Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

nonno

Aktiv medlem
Det har jag aldrig påstått, det var en dum fråga från din sida.
Jag tycker ju inte att man behöver sänka sig till nivån att gradera andras motfrågor till om de är dumma eller mer intelligensbefriade än den egna frågan. ;-)

Jag inser att det är dags att sätta punkt för fortsatt medverkan i denna tråd.
/Nonno
 

acke

Avslutat medlemskap
Tja, det faller sig ganska naturligt att bildfusket kan ge TH något enstaka uppdrag som föreläsare. Men det kompenserar knappast för inkomstbortfallet som fusket har åsamkat honom.
 

yens

Aktiv medlem
Patetiskt, hade det varit så att han likt en gammal kriminell hade gjort en helomvändning och erkänt för andra och inte minst sig själv att det "gamla livet" var något han vill ta avstånd ifrån så hade det varit ok tycker jag. Nu får han den perfekta publiken för sin comeback, kommande fotografer med stora kontaktnät som han kan manipulera som han vill under föreläsningarna... Jag ser facebook-uppdateringarna framför mig när någon lyrisk 21-åring berättar om den fantastiska och missförstådda TH som minsann inte gjort så mycket fel som folk påstår... Tragiskt...
 

PMD

Aktiv medlem
Prefekten på HFF saknar uppenbarligen omdöme, och förefaller snarast vara helt dum i huvet. Han kan inte ha tänkt igenom saken speciellt noga.
 

PMD

Aktiv medlem
Hans namn stod i GP-artikeln.

Aningslös, då? Han kan knappas ha tänkt igenom beslutet att anlita Hellesø speciellt noga. Alternativen är att han helt enkelt är korkad eller har en barnslig lust att provocera.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Prefekten heter Lasse Lindqvist.... Kan iofs vara en hen, man vet ju inte så noga nu förtiden.Men jag tror han har skägg. Vad det nu har för betydelse vilket kön vederbörande har...

Mera anmärkningsvärt att en bedragare och kvalificerad lögnare ska föreläsa för elever på HFF. Låter mest som flummigt pretto som vi ska betala skattepengar för. För han föreläser väl inte gratis.....?

Känns mest som om den gubben borde glömmas. Det finns ju en uppsjö av duktiga naturfotografer som borde få möjlighet att sprida sin kunskap till dessa elever.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag ser facebook-uppdateringarna framför mig när någon lyrisk 21-åring berättar om den fantastiska och missförstådda TH som minsann inte gjort så mycket fel som folk påstår... Tragiskt...
Ja, lite tragiskt men kanske mest märkligt att du tror att de fotografer som antas till Sveriges högsta utbildning är korkade.
 

yens

Aktiv medlem
Ja, lite tragiskt men kanske mest märkligt att du tror att de fotografer som antas till Sveriges högsta utbildning är korkade.
Var har jag skrivit korkad? Det är du som lägger den värderingen i det jag skriver. Att vara 21 och gå på vad en välförberedd föreläsare som ägnat en halv livstid åt att manipulera folk tyder verkligen inte på att man behöver vara korkad. Däremot så väljer ju uppenbarligen TH sin publik med omsorg, för kom inte och påstå att högskolestudenter skulle vara en svårare publik än exempelvis besökare på en fotomässa eller liknande.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Ja, lite tragiskt men kanske mest märkligt att du tror att de fotografer som antas till Sveriges högsta utbildning är korkade.
Man behöver tyvärr inte vara någon idiot för att bli lurad. Många känner ofta en stark tillhörighet till sin egen fakultet/institution, och de lärare som jobbar där har stora möjligheter att påverka eleverna åt det ena eller det andra hållet.

Terje verkar dessutom inte ha problem med retoriken för den delen heller.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Många känner ofta en stark tillhörighet till sin egen fakultet/institution, och de lärare som jobbar där har stora möjligheter att påverka eleverna åt det ena eller det andra hållet.
Javisst. Och ingen lärare eller annan anställd på HFF kommer att försöka påverka någon att tycka att TH är "fantastisk och missförstådd".
 

yens

Aktiv medlem
Javisst. Och ingen lärare eller annan anställd på HFF kommer att försöka påverka någon att tycka att TH är "fantastisk och missförstådd".
Det gör han själv!! Jag har läst någon handfull år på universitet och jag har aldrig varit med om att någon annan lärare kommenterar en kollega, jag har mycket svårt att tro att det är så stor skillnad här. Min oro är att Terje presenteras som föreläsare, han kommer dit och drar oemotsagd hela sin story. Jag vet att det pratas om att man ska ta upp helhet osv, men i mina ögon verkar det extremt svårt att få till ett sådant upplägg. Jag tycker det verkar passa TH som hand i handske det här, han får en stor, relativt lättpåverkad (NEJ, INTE KORKAD) publik som inte ställer obekväma följdfrågor...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Var har jag skrivit korkad? Det är du som lägger den värderingen i det jag skriver. Att vara 21 och gå på vad en välförberedd föreläsare som ägnat en halv livstid åt att manipulera folk tyder verkligen inte på att man behöver vara korkad. Däremot så väljer ju uppenbarligen TH sin publik med omsorg, för kom inte och påstå att högskolestudenter skulle vara en svårare publik än exempelvis besökare på en fotomässa eller liknande.
Fast Terje kommer ju vara där som ett statuerande levande exempel för att han har ljugit.

Och jo JAG påstår att högskolans publik definitivt är mindre förlåtande än en fotomässa.
Det finns liksom ingen anledning att bli osams med ngn på en utställning eller vernissage. Man kan säga vad man tycker och sen ses man aldrig mer. Ja, om man nu inte heter Lars Vilks och tillhör undantaget.
 

yens

Aktiv medlem
Fast Terje kommer ju vara där som ett statuerande levande exempel för att han har ljugit.

Och jo JAG påstår att högskolans publik definitivt är mindre förlåtande än en fotomässa.
Det finns liksom ingen anledning att bli osams med ngn på en utställning eller vernissage. Man kan säga vad man tycker och sen ses man aldrig mer. Ja, om man nu inte heter Lars Vilks och tillhör undantaget.
Som jag skrev till ErlandH, jag är övertygad om att den vackra idén att sy ihop det här är mycket svår att genomföra för högskolan. Terje kommer få härja fritt, det är jag orolig över. Han kommer utan att skämmas säga att han har minsann inte ljugit, det är bara ett alternativt sätt att se verkligen - eller något i den stilen...
 

TBone

Aktiv medlem
Ska han bara föreläsa eller kommer han att vara examinator också? Hur kommer han i så fall att reagera på en elev som fuskar? MVG?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS