Annons

filmscanner

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Han undrar om det skulle bli bättre än 40D och 70-200. Fast det blir väl rätt dyrt med film och framkallning?
Aha...det beror på vad man menar med bättre. Ja, skulle jag säga, för jag gillar "känslan" i mellanformat. Nej, skulle säkert en del säga, om man tittar på ren detaljåtergivning.
 

RG

Avslutat medlemskap
Bjoernowitsch skrev:
Hur bra kvaliteten blir på de scannade negativen beror mest på vilken scanner man använder. En ren filmscanner är väl att rekommendera, och då lär väl Nikon ligga bäst till. Modellen i fråga heter Super Coolscan LS-9000 ED. Mer om scannern finns här:
http://www.nikon.se/product/sv_SE/products/broad/56/overview.html
Varning! Scannern är inte billig!!!
Då tror jag att han skaffar 5D. 25 000 för en skanner det e nästintill overkill.
 

RG

Avslutat medlemskap
kjellric skrev:
För en filmskanner för mellanformat är det ändå rätt billigt. Nästa steg landar man på ca 200K och uppåt.
Då är man ju nästan uppe i priset som en digital bladare går på. Hur många dpi har en sådan skanner??
 

Bjoernowitsch

Avslutat medlemskap
Robin Gyllander skrev:
Då tror jag att han skaffar 5D. 25 000 för en skanner det e nästintill overkill.
Ja, det har du rätt i, men om din kompis har gamla negativ, särskilt svartvita, i 6x6 cm, kan det ändå vara idé att satsa på den här Nikon-scannern. Med en 5D kan han ju bara ta nya bilder, inte digitalisera sina äldre, analoga bilder.
 

RG

Avslutat medlemskap
Bjoernowitsch skrev:
Ja, det har du rätt i, men om din kompis har gamla negativ, särskilt svartvita, i 6x6 cm, kan det ändå vara idé att satsa på den här Nikon-scannern. Med en 5D kan han ju bara ta nya bilder, inte digitalisera sina äldre, analoga bilder.
Han har inte så mycket som tagit bort magasinet från huset.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Mata inte trollen

- vore inte det en passande rubrik på alla Robins inlägg?

För övrigt betalar jag ungefär 25kr/rulle för mina mellanformatsfilmer (inkl framkallning).
 

Bjoernowitsch

Avslutat medlemskap
Det enda raka är väl att han säljer kameran. Pengarna han får för den lär hjälpa honom fram till en 5D eller liknande.
 

ThomK

Avslutat medlemskap
Re: Re: Mata inte trollen

Robin Gyllander skrev:
Vad har jag gjort för fel??
Du har inte tängt,provat eller skaffat dig några egna erfarenheter.
Alla kundskaper och erfarenhet ska andra förmedla
till dig.
Vem ska du skylla på när resultatet inte blir vad du förväntade dig.

Ps: Egen erfarenhet och kunskap är Guld värd.
/ThomK
 

kjellric

Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Då är man ju nästan uppe i priset som en digital bladare går på. Hur många dpi har en sådan skanner??
Det beror på märket. Hasselblad Flextight X1 och X5 har max optiskupplösning på 8000dpi.
ICG 380 Drum Scanner har max optiskupplösning på 12000dpi, har för mig att dem har en skanner med max optiskupplösning på 16000dpi.
Värstingen är Heidelberg Lino Type Hell Cromagraph 3900 med max optiskupplösning på 24000dpi.
 

fredrikru

Aktiv medlem
Bjoernowitsch skrev:
Hur bra kvaliteten blir på de scannade negativen beror mest på vilken scanner man använder. En ren filmscanner är väl att rekommendera, och då lär väl Nikon ligga bäst till. Modellen i fråga heter Super Coolscan LS-9000 ED. Mer om scannern finns här:
http://www.nikon.se/product/sv_SE/products/broad/56/overview.html
Varning! Scannern är inte billig!!!
Nikon Coolscan LS-9000 kostar 1850 dollar i USA så den är klart mycket prisvärd att importera själv med dagens dollarkurs.

Men man får mycket bra resultat på en flatbedd på mellanformat.

// Fredrik
 

matsjak

Aktiv medlem
földfråga

Jag passar på att hänga med på denna tråd, jag har ärvt gamla negativ, i lite olika format som jag inte känner till (från 30-60 tal). Sen har jag 35 mm färgfilm och dia liggandes i en låda och som bara väntar på tid och möjlighet att scannas in.

Funderat på Nikon Coolscan V och den ligger inom min budget. Skulle det vara ett bra val.

Bilderna är inga konstverk och tagna med enkla kameror, mer vanliga foton från förr. Däremot kan man tänka sig att de är både dammiga och repiga.

Hälsningar
Mats
 

fredrikru

Aktiv medlem
Re: földfråga

matsjak skrev:
Jag passar på att hänga med på denna tråd, jag har ärvt gamla negativ, i lite olika format som jag inte känner till (från 30-60 tal). Sen har jag 35 mm färgfilm och dia liggandes i en låda och som bara väntar på tid och möjlighet att scannas in.

Funderat på Nikon Coolscan V och den ligger inom min budget. Skulle det vara ett bra val.

Bilderna är inga konstverk och tagna med enkla kameror, mer vanliga foton från förr. Däremot kan man tänka sig att de är både dammiga och repiga.

Hälsningar
Mats
Hej

Har både Nikon Coolscan ED och Epson 4990 (föregångare till V700).

Ska du scanna i stora volymer så är nog flatbedd att föredra.

Nikon Coolscan V är en mycket bra film scanner för pengarna men så fort du ska scanna andra format än 135 så blir det problem.

I ditt fall där du har en massa olika negativ format så skulle jag nog rekommendera dig att titta på Epson V700 som är en riktigt bra flatbedd scanner som tar alla filmformat.

Den scannar kanske inte riktigt bra som Nikons Coolscan V men den är inte långt ifrån.

Själv har jag föregångaren till V700 Epson 4990 och jag har scannat följande filmformat:
Glasplåtar, 110,120,126,127,70 mm film, Stereo dia.

Tänk även på att Epson V700 kan scanna 12 st dia i ram på en laddning gämfört med 1st på en standard utrustad Nikon Coolscan V.

Om dia inte är i ram eller neg så kan du scanna upp till 24 st på en laddning gämfort med 6st för Nikon Coolscan V.

// Fredrik
 
ANNONS