Annons

Tråkiga erfarenheter?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Malmökatten

Ny medlem
Jag höll på ganska mycket med gatufoto fram till för drygt tre år sedan då jag råkade ut för något obehagligt. Jag stod vid triangeln i Malmö och hade en bild i sökaren. Precis när jag tryckte av klev en kille ut från en av butikerna och kom självklart med på bild. Killen blev skogstokig, gick med snabba steg fram mot mig och jag blev upptryckt mot väggen. Han skrek att jag skulle radera bilden. Jag förklarade för honom att detta var offentlig plats och jag hade rätt att fotografera här. Då fick jag en smäll över huvudet. Killen skrek att om jag inte raderade bilden så skulle han slå sönder kameran. I samma ögonblick dök det upp två andra rätt stora yngre killar å gick imellan. De höll i killen som hade hoppat på mig och sa åt mig att jag skulle dra, vilket jag gjorde.
Detta var hösten 2009 och jag har inte ägnat mig åt gatufoto sedan dess eftersom jag mådde väldigt dåligt efter denna händelse. Men nu känner jag mig sugen på att börja igen, men jag är lite nyfiken på er andra som också sysslar med gatufoto. Är detta vanligt? Är det sånt man får räkna med eller hade jag bara extrem otur? Gjorde jag fel som inte raderade bilden direkt eller...?

Skriv gärna å berätta om era egna erfarenheter och synpunkter.

Emma L.
 

Jenzur

Aktiv medlem
Du hade nog bara otur, aldrig själv haft en liknande erfarenhet. Värsta som hänt är att jag fått fingret och någon hållit upp en hand framför kameran. En normal människa reagerar inte med fysiskt våld över att ha fått sin bild tagen, foto på du!
 

Kijana

Aktiv medlem
Är det sånt man får räkna med eller hade jag bara extrem otur? Gjorde jag fel som inte raderade bilden direkt eller...?.
Du hade ingen skyldighet att radera bilden.

På fråga A säger jag att du råkade ut för något ganska sällsynt. Om nu 99 procent reagerar normalt så är det ju en halv promille som reagerar så hårt och illa som det du råkade ut för.
Har själv råkat ut för en del högljutt och hotfullt missnöje när jag fotat ute, men de personerna har haft det gemensamt att de gått på olika droger.

Men kul att du vill komma ut på banan igen. Känns det aningen kymigt kan du väl fråga en fotokompis om sällskap?
 

Malmökatten

Ny medlem
En sak till jag undrar över är om valet av kamera kan ha inverkat på det som hände? Vissa kanske blir mer provocerade av en stor systemkamera än något mer diskret som en liten leica eller en kompaktkamera?
 

Jenzur

Aktiv medlem
En sak till jag undrar över är om valet av kamera kan ha inverkat på det som hände? Vissa kanske blir mer provocerade av en stor systemkamera än något mer diskret som en liten leica eller en kompaktkamera?
Det där har debatterats ganska flitigt på olika forum, och ja, folk reagerar annorlunda på en systemkamera än en kompakt. Men en kamera kommer inte ändra hur folk känner inför att bli fotograferade. Själv föredrar jag att använda min lilla panasonic m4/3 kamera framför min systemare för gatufoto. Positivast reaktioner har jag fått när jag använt en gammal hedlig filmkamera
 

Dantin

Aktiv medlem
Jag höll på ganska mycket med gatufoto fram till för drygt tre år sedan då jag råkade ut för något obehagligt. Jag stod vid triangeln i Malmö och hade en bild i sökaren. Precis när jag tryckte av klev en kille ut från en av butikerna och kom självklart med på bild. Killen blev skogstokig, gick med snabba steg fram mot mig och jag blev upptryckt mot väggen. Han skrek att jag skulle radera bilden. Jag förklarade för honom att detta var offentlig plats och jag hade rätt att fotografera här. Då fick jag en smäll över huvudet. Killen skrek att om jag inte raderade bilden så skulle han slå sönder kameran. I samma ögonblick dök det upp två andra rätt stora yngre killar å gick imellan. De höll i killen som hade hoppat på mig och sa åt mig att jag skulle dra, vilket jag gjorde.
Detta var hösten 2009 och jag har inte ägnat mig åt gatufoto sedan dess eftersom jag mådde väldigt dåligt efter denna händelse. Men nu känner jag mig sugen på att börja igen, men jag är lite nyfiken på er andra som också sysslar med gatufoto. Är detta vanligt? Är det sånt man får räkna med eller hade jag bara extrem otur? Gjorde jag fel som inte raderade bilden direkt eller...?

Skriv gärna å berätta om era egna erfarenheter och synpunkter.

Emma L.
Du har haft otur, definitivt. Det kan inte vara många människor som reagerar på ett sånt starkt och obehagligt sätt. Starkt och vågligt av dig att inte ta bort bilden!
 

stilero

Aktiv medlem
Ja, Emma du hade nog en rejäl otur. Dock har jag blivit utskälld av en man som inte ville vara med på bild. När någon vägrar så har jag faktiskt som regel att alltid radera bilden, även om jag har lagen på min sida. Undantaget skulle vara om det varit den mest fantastiska bild jag hittills tagit :)
 

kemy

Medlem
Är själv ny på gatufoto, även om jag får fota på offentliga platser enligt lag, så tror jag att jag skulle radera en bild om någon som absolut inte vill vara med ber om det, hellre än att riskera eventuellt tråkiga konsekvenser, det är ju roligare att göra folk nöjda och glada, men jag undrar om det kan vara en fördel kanske att använda ett teleobjektiv? mina debutbilder tog jag jag med ett 10mm fisheye och ett 35mm normal, och jag tyckte nog att många ryggade lite eftersom det blev ganska nära, även om närheten i sig faktiskt ger en lite speciell känsla både i bild och vid själva fototillfället,

den personen du råkade ut för tror jag hör till ovanligheterna och en polisanmälan för påhoppet hade mycket väl varit på sin plats, det var han som gjorde fel inte du, och jag förutsätter att en gatufotograf inte ska räkna in sådana händelser som vardag och en del av fotograferingen, så plocka fram kameran och dra igång fotandet igen tycker jag.
 

Matols

Ny medlem
Jag höll på ganska mycket med gatufoto fram till för drygt tre år sedan då jag råkade ut för något obehagligt. Jag stod vid triangeln i Malmö och hade en bild i sökaren. Precis när jag tryckte av klev en kille ut från en av butikerna och kom självklart med på bild. Killen blev skogstokig, gick med snabba steg fram mot mig och jag blev upptryckt mot väggen. Han skrek att jag skulle radera bilden. Jag förklarade för honom att detta var offentlig plats och jag hade rätt att fotografera här. Då fick jag en smäll över huvudet. Killen skrek att om jag inte raderade bilden så skulle han slå sönder kameran. I samma ögonblick dök det upp två andra rätt stora yngre killar å gick imellan. De höll i killen som hade hoppat på mig och sa åt mig att jag skulle dra, vilket jag gjorde.
Detta var hösten 2009 och jag har inte ägnat mig åt gatufoto sedan dess eftersom jag mådde väldigt dåligt efter denna händelse. Men nu känner jag mig sugen på att börja igen, men jag är lite nyfiken på er andra som också sysslar med gatufoto. Är detta vanligt? Är det sånt man får räkna med eller hade jag bara extrem otur? Gjorde jag fel som inte raderade bilden direkt eller...?

Skriv gärna å berätta om era egna erfarenheter och synpunkter.

Emma L.
Hej

Som de andra säger, jag tror att du har haft en riktigt stor otur… Jag har själv fotat persiodvis en hel del på gatorna i Malmö och har aldrig råkat ut för något liknande.
En gång var det en kille i en bil som stannade framför mig – jag ville fota grafitti på gatan och vinkade åt honom att passera - och skrek att jag inte fick fotografera bilar. Jag ropade tillbaks att jag inte alls vill fota hans bil utan gatan om han bara flyttar på sig. Det var nog det värsta som hänt mig.

Ibland när man sitter vid datorn och redigerar bilder så upptäcker man att det står nån figur i ena hörnet på nån bild och glor på en. Deras blickar kan man alltid tolka på olika sätt, att de är sura för att man fotograferar eller att de är nyfikna och tittar på en samtidigt som de undrar om man är fotograf eller journalist eller vad som helst.

En sak jag själv märkt när jag fotar på gatan är att jag tenderar till att snöa in på folks berättelser om när saker har gått fel och folk har bråkat med dem, youtube och bloggar är knökfulla med sådana berättelser, och att jag har dem i bakhuvudet när jag sedan går ut. Följaktligen är jag orolig och rädd för människorna och tolkar varje blick åt mitt håll som fientlig och som förstadiet till en rejäl urladdning av aggro från potentiella motiv… Därför ransonerar jag kraftigt sådana berättelser.

Jag försöker istället vara en social människa när jag är ute. Lite halvfräck, fota först, fråga sen, typ, ”Hej, du har en så grym tatuering, vad är det för nåt – bla bla bal – men du, jag älskar att fota människor som du, kan jag inte ta en porträttbild på dig?” Ofta går det alldeles utmärkt och ofta vill de inte alls, men inga hard feelings heller…

Avslutningsvis vill jag dela med mig av en föreläsning som inspirerar mig mycket och som delvis tar upp de saker som du tar upp i trådstarten men mycket annat också: http://www.youtube.com/watch?v=mJHfT7lYqCo&feature=player_embedded#t=0

/Mats
 

hilla

Ny medlem
Med tanke på din erfarenhet tänkte jag bidra till diskussionen. Jag tycker personligen att personen du mötte överreagerade starkt och jag är glad över att du funderar på att börja igen :)
Jag har gatufotat i ungefär 3 år, antalet personer som blivit arga kan jag räkna på fingrarna.
Det är 8 personer som har reagerat. De flesta har verkat bli provocerade av att bli fotograferade och "läxat upp mig". För att inte göra situationen värre så ber jag så himla mycket om ursäkt och säger att jag raderar bilden om dom önskar det.

Vad jag har märkt så är de känsligtast att fotografera på marknader och personer med utländskt/öst, ofta personer som ser ut att kunna vara troende. Oftast har det vart män som reagerat.

I USA var det endast män med afrikanskt ursprung som reagerade. Det har iaf alltid gått bra. Jag fotar inte så ofta på marknader längre och på andra platser där det känns som det kan vara känsligt. De flesta jag fotar dock som lägger märke till mig blir oftast glada. Ibland går jag fram till dem och ger komplimanger för deras vackra utseende och frågar om jag får ta några porträttbilder som jag sen erbjuder mig att maila.

Shoot on :)
 

KGS

Aktiv medlem
Men vaf-n!? Du skulle förstås ha anmält den som misshandlade dig och visat bilden för polisen i samband med anmälan, våldsverkaren kanske finns i deras rullor. Antagligen hade han riktigt orent mjöl i sina påsar med tanke på reaktionen. Nu kan jag inte preskribtionstiden för misshandel, men det kanske inte är försent att anmäla än. Värt att kolla upp. Vad är det för ärkekräk som ger sig på en ung kvinna dessutom!?

Lycka till med ditt gatufotande i framtiden! Något mer än en ond blick har jag inte råkat ut för, men en nick och ett leende brukar omvandla den onda blicken till något trevligare. Jo, förresten, det var en ung dam i Gamla Stan som reagerade och klev fram till mig med bestämda kliv och sa att jag inte fick fota henne, och eftersom jag redan gjort det så kunde jag ärligt säga att jag inte skulle göra det.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Detta var hösten 2009 och jag har inte ägnat mig åt gatufoto sedan dess eftersom jag mådde väldigt dåligt efter denna händelse. Men nu känner jag mig sugen på att börja igen, men jag är lite nyfiken på er andra som också sysslar med gatufoto. Är detta vanligt? Är det sånt man får räkna med eller hade jag bara extrem otur? Gjorde jag fel som inte raderade bilden direkt eller...?

Skriv gärna å berätta om era egna erfarenheter och synpunkter.

Emma L.
Den av Ts beskrivna händelsen får man ju hoppas tillhör ovanligheterna, och borde inte behöva vara något som man får räkna med som gatufotograf. Men - som gruppvärden antyder betr. min senast inlagda bild i gruppen Gatufotografi (bilden f.ö. borttagen ur gruppen av poolvärden, med hänvisning till att den bl.a. förefaller att vara arrangerad) och att - nu kommer det märkliga - pga att jag frågat personen på bild om jag fick ta en bild, så måste den diskvalificeras!

Bilden ("Å den ljusnande framtid är vår...") på en nybakad student som då verkade vara lite överförfriskad, kunde jag redan ana att när jag tog den att den kanske skulle kunna platsa på Fs, och av den anledningen tyckte jag det var schysstast mot studenten att fråga honom innan jag fotade.

I eftertankens kranka blekhet kanske han alls inte hade velat hamna på internet, men då hade jag ju i alla fall gjort vad jag kunnat för att ge honom chansen att avböja.

Jag tycker det skulle vara trist om det blir en regel för att få publicera bilder i gruppen Gatufoto, att bilder tagna av människor på stan - ev i utsatta lägen - skulle generellt underkännas för att personen ifråga blivit tillfrågad. Att som fotograf oinskränkt hävda sin rätt i alla fotosituationer leder bara i sämsta fall till att en tråkig attityd hos gatufotografer legitimeras. Om vi gatufotograferar i god sämja med andra människor tror jag inte bilderna försämras generellt. Jag tycker vi har tillräckligt med "jag"-konfrontationer i samhället redan som det är!

Enligt min mening hade ju Poolvärden kunnat låta bilden vara kvar i gruppen men gjort ett vänligt påpekande i en vanlig bildkommentar, i stället för att som nu ta bort den ur gruppen.

/B
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Ointressant tema?

Varför kommer inte mitt ovanstående inlägg upp på forumdiskussionernas ”löpsedel” på förstasidan? Sitter det nån moderator nånstans och censurerar?
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Kanske finns nån funktion som gallrar missnöjesyttringar maskerade som svar på ämnet i en 6 år gammal tråd? :)
Ja så kanske det är...jag tyckte det var i a f bättre att fortsätta på den tidigare tråden (för att den ursprungliga Ts inlägg var en bra upptakt till det jag ville säga) än att starta en helt ny tråd med samma ämne!
/B
 
ANNONS