Annons

Vad är detta för gamla bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

froslunda

Aktiv medlem
Har kommit över en kartong med några hundra bilder från 30 och 40:talet.
Mycket från kriget, men en hel del från hela Norden med sport mm.
Stämplade på baksidan...

Copyright A.B. Text & Bilder Stockholm

Har fått för mig att det kan vara bilder som sattes upp i skyltfönster på den tidan när inte alla köpte tidningar.
24x18 cm

Någon som vet vad det är?


Gunnar
 

Bilagor

ErlandH

Aktiv medlem
"Text & Bilder" var en av de ledande bildbyråerna på den tiden, svensk agent för flera utländska bildbyråer. Bilderna du hittat är förmodligen den typ av kopior som de skickade ut till sina kunder.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Du har ju hittat en riktig bildskatt! Man blir avundsjuk. Historiska bilder som man inte så ofta kans se. Tyska Geo Epoche gav t.ex ut ett nummer med bilder från dagen från Tysklands kapitulation 1945, ett tjockt och mycket intressant häfte med värdefulla bilder.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Man kanske ska påpeka att även dessa "gamla" bilder omfattas av lagen om upphovsrätt.

Riktigt vem som äger upphovsrätten vet jag inte, men vad jag förstår köptes bildbyrån av Sveriges Radio på 1960-talet.
 

froslunda

Aktiv medlem
ErlandH skrev:
Man kanske ska påpeka att även dessa "gamla" bilder omfattas av lagen om upphovsrätt.

Riktigt vem som äger upphovsrätten vet jag inte, men vad jag förstår köptes bildbyrån av Sveriges Radio på 1960-talet.
Ok, menar du att jag inte får visa dom här med fråga om vad dom är för bilder?

Gunnar
 

ThomK

Avslutat medlemskap
froslunda skrev:
Ok, menar du att jag inte får visa dom här med fråga om vad dom är för bilder?

Gunnar

Visa dina gamla bilder Gunnar, bry dig inte om "dommedagsprofeter"

Alltför många är alltför rädda för en luddig lag
kallad upphovsrätt.
Man kan med fog undra hur många som har fått en krona för de bilder en "farfar" tog för ca: 60 år sedan.
/ThomK..
 

ErlandH

Aktiv medlem
Intressant resonemang. Innebär det att jag kan "låna" dina bilder och publicera dem hur jag vill, "farfar"?

;-)

(För övrigt så tror jag möjligen att forumvärdarna kan ha synpunkter på att man lägger ut bilder här som man inte har tagit själv. Fast än så länge verkar de ju inte ha protesterat.)
 

Walle

Aktiv medlem
ErlandH skrev:
Intressant resonemang. Innebär det att jag kan "låna" dina bilder och publicera dem hur jag vill, "farfar"?

;-)

(För övrigt så tror jag möjligen att forumvärdarna kan ha synpunkter på att man lägger ut bilder här som man inte har tagit själv. Fast än så länge verkar de ju inte ha protesterat.)
Erland, visserligen kanske dessa bilder fortfarande är upphovsrättsskyddade, då upphovsrättsskyddet varar i 70 år, och vi nog kan anta att det inte är riktigt har gått 70 år sedan bilderna togs.

Men "publicera dem hur jag vill" tycker jag i sammanhanget är lite löjligt. Det här handlar inte om en kommersiell publicering, utan en publicering i syfte att finna fotografen/fotograferna. Någon måtta på paragrafrytteriet får det faktiskt vara. Å andra sidan är vi svenskar kända för vårat sjuka paragrafrytteri.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Så då menar du att det är okej att jag publicerar dina bilder var jag vill -- så länge det "inte handlar om en kommersiell publicering"? Den enda upphovsrätt du bryr dig om är alltså den som kan betyda pengar?

För övrigt är upphovsrättslagen inte så luddig som du tycks tro. Kanske borde du läsa den nån gång! T ex är det ointressant hur många år som gått sedan bilderna togs. Upphovsrätten gäller i 70 år efter upphovsmannens död.

Slutligen: Jag har inte haft några invändningar mot att Gunnar publicerar bilderna här.
 

Walle

Aktiv medlem
Erland, har du läst mig säga det? Var inte så jävla svensk!

Du har givetvis rätt, upphovsrätten gäller 70 år efter upphovsrättsmannens död. Jag visste det, glömde det tillfälligt. Men hur som helst så tycker jag att man måste kunna skilja på äpplen och päron. Du vet vem jag är. Du vet åtminståne mitt namn. Du har dessutom möjligheten att maila mig via fotosidans "kontakta mig"-funktion. Således behöver du inte publicera mina bilder för att fråga vem som har tagit dem.

Förstår du öht mitt resonemang? Visst, regler och lagar är till för att följas. Men det kan finnas tillfällen då ett regelbrott är legitimt. Men du verkar vara en klassisk paragrafryttare (det är inte meningen att vara oförskämd, men det är den uppfattningen jag får av dig i den här diskussionen).
 

Roqqy

Aktiv medlem
Från wikipedia om upphovsrätt på fotografiska bilder. "Skyddet för framställningsårskyddade foton ("fotografiska bilder") är i upphovsrättslagen nu 50 år (till skillnad från fotografilagens 25 år) och skyddet för dödsårsskyddade foton ("fotografiska verk") är nu 70 år (till skillnad för fotografilagens 50 år) och överensstämmer därmed med upphovsrättslagens skydd för andra verk."

Frågan är ju då om dessa bilder är fotografiska verk (70år efter fotografens död) eller om det är fotografiska bilder (50år efter fototillfället). Eller har jag fattat fel?

Om man känner sig manad kan man läsa hela lagtexten här http://sv.wikisource.org/wiki/Upphovsr%C3%A4ttslagen#Fotografer

Personligen tycker jag det är ok, att lägga ut lågupplösta kopior av några av dessa bilder för att få veta lite mer om dem.
 
Senast ändrad:

froslunda

Aktiv medlem
Synd att så få bryr sig om bilderna och bara skriver om annat..Jag har ju inte laddat upp bilderna och låtsas att dom är mina, försökte reda ut var dom kom ifrån och hur dom har andvänds på sin tid.
Inte trodde jag att det kunde vara så fel , och att det tydligen retat upp en och annan.
Gunnar
 

Possinho

Aktiv medlem
Att reta upp en och annan är nog det enklaste man kan göra på fotosidan, gott om ömtåliga tår här, så det behöver du nog inte ta så hårt.

Jag älskar att kolla på gamla bilder som dessa och skulle gärna ha en hög egna att bläddra bland.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Typiskt och tråkigt ...

Det är typiskt, men i och för sig inte fel att upphovsrätten kommer upp här. Men det som egentligen är riktigt viktigt sägs inget om.

Att bildskatten kommer att blekas ur och försvinna. Just dom här bilderna kommer antagligen att finnas kvar i framtiden, men kanske 95% av alla intressanta bilder som finns idag(dokumentära mm) är borta om 50-100år om inte tidigare. Lennart Nilssons och Sune Jonssons bilder är inte problemet, utan tex ateljer och hobbyfotografers bilder som ofta slängs efter dödsfall eller bleks bort med tiden.

Kommer du att ta fram nya kopior???
 

madsen1

Aktiv medlem
Du har ju köpt bilderna!
Då har du ju också rätt att publicera dem. Jag tycker ditt köp är ungefär som ett friköp, Fick du med negativen också?
 

mb90

Avslutat medlemskap
Även jag tycker att fotografierna är väldigt intressanta och att vi inte ska rida på paragrafer när det gäller detta. Dock så bör det påpekas att bara för att man har köpt en kartong med bilder så betyder det inte att man har rätt att publicera dem.
 
ANNONS