Gammal 2016-12-22, 17:10
Christer2

PMD skrev: Det vore nog lite intressant att se åldersfördelningen bland reklamhatarna. Jag misstänker att de som växte upp på 1980-talet eller tidigare har lättare att irritera sig på reklam än yngre generationer. Innan 1990 (ungefär) förekom i stort sett inte reklam i teve och radio. De som har växt upp med reklam överallt har nog lättare att fördra den var den än finns.
Nej du - där misstänkte du fel ;-P

Jag är äldre än 80-talet. Men jag inser att FS behöver intäkter för sin verksamhet och accepterar det.
Gammal 2016-12-22, 17:54
tomas.agren

Garv!
PMD skrev: Det vore nog lite intressant att se åldersfördelningen bland reklamhatarna. Jag misstänker att de som växte upp på 1980-talet eller tidigare har lättare att irritera sig på reklam än yngre generationer. Innan 1990 (ungefär) förekom i stort sett inte reklam i teve och radio. De som har växt upp med reklam överallt har nog lättare att fördra den var den än finns.
Om det är enligt din teori så har väl reklammakarna verkligen bitit sig i svansen. Blir man bortvald av den köpstarkaste gruppen måste det ju vara självmål...
Gammal 2016-12-22, 21:21
PMD

Glad
Christer2 skrev: Nej du - där misstänkte du fel ;-P

Jag är äldre än 80-talet. Men jag inser att FS behöver intäkter för sin verksamhet och accepterar det.
tomas.agren skrev: Om det är enligt din teori så har väl reklammakarna verkligen bitit sig i svansen. Blir man bortvald av den köpstarkaste gruppen måste det ju vara självmål...
Jag gissade i generella termer, och då finns det förstås undantag. Det är inte heller säkert att en majoritet av de som har vuxit upp på 1980-talet eller tidigare hatar reklam. Det jag är nyfiken på är vilket åldersspann de rabiataste reklamhatarna i den här tråden faller inom. En del personer har ålder med i sin profil, så det kanske bli ett litet julprojekt att undersöka saken. :-)
Gammal 2016-12-23, 10:46
Ingju

Jag håller med Per om att Fotosidan behöver intäkter, och där kommer reklamen in som en del.
Men det är mycket viktigt att det blir balans mellan annonsörer så att man inte hamnar i ett beroendeförhållande.
Jag nämnde Nikon och tidningen FOTO tidigare i tråden, kontrasten kan ju vara den reklamfria Råd och Rön med dess omdebatterade placering av Nikon (D90) på jumboplatsen i sin jämförande rankning. Att Nikon vill påverka testare och skribenter blev väldigt tydligt då de ville ge undervisning till testarna.
Jag gillar inte dessa "tävlingstester" utan vill ha sakliga redovisningar för att själv bilda mig en uppfattning om vad som är bäst för mig.
Gammal 2016-12-23, 19:51
afe

Lustigt att Canonägare alltid tycker att Nikon får för bra testresultat, Nikonägare tycker att Canon får för bra testresultat och Sonyägare tycker sig allmänt misshandlade av alla ...
Gammal 2016-12-23, 20:21
froderberg
Administratör

Ingju skrev: Jag nämnde Nikon och tidningen FOTO tidigare i tråden, kontrasten kan ju vara den reklamfria Råd och Rön med dess omdebatterade placering av Nikon (D90) på jumboplatsen i sin jämförande rankning. Att Nikon vill påverka testare och skribenter blev väldigt tydligt då de ville ge undervisning till testarna.
Jag gillar inte dessa "tävlingstester" utan vill ha sakliga redovisningar för att själv bilda mig en uppfattning om vad som är bäst för mig.
Råd & Rön-testet var märkligt. De la stor vikt vid om en kamera kunde vitbalansers fullt ut i glödlampsljus. Olympus har en lägre kelvingräns för auto-vitbalans och ansågs därför ha bäst bildkvalitet. Jag har också för mig att testet hade en oredovisad viktning av poängen som aldrig fick någon förklaring.

Nikon reagerade med rätta över testet. De var knappast ensamma om att tycka att testet var märkligt.

Detta är inte enda gången Råd och Rön gjort bort sig. Tidningen köper in många tester av andra företag och verkar inte alltid kolla kvalitet och relevans. De lär ha publicerat ett utländskt vitvarutest där bara en produkt gick att köpa i Sverige.

Reklamfrihet är alltså ingen garanti för kvalitet.
Gammal 2016-12-23, 22:00
PMD

froderberg skrev: Nikon reagerade med rätta över testet. De var knappast ensamma om att tycka att testet var märkligt.
Rätt många reagerade på hur R&R hade genomfört testet, ja.

Men var det inte så att Nikon gjorde bort sig lite också, med sin reaktion? Jag minns inte längre vad de gjorde men har ett vagt minne av att de tog i lite väl mycket.
Gammal 2016-12-23, 22:18
Ingju

Jag väntade mig en reaktion som detta.
Att FOTO nästan uteslutande gav segern till Nikon i sina jämförande tester är inget tyckande utan faktum. På denna punkt är jag kritisk. men testerna för övrigt var utmärkta.
Jodå Nikon får mycket gärna berömmas för sina förtjänster, liksom andra fabrikat för sina.

Jag var också kritisk till Råd o Röns test då det diskuterades här, att det, om jag mins rätt, var en Canon som placerades främst, har ingen betydelse, det var en usel test ändå.

Men jag tycker att en varning för påverkan är befogad. Det är som väl är sällan ren korruption utan något som smyger sin in i det omedvetna. Här på fotosidan är ni ju flera och som kör med olika märken, så risken är minimal. Men pengar talar alltid på sitt sätt.
Gammal 2016-12-23, 22:52
afe

Christian Nilsson som utförde testerna åt Foto är nog mest lämpad att svara på detta påstående, men jag är helt övertygad om att vare sig han eller andra testare i seriösa svenska tidningar tar någon som helst hänsyn till vilket märke det är som testas. Om du kan visa några som helst belägg för ditt påstående kan jag ändra åsikt.

Att Nikon fick bättre testresultat under några år (efter Canons totala dominans) är inte så konstigt, men det har ju jämnat ut sig.
Gammal 2016-12-23, 23:01
ztenlund

afe skrev: Christian Nilsson som utförde testerna åt Foto är nog mest lämpad att svara på detta påstående, men jag är helt övertygad om att vare sig han eller andra testare i seriösa svenska tidningar tar någon som helst hänsyn till vilket märke det är som testas. Om du kan visa några som helst belägg för ditt påstående kan jag ändra åsikt.

Att Nikon fick bättre testresultat under några år (efter Canons totala dominans) är inte så konstigt, men det har ju jämnat ut sig.
Han har redan svarat, men som synes ovan blev det inte någon större succé.
http://www.fotosidan.se/forum/showpo...3&postcount=70
Gammal 2016-12-23, 23:03
froderberg
Administratör

Ingju skrev: Här på fotosidan är ni ju flera och som kör med olika märken, så risken är minimal.
Det är en vanlig missuppfattning att en testare skulle sympatisera med det märke hen själv använder och därför gynna detta märke. Det är istället så att man har lättare att hitta brister hos det märke man bäst känner till.

Det som driver en som testare är att utforska nya funktioner och se vilka som är mest användbara och kunna påpeka vad som borde göras bättre. Det spelar ingen roll vilket märke som kommer med nya teknik och nya funktioner. Utvecklingen gynnar alla med tiden.
Gammal 2016-12-23, 23:08
afe

ztenlund skrev: Han har redan svarat, men som synes ovan blev det inte någon större succé.
http://www.fotosidan.se/forum/showpo...3&postcount=70
Jag vet att han svarade, men eftersom det åter påstods att de som testar kameror inte skulle vara objektiva drog jag det igen. Det har varit en massa såna här diskussioner i Sonytrådarna också, och de som envist hävdar att Sony behandlas sämre än andra i tester ger sig inte där heller.
Gammal 2016-12-24, 08:20
Sven Blomquist

Mycket har det blivit!
Oavsett vad man vad man tycker om reklamen vi diskuterar men den har ju genererat en massa inlägg med Nikon. Det fungerade ju bra för Nikon.
Gammal 2016-12-24, 09:29
Ingju

God Jul och gott nytt år på er alla!

Jag tror ni tar lite för mycket illa upp ni skribenter, men hur förklarar ni att olika testare kommer till olika resultat om inte deras egna referenser är olika. Prylarna de testar är ju desamma. Ni kan ju kritisera Råd o Röns tester, men andra tester får inte kritiseras.

Som konsument betyder testare och fotoskribenters omdömen så mycket mer än företagens påkostade annonser. Det vet naturligtvis marknadsförarna om.
Att tro att man är opåverkbar är bara det en riskfaktor, också fotoskribenter är människor och inga okänsliga maskiner.
jag har inget emot Cristian Nilsson utan uppskattar hans skriverier mycket, men reagerade då det verkade alltför tillrättalagt med spelreglerna till Nikons fördel.

Men det är nog ingen mening att försöka förklara för dem som inte vill förstå. Så jag ger upp nu.
Gammal 2016-12-24, 09:51
froderberg
Administratör

Ingju skrev:
Jag tror ni tar lite för mycket illa upp ni skribenter, men hur förklarar ni att olika testare kommer till olika resultat om inte deras egna referenser är olika. Prylarna de testar är ju desamma. Ni kan ju kritisera Råd o Röns tester, men andra tester får inte kritiseras.
Vi får ju förklara när du kommer med olika teorier om hur det fungerar.

Det förekommer småfel i vanliga tester, som att man missuppfattar en funktion. Sen finns det ju en subjektiv faktor där man kan värdera nyttan av funktioner olika. Men i stort är seriösa tester samstämmiga.

God jul
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:54.

Tether Tools Case Air