Annons

14-24 Handhavandefel?

Produkter
(logga in för att koppla)

tozz

Avslutat medlemskap
ThomK skrev:
Jodå, jag leker smart och begraver mig själv.

Men kan samtidigt inte undgå att förundra mig över de kvalitetskrav en amatörfotograf med femårig erfarenhet kan ställa.

Och till råga på allt, inte en bild på FS.

Nej Begrav tekniksnacket och fotografera istället.
Med den storlek bilder visas på FS så kan ingen se
om det är bakfokus eller framfokus på X antal millimeter så vad skulle detta kvalitetskrav gagna till. Kanska "tekniknörderi"???
/ThomK..
Om du tagit dig mödan och läst vad jag skrivit på min presentation så hade du inte framstått som så ignorant som du nu gör.

Att saker fungerar anser jag vara ett rimligt krav, kvittar vad det än handlar om. Nu pratar vi om en kombination av kamera och optik för runt 30 tusen kronor, att få skarpa bilder (där man fokuserar) tycker du är ett orimligt krav för dom pengarna?

Det finns fler sidor än FS, som tur är.

Har du som mål att förpesta forumet eller kommer det naturligt?
 

afe

Aktiv medlem
Min 14-24 fokuserar, såvitt jag kunnat se, helt rätt på min D3. Jag har ännu inte hunnit testa den på D300, men kommer förmodligen att göra det nästa vecka.

Självklart ska ett objektiv för 16kkr kunna sätta skärpan rätt på alla brännvidder.
 

ThomK

Avslutat medlemskap
tozz skrev:
Om du tagit dig mödan och läst vad jag skrivit på min presentation så hade du inte framstått som så ignorant som du nu gör.

Att saker fungerar anser jag vara ett rimligt krav, kvittar vad det än handlar om. Nu pratar vi om en kombination av kamera och optik för runt 30 tusen kronor, att få skarpa bilder (där man fokuserar) tycker du är ett orimligt krav för dom pengarna?

Det finns fler sidor än FS, som tur är.

Har du som mål att förpesta forumet eller kommer det naturligt?
/Tozz igen, om du nu har så mycket pengar (30000)
att betala för en kmmera med optik så kanske du ska titulera dig Yrkesfotograf med trettiorig erfarenhet som inte nerlåter sig till att visa sina Proffs-bilder på FS.

Yrkesfotografer ventilerar inte petitesser på FS,
dom visar sina Bilder.

Jag framhåller fortfarande ditt "problem" som
Tekniknörderi.

Visa bilder från din trettiotusenkromors Kamera istället.

Ang: förpestningen av FS, så kommer den narturligt, Pga:Erfarenhet
/ThomK..
 

tozz

Avslutat medlemskap
ThomK skrev:
/Tozz igen, om du nu har så mycket pengar (30000)
att betala för en kmmera med optik så kanske du ska titulera dig Yrkesfotograf med trettiorig erfarenhet som inte nerlåter sig till att visa sina Proffs-bilder på FS.

Yrkesfotografer ventilerar inte petitesser på FS,
dom visar sina Bilder.

Jag framhåller fortfarande ditt "problem" som
Tekniknörderi.

Visa bilder från din trettiotusenkromors Kamera istället.

Ang: förpestningen av FS, så kommer den narturligt, Pga:Erfarenhet
/ThomK..
Varför skulle man vara yrkesfotograf bara för att man köper grejer? Är man golfproffs om man köper dyra klubbor också?

Att du tycker trasig utrustning är tekniknörderi säger väl mer om dig än mig.
 
Senast ändrad:

Janne B

Aktiv medlem
Nej men Erik, jag måste i stort hålla med Thomas. Du har köpt och använder det bästa objektiv som förmodligen tillverkats, men säger att du inte är nöjd. Detta objektiv svarar säger du inte upp till dina krav för att förverkligas som fotograf. Du visar upp några bilder som inte visar annat än att skärpan ligger perfekt. Du säger att du skickat in både kameran och objektivet till både Nikon och Lasses utan att det hittat något fel på vare sig objektiv eller kamera. Nu begriper inte jag heller hur en möjlig felfokusering på någon centimeter taget på mycket kort håll spelar någon som helst roll i sammanhanget. Jag skulle i vart fall använt mig av ett Macroobjektiv om jag fotade på dessa avstånd och önskade max skärpa från hörn till hörn. Det enda jag kan tänkte mig är om du kanske ställer in skärpan manuellt och behöver justera sökaren med avseende på synskärpan, det vill säga att du behöver glasögon. Du säger att du använder stativ så där ligger inte felet. Du säger att andra objektiv ger bra skärpa, så felet ligger tydligen inte i kameran. Jag ser bara att du får gå över till Hasselblad eller liknande om du inte är nöjd och kan utvecklas som fotograf. Vi andra här som ägnar oss åt "familjebilder" får väl hålla oss till godo med mer enkel och billigare utrustning där det gäller att fota efter den standard man har. I övrigt rekommenderar jag dig att läsa Ken Rockwells artikel om skärpa som förvissa ställer vissa saker på sin spets. Han må vara kontroversiell, men karl argumenterar bra för sin sak och tar bra bilder.
Mvh
JB
 

tozz

Avslutat medlemskap
Janne B skrev:
Nej men Erik, jag måste i stort hålla med Thomas. Du har köpt och använder det bästa objektiv som förmodligen tillverkats, men säger att du inte är nöjd. Detta objektiv svarar säger du inte upp till dina krav för att förverkligas som fotograf. Du visar upp några bilder som inte visar annat än att skärpan ligger perfekt. Du säger att du skickat in både kameran och objektivet till både Nikon och Lasses utan att det hittat något fel på vare sig objektiv eller kamera. Nu begriper inte jag heller hur en möjlig felfokusering på någon centimeter taget på mycket kort håll spelar någon som helst roll i sammanhanget. Jag skulle i vart fall använt mig av ett Macroobjektiv om jag fotade på dessa avstånd och önskade max skärpa från hörn till hörn. Det enda jag kan tänkte mig är om du kanske ställer in skärpan manuellt och behöver justera sökaren med avseende på synskärpan, det vill säga att du behöver glasögon. Du säger att du använder stativ så där ligger inte felet. Du säger att andra objektiv ger bra skärpa, så felet ligger tydligen inte i kameran. Jag ser bara att du får gå över till Hasselblad eller liknande om du inte är nöjd och kan utvecklas som fotograf. Vi andra här som ägnar oss åt "familjebilder" får väl hålla oss till godo med mer enkel och billigare utrustning där det gäller att fota efter den standard man har. I övrigt rekommenderar jag dig att läsa Ken Rockwells artikel om skärpa som förvissa ställer vissa saker på sin spets. Han må vara kontroversiell, men karl argumenterar bra för sin sak och tar bra bilder.
Mvh
JB
Får hoppas man inte blir så grinig när man blir äldre att man känner att man måste säga till alla vad dom ska och inte ska göra.
Du har så många påhittade argument i ditt inlägg att det är omöjligt att svara på alla.

Jag tvivlar på att jag är den enda som vill ha skärpa på ögonen när jag fokuserar på ögonen och inte på näsan eller öronen, att ni tycker det är otrimliga krav finner jag lite lustigt men "each to his own" som man säger.

Tråden funkade i nästan en sida iaf och jag tackar för de sakliga inläggen i ämnet, de två surgubbarna som känner att de måste förstöra för andra genom att lägga sig i saker de inte bryr sig om bara för förstörandets skull får jag väl säga varsegoda till.
 

Janne B

Aktiv medlem
Kan väl bidra med länken
http://www.kenrockwell.com/tech/lens-sharpness.htm

Kan väl bidra med ytterligare en idé, även om man tappar lusten med anledning av din attityd. Jag har upptäckt att om man ställer in kameran så att man bara får skärpa när man trycker på AF-on knappen och inte på avtyckaren slipper skärpan "småmissa" när man tycker ned halvvägs. Det är lätt att man trycker ned halvvägs och flyttar fokuspunkten alrigt så lite. Om man i stället först fokuserar på ögonen, låser med AF-on knappen och sedan komponerar riskerar man inte att skärpan släpper lite.
Mvh
JB
 
ANNONS