Annons

Hjälp mig välja! Behöver er expertis.

Produkter
(logga in för att koppla)

P13

Aktiv medlem
Hej!

2016 har jag bestämt mig för att ta tag i mitt fotointresse igen. Men jag behöver en ny kamera, och känner mig lite vilsen.

Jag har tidigare fotat mest med min gamla Canon EOS 400D, men den sjunger på sista versen nu. Den har funkat bra för mig och mina amatörbehov men ibland känts lite klumpig (och på äldre dar även buggig).

Jag är på jakt efter nåt som inte är för otympligt, som lämpar sig väl för streetfoto (färg) och som funkar att använda "i farten". Gillar kort skärpedjup, klara toner och uppskattar snabbhet. Wifi ett måste.
Är van att använda Canon och inbillar mig att det är vad jag föredrar, men öppen för annat också! Har siktet inställt på systemkamera, men en riktigt vass och smidig kompaktkamera skulle också kunna vara intressant. Prismässigt tror jag min smärtgräns ligger vid 10K, men gärna mindre.

Så vad tror ni, vilken är kameran jag söker..?! :)

/phille
 

control87th

Aktiv medlem
Om du hittar en superdeal på en Canon 6D eller kan tänka dig begagnat. Tillsammans med 40mm pankakan så får du ett smidigt paket som ändå klarar fantastiskt mycket.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
En begagnad 5D Mark II eller ev. 6D klarar galant dina krav. Jag antar att du har kvar ditt 50mm/1,8.
Om du också vill komplettera din systemkamera så blir du väl rustad med ett 24-105mm IS som tillval.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Om du hittar en superdeal på en Canon 6D eller kan tänka dig begagnat. Tillsammans med 40mm pankakan så får du ett smidigt paket som ändå klarar fantastiskt mycket.
Håller med Magnus, detta är en jättebra och smidig kombo. Använder den på resor när jag vill ha lätt packning utan att göra avkall på kvalitet. Lätt att ha med i bälte med kameraväska Mirrorless Mover 10 från ThinkTank.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Om du kan tänka dig byta system och vill vara smidig är Fuji's X-serie värd att titta på. Småttigt förutom pris och bildkvalitet. X100S eller XT-1, eller om du kan komponera utan sökare en XM-1 som går beg för 1 500-2 000, är värda en koll och speciellt X100 går lätt ner i en ficka, till priset av fast optik, XM-1 är litet mindre i huset men bara med Fuji's 27 är den fickportabel.

-J!.
 

larsborg

Aktiv medlem
Om du hittar en superdeal på en Canon 6D eller kan tänka dig begagnat. Tillsammans med 40mm pankakan så får du ett smidigt paket som ändå klarar fantastiskt mycket.
Trådskaparen vill ha hjälp, skriver:
"Jag har tidigare fotat mest med min gamla Canon EOS 400D, men den sjunger på sista versen nu. Den har funkat bra för mig och mina amatörbehov men ibland känts lite klumpig (och på äldre dar även buggig).
Jag är på jakt efter nåt som inte är för otympligt, som lämpar sig väl för streetfoto (färg) och som funkar att använda "i farten""

Va, en Canon 6D (+ 40mm optik) mindre klumpigt än den nuvarande Canon EOS 400D (+ troligen kitzoom)? :)
Knappast! Vem går på det, enkelt att jämföra praktiskt, även vikten!
Skulle inte den senaste i serien Canon EOS XXXD bli ett utmärkt val?
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Va, en Canon 6D (+ 40mm optik) mindre klumpigt än den nuvarande Canon EOS 400D (+ troligen kitzoom)? :)
Knappast! Vem går på det, enkelt att jämföra praktiskt, även vikten!
Skulle inte den senaste i serien Canon EOS XXXD bli ett utmärkt val?
I svaret jag gav utgår jag från egen erfarenhet. Jag har 6D med pankaka 40 mm och även en Fujifilm x100s. Storleksskillnaden är inte stor och båda kamerorna tar man lätt med i ett hölster. Personligen anser jag att bildkvalitet är det viktiga för mig. Därför rekommenderar jag 6D med pankaka och inte en kamera med mindre sensor. Sedan är det ju upp till ts att göra sitt väl och upp till andra att ge sina synpunkter. ;)
 

afe

Aktiv medlem
Trådskaparen vill ha hjälp, skriver:
"Jag har tidigare fotat mest med min gamla Canon EOS 400D, men den sjunger på sista versen nu. Den har funkat bra för mig och mina amatörbehov men ibland känts lite klumpig (och på äldre dar även buggig).
Jag är på jakt efter nåt som inte är för otympligt, som lämpar sig väl för streetfoto (färg) och som funkar att använda "i farten""

Va, en Canon 6D (+ 40mm optik) mindre klumpigt än den nuvarande Canon EOS 400D (+ troligen kitzoom)? :)
Knappast! Vem går på det, enkelt att jämföra praktiskt, även vikten!
Skulle inte den senaste i serien Canon EOS XXXD bli ett utmärkt val?
Det är som sagt enkelt att jämföra ;)

http://camerasize.com/compare/#288,380
 

mustanggt

Aktiv medlem
Om vi bortser ser ifrån storleken för en stud eftersom den är både subjektiv och i viss mån beroende på vad man anser stort eller litet I detta sammahang. En 6d låter väl bra, har själv Fuji x t1 och även Sony a77 samt några Canon hus. Fuji och Sony är i min mening kanske inte direkta "nybörjarehus" . Jag rekommenderar också 6D som är relativ behändig och som det dessutom finns en uppsjö av bra begagnade objektiv att "växa" in i. Det enda negativa jag kan se med 6d är att AF kanske inte är lämpat till sport och fågel om det intresset skulle bli stort. Det är dock ett stort steg upp ifrån trådskaparens nuvarande hus.

För barn som leker och hoppar omkring funkar alla nämda hus ( med rätt objektiv) 6D är också bra för högre ISO (dåligt ljus) och är bättre rustad för kortskäpedjup (beror dock återigen på val av objektiv)

Mitt tips är dock att åka till mediamarkt eller liknande och klämma och känna på husen för att få en uppfattning av storleken samt hur de känns i handen. Är själv barnsligt kär i både Sony och Fuji men Canon är väldigt bra utformad och lätt att hantera. Känns helt enkelt skön i handen och logisk utformad (det kan jag dock inte säga om varken Fuji eller Sony)

Allt detta utgår givetvis ifrån mina erfarenheter samt storlek på händer och det faktum att jag ofta bär omkring på 3-4kg tunga klumpar.
 

afe

Aktiv medlem
Tyvärr, finner inte Canon EOS 400D (Canon Rebel XTi) på denna sida, jämförande kamerastorlekar, - men den senare i serien finns med, Canon EOS 450D (Canon Rebel XSi). Den har motsvarande storlek och vikt.
Jag kan uppenbarligen inte läsa, eftersom jag fick för mig att det var 40D som avsågs.
 

Bengf

Aktiv medlem
Vi är människor och inga robotar, att se fel eller läsa fel är en mycket vanlig och mänsklig egenskap.

Ursäkta OT.

//Bengt.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Hej igen!

Siten med storleksjämförelse var toppen, tack för den länken!

Är smidighet ett krav, fast 35mm ekv OK, och skall gå bra i gatufoto är ju X100 så mycket mindre att ta med i. Den lägre vikten, 3 hekto, till vilket objektiv för 6D skall läggas, har betydelse om man har kameran med en hel dag
XT-1 med pannkakan 27mm är även den ca 3 hekto lättare och 5 mm djupare, även här utan att ha satt på objektiv på 6D. Dock lär Canon's 40mm vara någt vassare än Fuji's 27 (41mm ekv).

Men, förutom som mustanggt klokt råder, att gå och se i verkligheten, googla på kamerorna och läs vad som skrivs och ta det som en del i beslutet.

-J!.
 

control87th

Aktiv medlem
Trådskaparen vill ha hjälp, skriver:
"Jag har tidigare fotat mest med min gamla Canon EOS 400D, men den sjunger på sista versen nu. Den har funkat bra för mig och mina amatörbehov men ibland känts lite klumpig (och på äldre dar även buggig).
Jag är på jakt efter nåt som inte är för otympligt, som lämpar sig väl för streetfoto (färg) och som funkar att använda "i farten""

Va, en Canon 6D (+ 40mm optik) mindre klumpigt än den nuvarande Canon EOS 400D (+ troligen kitzoom)? :)
Knappast! Vem går på det, enkelt att jämföra praktiskt, även vikten!
Skulle inte den senaste i serien Canon EOS XXXD bli ett utmärkt val?
Trådskaparen skriver också "...Är van att använda Canon och inbillar mig att det är vad jag föredrar, men öppen för annat också! Har siktet inställt på systemkamera, men en riktigt vass och smidig kompaktkamera..."

Canon 6D är bland de minsta systemkamerorna med spegel och den minsta Canon med FF...
 

ErlandH

Aktiv medlem
Canon 6D är bland de minsta systemkamerorna med spegel ...
Nej, det är den inte. Visserligen uppfyller världens minsta dslr Canon 100D inte andra krav som TS har, men även de nya systermodellerna 750D och 760D är påtagligt mindre än 6D till en bråkdel av priset. Utmärkta kameror som jag tror kan göra TS ganska nöjd. De är visserligen inte mindre och smidigare än 400D, men mycket bättre på alla sätt.
 

millgard

Aktiv medlem
Hej!

2016 har jag bestämt mig för att ta tag i mitt fotointresse igen. Men jag behöver en ny kamera, och känner mig lite vilsen.

Jag har tidigare fotat mest med min gamla Canon EOS 400D, men den sjunger på sista versen nu. Den har funkat bra för mig och mina amatörbehov men ibland känts lite klumpig (och på äldre dar även buggig).

Jag är på jakt efter nåt som inte är för otympligt, som lämpar sig väl för streetfoto (färg) och som funkar att använda "i farten". Gillar kort skärpedjup, klara toner och uppskattar snabbhet. Wifi ett måste.
Är van att använda Canon och inbillar mig att det är vad jag föredrar, men öppen för annat också! Har siktet inställt på systemkamera, men en riktigt vass och smidig kompaktkamera skulle också kunna vara intressant. Prismässigt tror jag min smärtgräns ligger vid 10K, men gärna mindre.

Så vad tror ni, vilken är kameran jag söker..?! :)

/phille
Fuji X100nånting är ju klippt och skuren för dina krav. Inget krångel, bara kalasbilder.
 

P13

Aktiv medlem
Om du hittar en superdeal på en Canon 6D eller kan tänka dig begagnat. Tillsammans med 40mm pankakan så får du ett smidigt paket som ändå klarar fantastiskt mycket.
Hej och tack för svar! Helt klart lockande kombo som jag inte hade tänkt på själv. Ska kolla runt lite och se vad jag kan hitta för beg-alternativ, i nyskick blir det lite över tänkt budget...
 
ANNONS