Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Speedlite 430EX på svenska?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jessko

Aktiv medlem
Någon som ha bruksanvisning som pdf på Svenska och kan maila över? Skulle gärna vilja ha en.

Tack
 

RG

Avslutat medlemskap
Tyvärr så får man endast pappersversion med till blixten ingen skiva.
 

Jessko

Aktiv medlem
Försöker förstå min blixt men den beter sig konstigt. Det sitter ett 50 mm objektiv på och ett tag så stod det 50 mm på blixten. Nu helt plötsligt står det 14 mm och det går inte att ändra tillbaka, varför gör den så?

Har provat trycka på "ZOOM" knappen och +-tangenten men inget händer. Har provat stänga av blixt och kamera utan resultat.
 

Jessko

Aktiv medlem
Men har jag förstått den rätt.

Mode knappen är till för TTL eller M ?
Vad betyder knappen bredvid?
Zomm knappen är till för att ändra objektivets bredd?
Sel/Set knappen är till för att höja eller sänka blixtljuset?

Jag har fått låna blixten och har tittat lite på andra alternativ. Om jag förstått det rätt så är "EZ" modellerna för analoga kameror?

Har tittat lite på:
Speedlite 420EX (anar att detta är den enklaste?)
Speedlite 430EX (-endast funkar som slave, vad menas med det?)
Speedlite 550EX (erfarenheter?)
Speedlite 580EX (erfarenheter?)
Speedlite 580EX II (erfarenheter?)
 

RG

Avslutat medlemskap
Jessko skrev:
Men har jag förstått den rätt.

Mode knappen är till för TTL eller M ?
Vad betyder knappen bredvid?
Zomm knappen är till för att ändra objektivets bredd?
Sel/Set knappen är till för att höja eller sänka blixtljuset?

Jag har fått låna blixten och har tittat lite på andra alternativ. Om jag förstått det rätt så är "EZ" modellerna för analoga kameror?

Har tittat lite på:
Speedlite 420EX (anar att detta är den enklaste?)
Speedlite 430EX (-endast funkar som slave, vad menas med det?)
Speedlite 550EX (erfarenheter?)
Speedlite 580EX (erfarenheter?)
Speedlite 580EX II (erfarenheter?)
420ex finns ej längre
430ex funkar som vanligt på en kamera
 

bevoice

Medlem
Jessko skrev:
Tack, har jag förstått detta rätt? (min engelska är inte den bästa)

Mode knappen är till för att bestämma TTL eller Manuell mätning?
Vad betyder knappen bredvid?
Zomm knappen är till för att ändra objektivets bredd?
Sel/Set knappen är till för kompensera blixtljuset?
Med MODE väljer du TTL (Blixtautomatik) eller Manuellt läge. I manuellt läge anger du blixtens uteffekt från full effekt till 1/64 i halveringssteg.

Knappen bredvid är för att välja synk. Det finns två lägen utöver normalläget, High Speed och Second Curtain. Se artikel här på Fotosidan om blixtfotografering http://www.fotosidan.se/doc.htm/3693/ för mer info om hur du använder dessa.

Zoom knappen används för att anpassa blixten till objektivets bildvinkel.

I TTL läget används Sel/Set knappen för exponeringskompensation. Notera att blixtens inställningar för exponeringskompensation har prioritet över kamerans eventuella eponeringskompensation.
 

Jessko

Aktiv medlem
bevoice skrev:
Med MODE väljer du TTL (Blixtautomatik) eller Manuellt läge. I manuellt läge anger du blixtens uteffekt från full effekt till 1/64 i halveringssteg.

Knappen bredvid är för att välja synk. Det finns två lägen utöver normalläget, High Speed och Second Curtain. Se artikel här på Fotosidan om blixtfotografering http://www.fotosidan.se/doc.htm/3693/ för mer info om hur du använder dessa.

Zoom knappen används för att anpassa blixten till objektivets bildvinkel.

I TTL läget används Sel/Set knappen för exponeringskompensation. Notera att blixtens inställningar för exponeringskompensation har prioritet över kamerans eventuella eponeringskompensation.
Tack va snäll du är!! En fråga till, det här med blixt på 2:a ridå. Har läst att det kan vara effektivt vid exempelvis luciatåg och saker som rör sig. MEN, vad betyder 2:a ridå på kameran? Jag trodde det var där man ändrade och inte på blixten.
Vad hittar jag knappen för "slow sync" ?
 
Senast ändrad:

bevoice

Medlem
Jessko skrev:
Tack va snäll du är!! En fråga till, det här med blixt på 2:a ridå. Har läst att det kan vara effektivt vid exempelvis luciatåg och saker som rör sig. MEN, vad betyder 2:a ridå på kameran? Jag trodde det var där man ändrade och inte på blixten.
Vad hittar jag knappen för "slow sync" ?

Om du fotar med bländarprioritet (Av) så är normalinställningen Slow sync på 1:a ridån, dvs då ingen ikon visas på blixtens LCD. Med syncknappen kan du då bläddra mellan Slow sync 1:a ridån, HighSpeed Sync och Slow sync 2:a ridån.

Vid Slow sync på 1:a ridån så fyras blixten av och sedan kommer bländaren att vara öppen under ytterligare en stund (blixten lyser typ 1/1000 sek och exponeringen pågår ju t.ex. 1/60 sek) vilket betyder att om du som i exemplet med luciatåget använder 1:a ridån så kommer lucia att exponeras OK och sedan kommer hennes ljuskronas att ses som ett streck framför henne då hon går vidare. Om du i stället använder 2:a ridån så avfyras blixten i slutet av exponeringen och då kommer först ljuskronans väg att registreras och därefter exponeras lucia OK vilket ger effekten att ljusstrimmorna hamnar bakom lucia i stället.

Bifogar länkar till några sidor med mer detaljerad information.
http://www.canon.co.jp/imaging/flashwork/index.html
Läs mer under E-TTL II technology
http://www.rpphoto.com/howto/view.asp?articleID=1026
Bra förklaring om varför High Speed Sync behövs och hur det fungerar
 

Jessko

Aktiv medlem
bevoice skrev:
Om du fotar med bländarprioritet (Av) så är normalinställningen Slow sync på 1:a ridån, dvs då ingen ikon visas på blixtens LCD. Med syncknappen kan du då bläddra mellan Slow sync 1:a ridån, HighSpeed Sync och Slow sync 2:a ridån.
Tack för bra förklaring och länkar!
Men, jag kan bara välja 3st sync val på blixten. Först visar symboelen för HighSpeed, trycker man igen visar en symbol som ser ut typ så här ">>>". Trycker man en gång till så visas inget. Alltås hittar jag inte en knapp för slow sync 1;a ridån.
 

bevoice

Medlem
Jessko skrev:
Tack för bra förklaring och länkar!
Men, jag kan bara välja 3st sync val på blixten. Först visar symboelen för HighSpeed, trycker man igen visar en symbol som ser ut typ så här ">>>". Trycker man en gång till så visas inget. Alltås hittar jag inte en knapp för slow sync 1;a ridån.
I det tredje läget som du beskriver, alltså när ingen symbol visas, då synkas blixten alltid på 1:a ridån, d.v.s. blixten avfyras i början av exponeringen. För att få Slow sync, d.v.s. en längre exponering för att även få med bakgrunden, måste du använda bländarprioritet (Av mode) på kameran. Om du fotar i mågot autoläge (P, Landskap, osv) så kommer kameran att välja kortast möjliga slutartid (1/30 sek eller kortare). I de avancerade lägena kan du styra exponeringstiden så att den blir lång nog för att få med bakgrunden (Slow sync). Tänk bara på att ju längre exponeringstid, desto större risk för rörelseoskärpa.

Begreppet Slow sync är egentligen missvisande tycker jag. Se det så här i stället, antingen synkas blixten på 1:a (ingen symbol) eller 2:a ridån (symbolen >>>), Om du vill ha lite längre exponeringar för att få med mer av bakgrunden så måste du styra tiden genom att fota i en avancerad mode.
 
ANNONS