Annons

byta D7D mot A700, en bra idé?

Produkter
(logga in för att koppla)

KGS

Aktiv medlem
Någon som bytt sin fungerande D7D mot en A700? Känns det som ett stort lyft några veckor efteråt? Jag var på vippen att byta häromdagen, när jag fick ett erbjudande som var svårt att säga nej till.

Så tänkte jag efter en stund. Är det så stor skillnad? Visst, fler megapixel och något fler bilder i sekunden... sökaren är nog aningen bättre också, men är det tillräckligt för att det ska kännas nytt och fräscht även när nyhetens behag lagt sig?

En A350 skulle kännas mer ny, men jag vill ha A700´s sökare (eller varför inte A900´s sökare) och snabbhet...
 

Vevo

Aktiv medlem
KG, det är faktiskt skillnad. Jag använder min D7D som back-up nu för tiden. D7D är fortfarande en fantastisk kamera som levererar bilder med en kvalité som är mer än tillfredsställande, men den är långsam samt att A700 har en mängd fördelar som inte går att bortse från.
Några exempel på varför du ska byta upp dig:
- bättre sökare
- mycket snabbare AF (det är stor skillnad)
- bättre och säkrare fokusering, speciellt i skumt ljus
- snabbare avtryck
- vädertätad (jag har kört min i miserabla förhållanden där det regnat sidledes i flera dygn och den har i princip badat, så jag vet att den håller tätt)
- bättre skärm
- bättre bilder vid högt iso (1600-3200)
- monokrom/sepia direkt i kamera
- högre upplösning
- Rappare kamera överlag
- tystare spegel/slutare (inget schlaaabang)
- Tystare AF-motor i huset
- Trådlös avtryckare (medföljer)
- Förbättrad SSS (AS)
- DRO

Jag tror att lista kan bli längre men jag orkar inte komma på mer just nu. ;0)
Du kommer inte att ångar dig, tro mig. Men behåll din D7D som back-up för vad du får för den begagnad är inte värt att göra sig av med den.

mvh/Ove
 

KGS

Aktiv medlem
Okej, högre användbart ISO e inte att förakta, det var ett av de tunga skälen till att byta från A2 till D7D när det begav sig. Fjärrkontroll har jag till D7D också även om det är extrautrustning. Snabbare autofokus och säkrare fokusering har det hänt att jag önskat mig ibland, men för det mesta räcker den till. Tystare får den gärna vara. Har bara hört A700 på varuhus o där märks inte skillnaden särskilt tydligt.

Tackar för tipsen och fortsätter klura...
 

Vevo

Aktiv medlem
Jag plåtade ett bröllop för ett tag sedan och hade både D7D och A700 med mig. I kyrkan hörs det tydlig skillnad ;0) Gör an A/B test så får du se. Jag tyckte nog inte heller att det var sån skillnad innan jag köpte A700. Men när manjobba med A700 som primär kamera och sedan plocka fram D7D då märker man att den låter mer och är långsammare. D7D känns helt plötsligt som min Mamiya 645 ;0) (Du vet den som skrämmer skiten ur modellerna ;0))
 

Sushan

Avslutat medlemskap
Varför är du så "rädd" att byta kamera? Är det för att du egentligen inte är säker på om det är en A700 eller en A900 du vill ha?

Igår försökte jag lära mig hantera en rysk pansarvagn till makrobälg med ett Paragon 135/2.8 och det var en tuff och rolig upplevelse. Vid ett tillfälle blev inte väggen vit utan grönaktig på grund av blandade ljuskällor och då mindes jag att Ove nämnt hur man korrigerar färgstick i kameran och det stämde. Det fungerade alldeles utmärkt att köra med magentafiltret så att väggen blev vit. Vet inte om den funktionen fanns i KM D7D, men det är en härlig funktion i A700:an som i alla fall gjorde mig glad. :eek:)
 

Vevo

Aktiv medlem
Dessutom så är A700 både lättare och mindre än pansarvagnen D7D, den är bra för kroppen ;0)
 

KGS

Aktiv medlem
Och vem tror du skulle ge dig en a700 mot din gamla d7d.....:)
Såååå skrev jag ju inte, men samma sköna snubbe som bytte sin D7D rakt av mot min A2 kanske... jag försökte tubba honom att köpa en A900 som han kan få byta mot nåt mer lättanvänt framåt våren, men den enkla gick inte *s*


Sushan>> jag vill ha A350´s egenskaper i kombination med A700´s sökare. Jag vill att det ska kännas som nåt "nytt" när jag byter. En A700 känns väldigt mycket som en D7D super liksom. Givetvis är det mycket som är nytt och bättre och skulle min D7D sluta slutaren för gott så skulle jag genast hämta en A700 (för A900 har jag inte råd med).

Ställa vitbalansen manuellt är fullt möjligt på D7D, men du kanske menar nåt helt annat. En sak som A700 saknar är intervalltagningen. Nu ska jag väl erkänna att jag inte använt den särskilt ofta, men jag har haft idéer om att låta den stå och följa ett skeende en längre tid. Det stupar dock på att jag alltid vill använda den till annat också *s*

När kompisen o jag lade plattor på hans garageuppfart stod D7D och tog en bild var femte minut. Blev ett rätt kul bildspel från tom uppfart till plattlagd dito.

Kan det verkligen vara seriöst med en kamera som väger mindre ;-)
 

Toba

Aktiv medlem
Det jag upplevde som den stora skillnaden när jag testade en 700 var just autofokusen. Jag stod på samma balkong, bytte över mitt objektiv och fortsatte plåta mot ungefär samma flygande fåglar. Om jag hade 3/10 skarpa i en serie med D7D så var det närmare 9/10 med 700:an.

Iofs handlar detta bara om några timmar en regnig eftermiddag, med då upplevde jag skillnaden som en "wow-upplevelse".

Gjorde dock ingen post production på bilderna, så det avr mest handhavande mm smo jag "testade".

Dock har jag fortfarande inte givit upp helt på att lyckas motivera en 900 för mig själv (och man vet ju hur illa det är ställt när man har svårt att övertala sig själv..... )
 

Grimmer

Aktiv medlem
Lite för och emot som inte nämnts:

+ Hjälpbelysning med röd lampa
+ "Sömniga ögon"-problemet är minimerade
+ Bra med en D7D som backup

- Kan fortfarande inte filma
- Har inte "Inteligent preview", kommer säkert på nästa modell...
- Har inte "micro adjustment", kommer säkert på nästa modell...

Jag lever inte på min kamera så jag tänker vänta på nästa modell. Det blir lite större och roligare hopp på det viset, precis som du säger KG. Sen tycker jag att D7D:s knappar sitter lite bättre.
Annars så gillar jag A700 och det är en klart kompetent kamera!

(När kommer nästa modell?)
 

js1

Aktiv medlem
Jag tycker absolut du ska vänta!
När A700mkII kommer med af-microadjustment blir min i det närmaste oanvända och i absolut mint-kondition A700:a tillgänglig på begmarknaden. Då har du första tjing K-G, det vet du.
 

KGS

Aktiv medlem
Jag tycker absolut du ska vänta!
När A700mkII kommer med af-microadjustment blir min i det närmaste oanvända och i absolut mint-kondition A700:a tillgänglig på begmarknaden. Då har du första tjing K-G, det vet du.
ha, ha, redan idag annonseras det ut A700 med batterigrepp o allt för under tiotusen... det rycker o drar emellanåt, särskilt igår när min D7D hängde sig minst fyra gånger under en porträttsession. Idag fungerar hon perfekt igen... nyckfull? jajamen...

Om A700 mk II dessutom har en väl fungerande live-view så blir din mk1 osäljbar (till mig). EVF är väl inte att hoppas på...
 

KGS

Aktiv medlem
Nu får vi se om det var smart eller ej... Nichi har anlänt, en A700 i gott skick... Har faktiskt bara tagit några få bilder än, den första var, som traditionen bjuder, en bild på hunden...

Upptäckte just att räkneverket är femsiffrigt... intressant...

Nichi kommer att bli sambo med Nana, tror inte det är någon affär att sälja en kamera som skramlat fram mellan 250.000 och 300.000 exponeringar. Hon ska få ägna sig åt intervalltagning och annat skoj. Lite jämförelser lär det säkert bli i början, men vi vet ju alla hur det kommer att gå. Eller?
 

Bilagor

pic-tor

Aktiv medlem
Lev i nuet KG. Inköpet av A700 är hur klokt som helst. Jag har haft min i en vecka och under den tiden har jag knappt fått någonting gjort på jobbet efter lunch. Bara längtat hem! Det jag uppskattar främst är autofokusens exakthet och snabbhet, den fina, ljusa sökaren och ergonomin. Bildkvaliteten har jag inte hunnit utvärdera ännu - ej heller räkneverket - men det ser väldigt bra ut på skärmen.
 

Vevo

Aktiv medlem
KG, du vet väl att du kan köra intevalltagning med A700. Det krävs förvisso en dator (PC) med mjukvara från Sony. Men som jag ser det så är väl inte det ett problem att ställa en laptop bredvid kameran och driva både kamera och dator på ström. Jag lekte lite med det idag ;0) Det krävs firmware V.4 och lite mjukvara från Sony sedan är det klart. Jag ska göra lite Remote plåtningar (styra kameran från datorn) i helgen så det var därför jag testade idag.
Gå till: http://support.sony-europe.com/dime/digistill/alpha/alpha.aspx?l=en&m=DSLR-A700
Där laddar du ner följande
- Sony Image Data Suite for Windows
- Interval Shooting Set-up Tool (Windows)

Lycka till med nytillskottet ;0)
 
ANNONS