Annons

Mitt objektiv har varit herrelös i skogen i fem dagar!

Produkter
(logga in för att koppla)

bforsmark

Avslutat medlemskap
Mitt borttappade 14-42 objektiv hittade jag idag i den sjöblöta mossan i skogen, var ute där i fredags och bytte till teleobjektivet då ett meståg drog förbi. Tydligen lade jag inte ner objektivet riktigt på sin plats i väskan, för igårkväll upptäckte jag att det var väck! Turligt nog hade jag bilderna kvar i kameran så det var lätt att kika var de sista bilderna med objektivet togs så jag hittade snabbt objektivet där bland stockar och stenar!

Men hur handlar jag nu smartast, objektivet är vattenfyllt så det är väl hyfsat oklokt att ta in det i värmen eller? Vad kan jag göra?

En smått bekymrad en..
 

henq

Aktiv medlem
Jag skulle ta in det, skruva isär det och låta det sakta torka i rumstemperatur.
Förhoppningsvis kommer man åt att putsa linserna när objektivet är isärtaget.

Kanske har elektroniken gått åt pipan men antagligen inte.
Kanske är det svårt att få ihop objektivet igen, jag har inte haft isär något 14-42.
 

ThomK

Avslutat medlemskap
Jag skulle ta in det, skruva isär det och låta det sakta torka i rumstemperatur.
Förhoppningsvis kommer man åt att putsa linserna när objektivet är isärtaget.

Kanske har elektroniken gått åt pipan men antagligen inte.
Kanske är det svårt att få ihop objektivet igen, jag har inte haft isär något 14-42.

Benjamin, vad är ett meståg i denna sjöblöta mossan?

Men för att förstå varför olyckan hände, så bör läsarna förstå vad som inträffade.
/ThomK..
 

bforsmark

Avslutat medlemskap
Tror ni det är värt för en total novis att börja skruva i skiten? Den är försäkrad så då kanske det är säkrast att inte joxa för mycket? Men då måste jag lämna in det och jag vill ju helst inte vara utan den för jag använder ju den då och då trots allt! Kanske skulle jag testa att öppna baklocket och skruva av UV-filtret och låta det torka till sig lite innomhus?

ThomK och ni andra som undrar
Ett meståg är en flock med diverse småfåglar, de flesta mesar (fåglar!) som blåmes och stjärtmesar m.fl.
För att komma dem lite närmare och få lite bättre bilder bytte jag till mitt lilla teleobjektiv och lämnade då mitt andra objektiv på jackan vid väskan (inte i väskan dock!) så när jag tog mina prylar sen och knatade vidare i tron om att mitt andra objektiv låg i väskan måste det ha rullat ner ibland stenarna och mossan.. men det tänkte naturligtvis inte jag på har inte behövt den lilla gluggen på några dagar nu så jag har inte ens funderat på om den kanske inte var med hem den fredagseftermiddagen.
 

Joel.S

Aktiv medlem
Tror ni det är värt för en total novis att börja skruva i skiten? Den är försäkrad så då kanske det är säkrast att inte joxa för mycket? Men då måste jag lämna in det och jag vill ju helst inte vara utan den för jag använder ju den då och då trots allt! Kanske skulle jag testa att öppna baklocket och skruva av UV-filtret och låta det torka till sig lite innomhus?
Om det är försäkrad är det nog idé, trots att du inte vill vara utan att lämna in det.
 

bforsmark

Avslutat medlemskap
Ja, förvarade objektivet i kylen för att det inte skulle imma igen. Tog ut det ur kylen igår och stoppade det i en plastpåse och pressade ut luften så det skulle få rumstemperatur utan att imma igen. Sen idag har jag låtit det stå med baklocket och filtret av. När jag kom hem var det torrt så jag putsa av linserna och skruva på det och testknäppte ett par bilder och allt verkar funka!

Så den värsta faran verkar vara över, kanske börjar det spöka längre fram om elektroniken nu tagit stryk av vattnet.. men men den dagen den sorgen nu ska jag ut och njuta av det strålande höstvädret istället!

Tack för tips och kloka råd!
 

Graylingman

Aktiv medlem
På mitt jobb har vi några stycken exikatorer som hjälpt mig att rädda både ett objektiv med fukt i och en totaldränkt mobiltelefon. Finns sannolikt i varenda kemisal i varenda högstadie- eller gymnasieskola. Kan vara värt ett försök en annan gång.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Fotograferade bröllop utomhus idag.
Det duggregnade från och till med kall blåst. Fotografen, jag, kom en 20 minuter tidigare till platsen för att reka. Brudparet ringde fem i fem och sade att de kommer nu. En halvtimme senare, 17,25 dyker de upp. Jag har frusit häcken av mig eftersom jag valde att klä på mig t-shirt + tunn regnjacka. En del bilder blir bra så bra det kan bli på ISO 1600, andra underexponerade. En okej fotografering för att knappt ha kunnat se något i sökaren p.g.a. en plastpåse om kameran. När jag kommer hem putsar jag av linsen från regndropparna. Får inte bort alla ränder utan använder mig även av eclipse. Då ser jag att det inuti uppkommit kondens i åbäket. Nu sitter jag med de där små saltpåsarna man får med elektronik och har stoppat om objektivet i min kameraväska.
Nä, dags att beställa undervattenshuset för 3000 kr. Idag blev det visst plötsligt prisvärt för mig.

Kände att jag behövde få bitterheten ur mig.
 
ANNONS