldigt knasig och den börjar helt enkelt gå ur ”funktion”
Hur yttrar sig problemet när du fokuserar manuellt? Det kanske bara är objektivet som är knasigt. Vad har du för objektiv?

Har du provat att fokusera manuellt i Live View? Går det bättre eller sämre mot att fokusera med sökaren?
 

PMD

Aktiv medlem
Det mesta av bildkvalitén ligger i objektivet, så kameran spelar inte så stor roll sett till det annat än när det gäller brus och dynamiskt omfång.
Kamerans utformning spelar stor roll för hur den är att använda, så man bör "torrfotografera" lite med en kamera i en butik innan man köper den.

Vad exakt är det som "verkar bra" med 24MP? Högre upplösning är bra om man ska göra större utskrifter eller om man tenderar att beskära sina bilder mycket.
Sony A7 har cirka 15% högre potentiell upplösningsförmåga än Canon EOS 600D. Det är inte så mycket att det i praktiken spelar någon större roll för det mesta. Speciellt som skillnaden till del brukar ätas upp av andra delar i bildupptagningssystemet (från objektiv till bildsensor).
 

PMD

Aktiv medlem
Behöver hjälp med vad skillnaden är mellan de två kamerorna , för och nackdelar m.m!
Dpreview.com har en websida för jämförelse av den tekniska specifikationen hos i stort sett alla kameror.

Här har du jämförelsen av Canon EOS 600D och Sony A7.

För att jämföra storlekar på kameror kan man använda camerasize.com
Här har vi EOS 600D mot Sony A7.

En jämförelse mellan de båda kamerorna när det gäller hur de är att använda kan jag dock inte bistå med eftersom jag inte har använt Sony A7 (förutom att klämma på den i ett par minuter på en fotomässa).
 

Brix

Aktiv medlem
Kamerans utformning spelar stor roll för hur den är att använda, så man bör "torrfotografera" lite med en kamera i en butik innan man köper den.
Notera att jag skrev "sett till det", dvs. jag syftade specifikt på bildkvalité :p Kameran spelar såklart roll för andra saker som t.ex ergonomi, användarupplevelse, autofokus m.m.

Sony A7 har cirka 15% högre potentiell upplösningsförmåga än Canon EOS 600D. Det är inte så mycket att det i praktiken spelar någon större roll för det mesta. Speciellt som skillnaden till del brukar ätas upp av andra delar i bildupptagningssystemet (från objektiv till bildsensor).
Ja, det finns många kameror/sensorer som har :) Men som sagt, hur viktig upplösningen är beror ju mycket på vad man ska göra med bilderna.
 

apersson850

Aktiv medlem
Så när jag ska fota med auto fokus så åker bara fokusen fram och tillbaka och efter ca 8 sekunder av åka fram och tillbaka så blir det rött på skärmen ... och när jag byter till manuell fokus så blir riktigt svårt att fokusera då det ser rätt så ”ofokus” ut i skärmen ...
Använder du sökaren när du fotograferar? Inte den bakre displayen? Fotografering med hjälp av displayen baktill är att betrakta som specialfall på de här kamerorna. Det är sökaren du normalt ska använda.
 

Brix

Aktiv medlem
Tack!
Förlåt om jag var otydlig


Så när jag ska fota med auto fokus så åker bara fokusen fram och tillbaka och efter ca 8 sekunder av åka fram och tillbaka så blir det rött på skärmen ... och när jag byter till manuell fokus så blir riktigt svårt att fokusera då det ser rätt så ”ofokus” ut i skärmen ...
Om det är LCD-skärmen du använder så måste jag precis som apersson850 rekommendera dig att börja använda den optiska sökaren istället :) Skärmen kan vara bra att använda i vissa situationer, men annars är det liksom meningen att man primärt ska använda den optiska sökaren då den i de flesta situationer är överlägsen. Kanske är därför du har problem med autofokusen också :) Sen drar den ju mer batteri när du använder skärmen också t.ex.
 

zwinto10mm

Aktiv medlem
Jag lär så ett slag för a7, har haft a7r sen den kom ut, den blev ganska trött efter en hel del misshandel och användning så jag sålde den (till vrakpris såklart) fick köpa en a7ii av en kompis och priset var för bra för att passa vidare, men jag sålde den och köpte första versionen av a7.

Jag visste såklart vad jag gav min in på och vad jag ville ha i en kamera. a7 är inte för alla den har sina brister men för priset tycker jag den är riktigt grym. Mindre än a7ii, låter mindre än a7r, bättre upplösning än a7s. billigast av dem 3.

Beror alldeles på vad du vill ha ut av din kamera såklart vilken som passar bäst. För mig är a7 (version 1) solklar. Billig, liten, bra bildkvalite, fullformat.

Men det finns betydligt bättre kameror för andra människors önskemål.
 

martinot

Aktiv medlem
Sony A7 var första generationen av Sonys fullformatkameror och det var en hel del Sony inte fick till i första försöket, som t.ex. batteritid, kluddiga menyer

För gatufoto skulle jag föreslå att du istället tittar på Fujifilm X-T20 eller X-T30, eller möjligen X-Pro2 om du vill ha optisk sökare

Men innan du skaffar ny kamera se om din Canon inte kan repareras, kanske är det bara autofocus sensorn som dammat igen
Jo, Fujis spegellösa är enormt trevliga, men för gatufoto så skulle jag rekommendera Oscar att snarare kika på en X-E3. Mindre och lättare än den iofs. fina X-Pro 2, och kan beg. fås för den budget TS satt upp.

Enormt fin gatufoto och resekamera som borde passa väl in.

Även A7III är riktigt trevlig (första A7:an som jag gillar och tycker gjorts rätt), men nog inte riktigt inom TS angivna budget (precis som X-Pro2).
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jo, Fujis spegellösa är enormt trevliga, men för gatufoto så skulle jag rekommendera Oscar att snarare kika på en X-E3. Mindre och lättare än den iofs. fina X-Pro 2, och kan beg. fås för den budget TS satt upp.

Enormt fin gatufoto och resekamera som borde passa väl in.

Även A7III är riktigt trevlig (första A7:an som jag gillar och tycker gjorts rätt), men nog inte riktigt inom TS angivna budget (precis som X-Pro2).
Ja, håller med dig om att A7iii:an är den första A7 modellen där Sony fått till det någorlunda rätt. Vad det gäller Fujifilm är så gott som alla modeller trevliga, och logiska att använda vilket gör dem till bra nybörjarkameror. Anledningen till att jag utelämnade X-E3 beror mest på att jag inte tänkte på den.
 
ANNONS