Annons

Hjälp! Canon eller Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

KjartanO

Medlem
Hej, Jag har kollat på var ända annons här på sidan, och ser väldigt mycket Nikon.
Själv har jag två Nikon DX, men ska uppgradera till FX.
Valen ligger mellan Canon 5D IV - Canon 5DsR - Nikon D850 eller som jag tror passar mig bäst , Nikon D810.
Jag fotar både djur och Landskap, och är ingen proffs,,,ännu hmm , Har hört att Nikon D810 kan ge skarpa och krispiga foton ( med rätt fotograf vid kontrolen)

Men det jag undrar är; är det så att många byter system, ifrån Nikon till andra system eller finns det annan anledning för det rikliga urval som finns på köp och sälj sidan?
Och när jag ändå har er på tråden,, vilken Kamera skulle ni rekommendera av dessa fyra ovan?

MVh
Kjartan
 

unoengborg

Aktiv medlem
En begagnad D800e borde ge mest för pengarna för närvarande. Visserligen aningen långsammare än D810 och iso 100 är lägsta iso värdet istället för iso 64 som på D810. Du kommer att ha mycket svårt att se skillnad på bildkvalitet mellan dessa.

Behöver du snabbhet för djur välj D850+batterigrepp m stort batteri. Den ger även bättre AF och bättre ergonomi för att välja AF punkt p.g.a joystick.

Alla kamerorna du räknat upp ger bra bilder med ett bra stativ och rätt fotograf bakom spakarna.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Om jag skulle filma mycket med spegelreflex eller fotar mycket via live view så skulle jag välja Canon med dual pixel. Det är ju lite synd nu med vinkelbara skärmar att det är så sällan man tycker att det går att använda dessa till foto med Nikon. Ett annat alternativ är D750, inte så många pixlar som D8xx, men har andra fördelar. Finns ju Z6/7 också som ett spegellöst alternativ
 

Tony johansson

Aktiv medlem
*SNIPP*Valen ligger mellan Canon 5D IV - Canon 5DsR - Nikon D850 eller som jag tror passar mig bäst , Nikon D810.*SNIPP*
MVh
Kjartan
Inget svar på frågan, men jag undrar varför du vill byta system ö h t ? Oaktat vilket du väljer, lär det täcka dina behov med god marginal, om det inte är på sådant sätt, att du har väldigt höga och särskilda krav.

Glöm inte bort att med ett systembyte har du en inlärningskurva, men om du kör på med Nikon, kommer det mesta att kännas bekant.

Vad det gäller vilket kamerahus du skall välja mellan, och valet står mellan en D800E eller en D810, (begagnad), tycker jag att du skall ta den förra snarare än den senare, då skillnaden är ganska liten, och du kan säkert få ett bra beg. exemplar till en billig peng, jämfört med om du skulle köpa en D810.

Om valet däremot står mellan en beg. D800E och en (beg ?) D850, hade jag nog gått på den sistnämnda. Även det nya spegelfria systemet har nämnts, men där skulle jag nog väntat en ggeneration eller två, så att dom hinner mogna lite.

Oaktat hur utfallet blir, önskar jag dig lycka till i valet och kvalet.

Over and out.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Men det jag undrar är; är det så att många byter system, ifrån Nikon till andra system eller finns det annan anledning för det rikliga urval som finns på köp och sälj sidan?
[...]
Nä, jag tror inte att det är någon allmän ström av flyttar från Nikon till Canon. Om möjligen finns det en ström som flyttar till mindre och lättare hus hos Sony, Fuji, Nikon Z.

Stort urval på begagnatmarknaden beror väl på det stora antal som såldes som nya.
 

KjartanO

Medlem
Inget svar på frågan, men jag undrar varför du vill byta system ö h t ? Oaktat vilket du väljer, lär det täcka dina behov med god marginal, om det inte är på sådant sätt, att du har väldigt höga och särskilda krav.

Glöm inte bort att med ett systembyte har du en inlärningskurva, men om du kör på med Nikon, kommer det mesta att kännas bekant.

Vad det gäller vilket kamerahus du skall välja mellan, och valet står mellan en D800E eller en D810, (begagnad), tycker jag att du skall ta den förra snarare än den senare, då skillnaden är ganska liten, och du kan säkert få ett bra beg. exemplar till en billig peng, jämfört med om du skulle köpa en D810.

Om valet däremot står mellan en beg. D800E och en (beg ?) D850, hade jag nog gått på den sistnämnda. Även det nya spegelfria systemet har nämnts, men där skulle jag nog väntat en ggeneration eller två, så att dom hinner mogna lite.

Oaktat hur utfallet blir, önskar jag dig lycka till i valet och kvalet.

Over and out.
Tack för ditt svar,,
Ja, själv vet jag inte riktigt varför jag vill byta system, mer än att de jag har rådfört mig med säger att FX "is the only right way" om man ska röra sig mot proffs kvalitet.
Jag har läst alla spec för alla kameror fram och tillbaks och det är klart att man blir lite påverkad av det.
Jag har också tittat mycket på Nikon D500 som verkar vara riktigt vass kamera. Nikon ligger mig nära hjärtat,, men nu när det gäller stora pengar och investeringar i bra objektiv mm så är det klart att man vill vara så säker man kan möjligtvis bli innan man börjar investera. Innan objektive inköp så måste man ju veta vilket märke och system man ska satsa på så klart.
Då jag tänker på att röra mig mot proffs fotografering och sälja utskrifter så är det klart att man vill inte ha tekniska begränsningar för större utskrifter eller crop.
Så därför FX och lite högre megapixel som för förhoppningsvis hjälper mig lite på travet.
Vet dock ej om jag tänker rätt där, och är därför mycket tacksam för all hjälp ifrån er som kan detta bättre än jag. :)
 

KjartanO

Medlem
Möjligt, men iso 50 räcker långt, skulle jag tro.
Varför kallas det "Fusk" ISO ? D810 har i sin spec Iso från 64- om jag kommer ihåg rätt. Är det inte så i verkligheten menar ni, eller ?
Lågt Iso tal är en väldigt stor faktor i varför jag är förtjust i just D8xx serien.
Men om det är fusk så blir det ju inte lättare att välja för de blir allt mer lika alla dessa kameror hehe
 

ztenlund

Aktiv medlem
Varför kallas det "Fusk" ISO ? D810 har i sin spec Iso från 64- om jag kommer ihåg rätt. Är det inte så i verkligheten menar ni, eller ?
Lågt Iso tal är en väldigt stor faktor i varför jag är förtjust i just D8xx serien.
Men om det är fusk så blir det ju inte lättare att välja för de blir allt mer lika alla dessa kameror hehe
Kamerorna har ett visst ISO-omfång som påverkar förstärkningen när sensorn läses ut. På D800(e) så är det ISO 100-6400 och på D810 är det ISO 64-12800, där ISO 100 respektive 64 är det som brukar kallas för bas-ISO vilket är sensorns känslighet innnan förstärkningen har vridits upp.

Sedan går det att ställa in lägen som heter L och H som "utökar" omfånget. Detta sker dock bara digitalt i filen, vilket gör att det i princip är samma sak som att dra i reglagen i råkonverteraren efteråt.

Min invändning byggde på att Tony hävdade att det gick att ställa in ISO 50 på D800(e), vilket då är under det riktiga omfånget. Man kan ställa in likadant på D810, men hamnar då ned till ISO 32. Man vinner inte vidare värst på att göra detta eftersom känsligheten egentligen inte går ned.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Tack för ditt svar,
Ja, själv vet jag inte riktigt varför jag vill byta system (...)
När jag syftar på att byta system, avser jag skiftet mellan Nikon och Canon, inte skiftet mellan DX och FX 😉. En D800E eller en D850 och du sitter säkert i båten.

Jag har själv en D800E och jag gör (ännu) inga utskrifter, men om behovet skulle uppstå, har jag en kamera som räcker många år framöver, enligt min ödmjuka uppfattning.
 

KjartanO

Medlem
Kamerorna har ett visst ISO-omfång som påverkar förstärkningen när sensorn läses ut. På D800(e) så är det ISO 100-6400 och på D810 är det ISO 64-12800, där ISO 100 respektive 64 är det som brukar kallas för bas-ISO vilket är sensorns känslighet innnan förstärkningen har vridits upp.

Sedan går det att ställa in lägen som heter L och H som "utökar" omfånget. Detta sker dock bara digitalt i filen, vilket gör att det i princip är samma sak som att dra i reglagen i råkonverteraren efteråt.

Min invändning byggde på att Tony hävdade att det gick att ställa in ISO 50 på D800(e), vilket då är under det riktiga omfånget. Man kan ställa in likadant på D810, men hamnar då ned till ISO 32. Man vinner inte vidare värst på att göra detta eftersom känsligheten egentligen inte går ned.
Ahh ok! Tack för ett lysande bra förklaring !!
 

KjartanO

Medlem
När jag syftar på att byta system, avser jag skiftet mellan Nikon och Canon, inte skiftet mellan DX och FX 😉. En D800E eller en D850 och du sitter säkert i båten.

Jag har själv en D800E och jag gör (ännu) inga utskrifter, men om behovet skulle uppstå, har jag en kamera som räcker många år framöver, enligt min ödmjuka uppfattning.
Toppen bra! Det är exakt sånna info jag letar! Dessu mer pengar kan det bli över för bättre optik,,
Bra, Tack 😊
 

apersson850

Aktiv medlem
Canon eller Nikon är mycket en fråga om vilka man gillar best att jobba med. Själv tycker jag Canons kameror är mer logiska och lätta att använda. Men det finns de som hävdar tvärt om.
För stunden är det många som hävdar att man får bättre dynamiskt omfång med Nikon, därför att Canon tillverkar sina egna sensorer. Jag är gammal nog att minnas när bilderna från Canon var bättre än alla andras, just för att Canon tillverkade egna sensorer. Vem som är "bäst" går upp och ner. Ska man starta från början baserar man det på någon egenskap som man gillar speciellt bra. Hittar man ingen sån går det lika bra att singla slant. Båda tillverkarna gör mycket kapabla system, som går att använda till snart sagt allt som har med fotografi att göra.
 

Janne H

Aktiv medlem
Att byta system Nikon-Canon är bara att kasta pengar i sjön. Båda två bygger bra kameror! Sedan så skiljer det en del i meyer och objektiv-tbh. Canon har lite fler objektiv att välja mellan, men om du inte har extrema krav så räcker båda märkena mycket bra!


Hej, Jag har kollat på var ända annons här på sidan, och ser väldigt mycket Nikon.
Själv har jag två Nikon DX, men ska uppgradera till FX.
Valen ligger mellan Canon 5D IV - Canon 5DsR - Nikon D850 eller som jag tror passar mig bäst , Nikon D810.
Jag fotar både djur och Landskap, och är ingen proffs,,,ännu hmm , Har hört att Nikon D810 kan ge skarpa och krispiga foton ( med rätt fotograf vid kontrolen)

Men det jag undrar är; är det så att många byter system, ifrån Nikon till andra system eller finns det annan anledning för det rikliga urval som finns på köp och sälj sidan?
Och när jag ändå har er på tråden,, vilken Kamera skulle ni rekommendera av dessa fyra ovan?

MVh
Kjartan
 

Janne H

Aktiv medlem
Tvärtom du förlorar dynamiskt omfång, detaljer i högdagern, när du överexponerar och drar ner iso på det här sättet! Det enda du vinner kan vara liiiite mindre brus, men det är ju sällan något problem vid låga iso ;-)


Min invändning byggde på att Tony hävdade att det gick att ställa in ISO 50 på D800(e), vilket då är under det riktiga omfånget. Man kan ställa in likadant på D810, men hamnar då ned till ISO 32. Man vinner inte vidare värst på att göra detta eftersom känsligheten egentligen inte går ned.
 
ANNONS