Annons

Olympus OM-D E-M1

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Snart borde E-M1 presenteras offentligt av Olympus. Tills dess kan vi ju ägna oss åt att spekulera om dess egenskaper. :)

Här finns en massa länkar till bilder på den nya kameran.
 

cango

Avslutat medlemskap
Första intrycket är ju att greppet ser påklistrat, som sagt, men ergonomin är det nog inget fel på. Glad att dom inte gjorde den e-3/5-stor. Och möjligheten att få tillgång till båda objektivparken är suveränt. Blir nog absolut en uppgradering om ett par år till denna :) (måste mjölka klart E-M5:an först)
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Spännande, kanske de kommer fortsätta tillverka 4/3-objektiv.
Men Borde den inte heta något annat? E-M6? 4 nya 4/3-OM-D så krocka modellbeteckningen med dagens OM-D
 

Leaflet

Aktiv medlem
Eehhh....verkar fake. Skulle Olympus presentera en ny kamera på YT med någon som kallar sig teknik-nånting? Luktar surt.
 

mapem

Aktiv medlem
Spännande! Men om inte sensorn är signifikant bättre än E-M5 finns nog ingen anledning att uppgradera.
 

PMD

Aktiv medlem
Första intrycket är ju att greppet ser påklistrat
Ja, det var mitt första intryck också. Det kan förstås vara så att videon visar en prototyp, och att produktionsversionen kommer att se lite mer slipad ut. Inte för att det spelar så väldigt stor roll.

Spännande! Men om inte sensorn är signifikant bättre än E-M5 finns nog ingen anledning att uppgradera.
Om kameran har bra PDAF så kan den vara riktigt intressant för 4/3-ägare. E-5 börjar väl bli lite omodern vad gäller sensorprestanda vid det här laget.
 

cango

Avslutat medlemskap
Spännande! Men om inte sensorn är signifikant bättre än E-M5 finns nog ingen anledning att uppgradera.
Tror inte E-M1:an är nåt att uppgradera från just E-M5:an, då den är inte riktad till just dessa kunder. Det lilla som läckt ut (som får tas med en nypa salt) är att sensorn är nyare och en annan, men bildkvalitetsmässigt ska inte skilja mycket. Om det är bara därför man vill uppgradera, så duger E-M5:an gott fortfarande. Vill man kunna använda 4/3-objektiven med senaste olympustekniken, då är det uppgraderingsdags...
 

Krisiun

Aktiv medlem
"...to the fact that we're listening to our consumers..." Suck, kan inte marknadsföringsmänniskor bara sluta säga det. Man får väl ändå förmoda att ALLA kameratillverkare på ett eller annat sätt gör just det?
 

mapem

Aktiv medlem
Tror inte E-M1:an är nåt att uppgradera från just E-M5:an, då den är inte riktad till just dessa kunder. Det lilla som läckt ut (som får tas med en nypa salt) är att sensorn är nyare och en annan, men bildkvalitetsmässigt ska inte skilja mycket. Om det är bara därför man vill uppgradera, så duger E-M5:an gott fortfarande. Vill man kunna använda 4/3-objektiven med senaste olympustekniken, då är det uppgraderingsdags...
Det har ju gått rykten länge om denna nya kamera och nu sägs det att den ska presenteras i september och det finns bilder som påstås visa kameran. Ett tag ryktades om en sensor med 24 mp. Det verkar inte bli så utan fortfarande 16 mp men "slightly better" vad det nu kan innebära. Jag anser att det är viktigare med bättre högisoegenskaper än fler pixlar så jag hoppas det är där förbättringen ligger. Fasdetektering på sensorn är det väl ganska säkert att den kommer att ha och det är ju bra för dem som har gamla 4/3-gluggar men för oss som inte har det är det väl inte lika intressant för m4/3-gluggarna är väl inte konstruerade för fasdetekterande AF? Själv skulle jag bli glad om Olympus kom med en eller två högkvalitativa m4/3-zoomar i samband med lanseringen av E-M1. Det har ryktats om 12-40/2,8 och 40-150/2,8-4 eller något ditåt. Det vore fint.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Svårigheten för Olympus här blir att tillfredsställa två olika kundgrupper: de som ännu har en investering i 4/3 optik (för att undvika en svekdebatt) och de som har m43 och kanske aldrig varit inblandade i 4/3 men som väntar en uppgradering av EM5.

Ryktet om f/2,8 m43 zoomar skapar snarare en oro i 4/3 lägret då lanseringen av premiumoptik till m43 snarare innebär att Oly sätter spiken i kistan för 4/3 - SHG objektiven för 4/3 blir nu ersatta med en motsvarighet för m43. Likväl är rapporten att EM1 fokuserar nästan lika snabbt med 4/3 som m43 gluggar - jag tror nog att ägarna av 4/3 optik inte jämför med m43 utan med AF hos andra SLR tillverkare som t ex Nikon och Canon.

Denna kamera kommer nog få det tufft: för EM5 ägare måste den erbjuda egenskaper över EM5 för att locka till köp. För 4/3 ägare (de som finns kvar) har den vid det beryktade priset tuff konkurrens från Canon 6D och Nikon D600 med sensorer som är 4x så stora och i det senare fallet - riktigt bra och avancerad AF.

Mindre storlek i kamerahuset är heller ingen stor fördel hos de kunder som har mest investerat i 4/3 då SHG objektiven är stora och ett mindre kamerahus har sämre balans med dessa och knapparna blir onödigt pilliga - sämre ergonomi helt enkelt.

Om bilderna är äkta så ger kameran intrycket av en EM5 med fler rattar och kantigt grepp från en gammal Minolta 5000 (tyvärr den fulaste kamera Minolta gjort - fyrkantig och plastig). Det finns också begränsat utrymme för högerhanden om man skall balansera en SHG 4/3 glugg som t ex 35-100/2,0. Frågan är om Oly inte skulle satsat på en rejälare kamera för 4/3 ägare att gå över till (fast med m43 fattning) och inte sneglat så mycket på EM5 ägare.
 

cango

Avslutat medlemskap
Enligt rapporterna/rykterna så är ju detta inte en ersättning/uppgradering till E-M5. Dessa kunder kommer ha en Om-d-linje i samma anda/stil som den nuvarande. Har man inget intresse i 4/3s objektivpark, eller har sånt investerat, så är E-M1:an nåt för en. Ny Pen, ny OM-D allt detta kommer nog uppdateras/uppgraderas som vanligt.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Enligt rapporterna/rykterna så är ju detta inte en ersättning/uppgradering till E-M5. Dessa kunder kommer ha en Om-d-linje i samma anda/stil som den nuvarande. Har man inget intresse i 4/3s objektivpark, eller har sånt investerat, så är E-M1:an nåt för en. Ny Pen, ny OM-D allt detta kommer nog uppdateras/uppgraderas som vanligt.
Jag har förstått att detta kan vara fallet - men som jag antydde lär enbart 4/3 målgruppen vara för snäv så att Oly behöver nog locka en större målgrupp. För de med endast de billigare 3,5-5,6 zoomarna lär kameran inte vara någon idé utan det blir de hängivna med HG och ffa SHG objektiv och den skara utgör ingen stor marknad. Dessa kunder sneglar också sannolikt på vad andra DSLR tillverkare har - och f u de fina SHG objektiven så har nog dessa kunder höga krav på AF. De lär också vara mer intresserade av rejäla reglage än en liten kamera då objektiven är så pass stora.
 

mapem

Aktiv medlem
Jag lyckades se den nu borttagna videon men jag vet ingen länk som funkar nu. En Olympusrepresentant visar kameran intill ett fönster som ser ut att ha utsikt över Union Square i New York. En kamera visades med en m4/3-glugg och en med ett ett 4/3-objektiv anslutet med adapter, ingen ny sådan utan en av dem som redan finns. Det såg ganska oproportionerligt ut med den stora 4/3-gluggen. Kameran själv såg väldigt bra ut tycker jag, verkar välbyggd och gedigen med rejält grepp från början och med ett extra batterigrepp dessutom om man vill ha det. Han visade mest hur det funkar med WiFi och det gjorde det. Knapparna är större och fler än på E-M5. EVF:en är större. Han sa tydligt att kameran riktar sig till proffs.

Det är säkert en väldigt bra kamera och en dröm för den som har gamla 4/3-objektiv, men det känns inte motiverat att uppgradera från E-M5 bara för WiFi, större knappar och sensor-PDAF tycker jag nog. Men det kanske är klokt att avvakta tester innan man uttalar sig för tvärsäkert.

Tyvärr fanns ingen antydan alls om några nya m4/3-zoomar i videon. Jag har då ingen lust att köpa stora 4/3-klunsar utan vill ha bra m4/3-gluggar. Och ingenting sägs om upplösning.
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Det verkar som de inte satsar på så mycket bättre spec utan satsar mer på användbarthet för just proffs, bättre grepp och bättre placerade knappar också de som har en massa 4/3-gluggar och vill kunna använda dem vidare så kommer här den chansen som många väntat på.

På 43R nu står det ny spec om deras nya 12-40/2.8 zoom. Den blir stor, och säkert dyr. Men säkert bra också :) personligen är jag inte lockad av den men proffs med E-M1 lär finna den frestande.
 
ANNONS