Annons

Pepparkakshusfototävling - priser att vinna

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
AFJ skrev:
Vad säger byggnadsnämnden om det lite väl eldfarliga materialet i garagebyggnaden?! :)

God Jul!
Anders
De hann inte säga nåt innan kåken var uppäten :)

Tilläggas kan att båda mina skapelser är exakta (nåja..) och skalenliga (nåja en gång till...) kopior av de hus jag vid tillfällena för byggnationerna bodde i. Älgen intill det ena huset är också skalenlig :)
 

Jewster

Aktiv medlem
Svärfar har traditionsenligt bakat årets pepparkakslandskap. Jag bidrager till tävlingen med en detaljstudie av en pulkadragande marsipantomte.

/jerry.

PS. Jag tävlar såklart i klassen "Bästa bilden på pepparkakshus" Ds.
 

Bilagor

zoomzoom

Aktiv medlem
Ja jag kan ju alltid släng in mitt bidrag så här i 11:e timmen...

Nytt för i år är ett runt hus. Gissa hur jag bar mig åt? =)
 

Bilagor

Eeros

Aktiv medlem
Nu är tävlingen avslutad och då det fanns två priser och två domare, så kom vi överens om att Robin, som är den andra domaren förutom mig, korar vinnaren till "bästa bygget" och översänder vinnaren sitt pris, medans jag korar vinnaren i kategorin "bästa fotot".

Återkommer strax med mitt "domslut"...
 

Eeros

Aktiv medlem
Vinnaren i "Bästa fotot"

Det fanns inte så där överdrivet många bidrag, men det blev ändå inte helt enkelt att döma. De tre bidrag som (i mitt tycke) utmärkte sig, var så jämnspelta att det inte var helt lätt att kora vinnaren. När jag till slut hade bestämt mig, så kändes beslutet ändå helrätt. De två andra blir utan pris, men får som tröstpris ett hedersomnämnande:

Hedersomnämnande: Anders Jonssons miniatyrlandskap tilltalade mig skarpt. Om du inte hade sagt det, så skulle jag inte ens ha tänkt på att det syns bord och stolar i bakgrunden. En söt bild på vår mesta pepparkakshus i passande landskap och dessutom bra ljussatt med riktat ljus, som ska föreställa solljus.

Hedersomnämnande: Niklas Forsgards lusthus med en måne i bakgrunden var stilistiskt ren och vacker, men föll på mållinjen på grund av två saker. Visserligen bildar lusthuset, dekorationen och månen en diagonal, vilket enligt den oskrivna "regelboken" borde ge pluspoäng. Men då lusthuset är den klart mest massiva elementet, så borde den i diagonalen ha varit placerat längst ner till höger. Nu blir bilden lite ostabil med för mycket tyngd i mitten. Den andra saken som sänkte bilden i kamp om förstaplatsen, var att det kommer riktat ljus från betraktarens håll, men ändå är den enda "sannolika" ljuskällan månen, som står bakom scenen. Det går inte ihop och stör harmonin. Ändå måste jag erkänna att denna bild länge var min favorit till förstaplatsen. Trots de smärre brister jag påtalat, så får man en känsla av en vinternatt.

Första plats: Den nästan autentiska känslan av intensivt månsken över ett frostigt vinterlandskap i Anders Tedeholms bild på stugan med älgen, smälte slutligen den här domarens hjärta. Han vinner därmed förstapriset (och enda priset) i kategorin "bästa bild". En stor ovation till vinnaren!

-Eero

P.S. Anders (Tedeholm), skicka dina adressuppgifter till mig, så översänder jag priset. Och ett stort grattis!
 

RG

Avslutat medlemskap
Vinnaren bästa hus

Det var inget svårt att välja det bästa bygget tack vare dets originalitet och det huset byggdes utav Stefan Granbreg.
PS stefan pm:a din adress till mig så skickar jag diffusern.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Ojojoj... och jag som inte förberett nått tacktal... men... ehhh.... jag är omtumlad, närapå rörd...

Tack Juryn!

Skickar min adress till dig!
 

AFJ

Aktiv medlem
Man får tacka för hedersomnämnandet och ge en eloge till Eero för initiativet. Synd att intresset var kanske inte det största men folk har väl annat att tänka på i juletider.

Jag är imponerad av alla fina pepparkakshus ni byggt och vinnarna i båda kategorierna var värdiga.

Som Ålstens-bo gillade jag också speciellt Christers fina kopia på sitt radhus - imponerande!

God fortsättning!

Anders
 

Jewster

Aktiv medlem
Jag vill gratulera vinnarna och tacka Eero för det fina inititativet.
Gott nytt fotoår på era alla.

/jer.
 
ANNONS