Annons

Optimal inställning Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Blander

Aktiv medlem
Har allvarliga prestandaproblem med Lightroom på min iMac (3.1GHz Intel Core i5, 8GB RAM). Går långsamt att starta, går långsamt att bläddra och jobba.

Går igenom en checklista med tips, men blir inte klok på de optimala förhandsvisningsinställningarna vid import. Ser ut så här nu (och har alltid gjort):

Skapa förhandsvisningar: Minimal
Skapa smarta förhandsvisningar: Ej iklickad.

Är det bästa inställningen? Eller borde jag ändra?
 

Bilagor

Astroscapist

Aktiv medlem
Långsamt att starta låter som Hårddiskproblem. Antingen för lite plats och/eller för lite minne. 8GB är aningen för lite och antar att cache får jobba en del.
För att bläddra som snabbast för att sålla så är import med tillhörande previews snabbaste sättet att börja jobba på.
Smart previews går också rätt snabbt.
Föresten så antar ju såklart du använder senaste verisonen av LR Classic

/Stefan
 

Ludvig_svensk

Aktiv medlem
Jag bytte nyligen upp mig från min macbook pro 2010 till en stationär dator, det var en fantastisk upplevelse. Innan tog det mig typ 15 minuter att starta upp lightroom, nu går det på 5sek.
Som föregående talare sa, det beror på hårddisk och ram. Uppgraderar du till ssd-disk så kommer du att uppleva en revolution. 8gb är kanske i underkant, men jag tror inte att det är inte det som är ditt problem i det här fallet.
 

Blander

Aktiv medlem
Tack för råd. Inser att 8 GB ram är för lite och jag kunde säkert ha snabbare/bättre hårddisk. Men min fråga gällde främst importinställningarna och hur de optimalt bör vara (se mitt foto).
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Tack för råd. Inser att 8 GB ram är för lite och jag kunde säkert ha snabbare/bättre hårddisk. Men min fråga gällde främst importinställningarna och hur de optimalt bör vara (se mitt foto).
Besvarade jag ju. Importera med previews som finns från kameran.
Att starta LR vet jag inte varför det tar tid för dig, men det kan du inte göra nåt åt rent mjukvarumässigt med inställningar.

/Stefan
 

Blander

Aktiv medlem
Besvarade jag ju. Importera med previews som finns från kameran.
Att starta LR vet jag inte varför det tar tid för dig, men det kan du inte göra nåt åt rent mjukvarumässigt med inställningar.

/Stefan
Du menar klicka i ”Skapa smarta förhandsvisningar”? Och menyn Förhandsvisningar när det nu står ”Minimal”? Bör jag välja ”1:1” eller ”Standard” istället?
 

AFJ

Aktiv medlem
Har allvarliga prestandaproblem med Lightroom på min iMac (3.1GHz Intel Core i5, 8GB RAM). Går långsamt att starta, går långsamt att bläddra och jobba.

Går igenom en checklista med tips, men blir inte klok på de optimala förhandsvisningsinställningarna vid import. Ser ut så här nu (och har alltid gjort):

Skapa förhandsvisningar: Minimal
Skapa smarta förhandsvisningar: Ej iklickad.

Är det bästa inställningen? Eller borde jag ändra?
De här inställningarna påverkar i första hand importprocessen.

Det du beskriver om långsam start och allmänt segt att jobba påverkas inte så mycket av dessa inställningar enligt min erfarenhet.

8GB RAM är i minsta laget.

Kolla också vilka inställningar du har under Edit-Preferences-Performance.
Camera Raw Cache kan löna sig att höja från default värdet. Prova också att rensa cachen (purge cache), det kan uppstå någon form av korruption i den och då kan det gå långsamt.

Men jag tror ditt huvudproblem är för dålig hårdvara. LR är krävande!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
LR previews.
library använder previews standard.
De jpg-filerna placeras i previews strukturen och det är de filerna du ser när du bläddrar i grid view(slå g på tangentbordet).
Om minimal ersätter standard vet jag inte. Jag har aldrig hört talas om ngn som använder det.
1:1 previews används också bara i library module. Den används när du zoomar.
Man kan ställa in LR att radera 1:1 automatiskt efter ett tag. LR raderar mina efter 30 dagar.

Smart previews används bara i develop mode (om jag kommer ihåg rätt).
Det är ungefär en 2,5K jpg som placeras i en egen smart preview struktur.
Den KAN snabba upp editering i develop om man slår på det.
De används också för editering om LR inte når originalet för tillfället.
Lite klurigt vid export om LR inte kan nå originalet för tillfället men har tillgång till en smart preview, då exporteras smart preview istället och du får en jpg med kvalitén av 2,5K jpg.

Varje preview kostar givetvis tid att generera.
Standard(eller kanske minimal) kommer LR alltid att skapa och behålla.
Övriga måste man bestämma sig över om man har ngn nytta av.

Sen har jag väl aldrig riktig brytt mig om om import tar tid. Det är arbetet efter importen som tar tid.
 

AFJ

Aktiv medlem
Smart previews används bara i develop mode (om jag kommer ihåg rätt).
Det är ungefär en 2,5K jpg som placeras i en egen smart preview struktur.
Stämmer verkligen detta? Jag använder inte smart previews, men jag vill minnas att när jag testade så är det rejält stora filer som skapas.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Stämmer verkligen detta? Jag använder inte smart previews, men jag vill minnas att när jag testade så är det rejält stora filer som skapas.
Jag har läst den exakta dimensionen på Adobes sidor. O det är ungefär en 2.5K fil.
Enkelt och testa.
Skapa en smart preview.
Kolla på jpg filens egenskaper för att se upplösningen.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Smart previews är inte egentligen till för att snabba upp i biblioteksdelen. Tror inte den används där heller.
Den är till för att snabba upp flödet i Developmodulen om man vill och för att kunna jobba offline.
Filen är mindre än Original raw.

/Stefan
 

AFJ

Aktiv medlem
Sorry, jag trodde Erik menade 2,5 kB men om jag förstår menar han 2500 pixlar, det kan nog stämma.

Håller med om att den inte har till syfte att öka prestanda utan portabilitet.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det bildas ett LR bibliotek med gamla Previews mm i många mappar, när jag är färdig med de inladdade filerna i redigeringen så tömmer jag hela denna mapp. Tidigare så kunde denna bli en 50-100GB stor eller om det var ännu mer, nu startar jag varannan vecka från noll. Jag har bara i3 och 8GB och det tar nog inte mer än 10-15 sekunder innan LR är klar för användning.

Hur klokt det är att radera dessa filer vet jag inte, men jag har inte lidit av det
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Sorry, jag trodde Erik menade 2,5 kB men om jag förstår menar han 2500 pixlar, det kan nog stämma.

Håller med om att den inte har till syfte att öka prestanda utan portabilitet.
Nej inte byte.
2,5K, precis som i 4K tv format.

Jo i LR 8 KAN smart previews användas för att höja prestandan i develop module.
Om man slår på denna feature i preferences- Performance.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det bildas ett LR bibliotek med gamla Previews mm i många mappar, när jag är färdig med de inladdade filerna i redigeringen så tömmer jag hela denna mapp. Tidigare så kunde denna bli en 50-100GB stor eller om det var ännu mer, nu startar jag varannan vecka från noll. Jag har bara i3 och 8GB och det tar nog inte mer än 10-15 sekunder innan LR är klar för användning.

Hur klokt det är att radera dessa filer vet jag inte, men jag har inte lidit av det
LR bryr sig inte om om du raderar previews.
Raderar du den valnilga previewmappen så kommer LR att rendera upp filerna på nytt när LR skall visa bilder i library module.
Tar ju en stund om du har 100 000 bilder.....

Smart previews kostar inget att radera.
Vill du återskapa dem så är det bara att beordra LR att generera nya via HMV.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
INte värre än:
1 skapa en mapp med namnet Lightroom.
2 Ha din lrcat fil i den mappen, flytta aldrig din lrcat-fil.
3 ha din backup av katalogen på en annan disk.
4 om du använder templates så ha dem i samma mapp. O dess backup i samma mapp som katalogfilens backup.

sen funkar det.
 

AFJ

Aktiv medlem
4 om du använder templates så ha dem i samma mapp.
Det kan vara värt att notera om man väljer alternativet "Store presets with this catalog" (Edit-Preferences-Presets) så innebär det att dessa blir "privata" för just den katalogen. Har man bara en katalog (det vanliga för de flesta användare gissar jag) så är det inga problem men om man har har flera så kan det bli lite knepigt.

Jag har t ex en separat katalog för mina scannade analoga bilder. Då vill jag ändå ha tillgång till alla mina presets, t ex för utskrifter. Därför har jag valt att inte lagra dem med katalogen.

För att ändå få backup på sina presets så kan man på samma flik se var Lighroom lagrar sina presets och se till att dessa platser är inkluderade i den backuprutin man har för datorn.
 
ANNONS