Annons

Skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

P13

Aktiv medlem
jag är rätt ny i systemsvängen och har inte riktigt fått kläm på min kamera och teknik ännu. Ingen panik med det, men jag undrar hur jag får till skärpedjupet? Jag har pillat och trixat en massa och på några bilder har jag lyckats få det resultat jag är ute efter (kort skärpedjup), men eftersom jag inte vet vad jag pysslar med kan jag så att säga inte den magiska formeln...

Förvisso är jag i nuläget utrutad med kitobjektivet (till canon eos 400), och jag föstår attd et kanske bidrar en del. Men det borde väl funka att få någorlunda kort djup ändå? Hur tusan gör man? Enlighten me! :)

/p
 

kyo

Avslutat medlemskap
Desto större bländare (mindre bländartal) desto kortare skärpedjup. Så sätt på Av-läget (Aperture Value) och ratta ner till det minsta bländartalet ditt objektiv klarar och prova. Sedan är det bara att ändra tills du blir nöjd med skärpedjupet.
 

P13

Aktiv medlem
Desto större bländare (mindre bländartal) desto kortare skärpedjup. Så sätt på Av-läget (Aperture Value) och ratta ner till det minsta bländartalet ditt objektiv klarar och prova. Sedan är det bara att ändra tills du blir nöjd med skärpedjupet.
tack snalla du for bra svar! jag antog att det var nat sadant, men ibland blir allt sa snurrigt med ny elektronik man inte lart sig beharska. :)
 

P13

Aktiv medlem
ANNONS