Annons

Första systemkameran

Produkter
(logga in för att koppla)

n1klass

Medlem
Nu har jag då tänkt att gå från kompaktkamera och köpa min första systemkamera. Kameran kommer mest användas på semestrar, sportfoto (ishockey), landskapsfoton och enklare porträtt.
Har kollat runt lite här och på andra forum och de modeller jag tittat på är:
Canon 1000d
Canon 450d
Olympus E520
Men eftersom jag är ganska grön på detta område vänder jag mig till er för att få lite tips och råd. Min budget ligger nånstans på 5000kr, kan kanske sträckas upp mot 6000.

Sen har jag en fråga till, min pappa har en analog Canon A1 och ett stort antal objektiv och blixtar och jag undrar om dessa kan tänkas passa på nyare Canon modeller. Blixtarnas fäste ser väldigt lika ut på nyare kameror, men objektiven tvivlar jag på.

Tack på förhand, Niklas.
 

wfrank

Aktiv medlem
Framgångsrikt hockeyfoto kräver ljusstarka teleobjektiv som börjar på dubbla din budget. I Canons fall 70-200/2.8 tex.

Olympus vet jag inget om, men 1000D mot 450D så kanske bildhastigheten blir viktig för dig om du är intresserad av sportfoto, 3.5/sek mot 1.5 (tror jag det är på 1000D). Men ska du ha en 450D så får du leta beg med din budget.
Alla kameror kan ta bra porträtt, där är inte prestandaskillnad någon eg. faktor. Kitlinsen är en "ok" start, men även där finns specifika objektiv som ger annat skärpedjup mm. Canon har ett trevligt 1000-kronorsobjektiv som heter EF 50/1.8 som kan vara intressant i såna sammanhang.

Vad gäller gamla blixtar så kan du troligtvis använda dom men får inte tillgång till "modern" blixtautomatik. På plussidan finns att du istället får lära dig blixfotografi från grunden, vilket få bryr sig om idag :)

EDIT: verkar som 1000D har två hastigheter, vet inte skillnaden, dom uppger både 1.5fps och 3. 3 är nog JPG om jag ska gissa.
 
Senast ändrad:

Chril

Aktiv medlem
Med en sånpass begränsad budget blir de svårt att passa alla de dära kriterierna...

Men låt dig inte nedslås av det... alla måste ju börja nånstans... eller hur?

Olympus systemkameror har jag inte heller nån erfarenhet av tyvärr...

Canon har jag flera kompisar som har, nån annan har nikon.
Jag tycker de verkar jämbördiga, har fått en känsla att här i sverige är de lättare att hitta begagnade grejer till canon. Käns som att de finns ett större urval, men de är mer en känsla än fakta!
Jag själv kör nikon, en d80. Mycket nöjd med den..

Du borde verkligen kolla upp om objektiven kan passa nån lite nyare kamera... men jag tror också som du att de kan vara svårt...

Vad perfekt de hade varit tycker ja om du hade hittat nått bättre begagnat och testat dina olika "fotosidor" och situationer.

Alltid svårt och veta hur mycket man ska ta i....
 

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
Nu har jag då tänkt att gå från kompaktkamera och köpa min första systemkamera. Kameran kommer mest användas på semestrar, sportfoto (ishockey), landskapsfoton och enklare porträtt.
Har kollat runt lite här och på andra forum och de modeller jag tittat på är:
Canon 1000d
Canon 450d
Olympus E520
Men eftersom jag är ganska grön på detta område vänder jag mig till er för att få lite tips och råd. Min budget ligger nånstans på 5000kr, kan kanske sträckas upp mot 6000.

Sen har jag en fråga till, min pappa har en analog Canon A1 och ett stort antal objektiv och blixtar och jag undrar om dessa kan tänkas passa på nyare Canon modeller. Blixtarnas fäste ser väldigt lika ut på nyare kameror, men objektiven tvivlar jag på.

Tack på förhand, Niklas.
enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_A-1 så är canon A1 en FD-mount medan nya canon har nåt som heter EF eller EF-S... pappsens gamla objektiv passar alltså inte...
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Canon FD -> m4/3 adapter

Sen har jag en fråga till, min pappa har en analog Canon A1 och ett stort antal objektiv och blixtar och jag undrar om dessa kan tänkas passa på nyare Canon modeller. Blixtarnas fäste ser väldigt lika ut på nyare kameror, men objektiven tvivlar jag på.
Endast Micro Four Thirds kan användas med dina gamla Canon FD objektiv tillhörande antika Canon A1. En adapter behövs, se länken nedan. De kameror som då blir aktuella är Panasonics båda G1/GH1, samt Olympus nya E-P1.

Har du som du skriver tillgång till ett stort antal förmodligen fina och ljusstarka fasta objektiv, så kan det vara en intressant route för en entusiast. Med E-P1 kan du dessutom utnyttja bildstabiliseringen på de gamla gluggarna, eftersom den finns inbyggd i själva kamerashuset.

Bortser du från den historiska förutsättningen, så har du fler alternativ att välja emellan. I så fall får du även tillgång till autofokus och bländarstyrning.

Ref:
 

Chril

Aktiv medlem
Nämen har du det i tanken, så tror jag de kommer att gå bra för dig. Du kommer ju att märka då du har "växt ur kläderna" och skulle vilja byta upp dig, eller få nått speciellt objektiv eller liknande.

Börja fota, märk skillnaden på en systemkamera mot den något ;P mindre digitalkameran...

önskar dig lycka till!
 

n1klass

Medlem
Nur har jag bestämt mig för en EOS 1000d. Ska försöka få tag på en imorgon. Nu har jag bara några sista frågor.

När jag varit i affärerna och klämt och tittat så har det suttit IS objektiv på men i kiten ingår det vanliga 18-55 utan IS, är IS något måste?

Min andra fråga gäller inställningarna, finns det något som inte går att ställa in manuellt?
 

wfrank

Aktiv medlem
IS är inget måste men är bra som så mycket annat som kostar pengar. I just detta fall kostar det dessutom inte särskilt mycket extra (eller borde inte göra om du inte hittat något speciellt kit). 18-55 med IS anses "bra" till "riktigt bra" och alltid väldigt prisvärt. Det äldre 18-55 utan IS har inte särskilt bra rykte. Men å andra sidan har 100.000-tals fotografer lyckats ta fina bilder med det innan IS varianten kom... Finns många trådar om IS, bara söka runt om varför och när det är bra. Eller kolla wikipedia. :)

Andra frågan måste du nog speca lite mera. Ju dyrare kamera - ju fler funktioner och därmed inställningar. Många använder bara en bråkdel av möjligheterna dock. Men menar du fotobasic som tid, bländare, ISO, vitbalans, ljusmätningsmetod, AF metod osv så kan allt ställas efter behag och kamerans kapacitet. 1000D är en alldeles utmärkt instegskamera, du har stora chanser att bli nöjd.
 

n1klass

Medlem
IS är inget måste men är bra som så mycket annat som kostar pengar. I just detta fall kostar det dessutom inte särskilt mycket extra (eller borde inte göra om du inte hittat något speciellt kit).
Har hitta kit för 4990 och billigaste hus + 18-55 IS skulle landa på ca 6000. Men det är alltså inte superviktigt att ha?
 

EriKarlsson

Aktiv medlem
Skulle föreslå en sökning efter en begagnad Canon 400D.
Sportfoto gör att du vill ha ljusstarka objektiv. Leta efter sådana som har namn som slutar på 2,8. Sigma har ett 70-200 2,8 som fått rätt bra kritik. En beggad 400D (som är den första Canon-kameran med sensorrengöring) och till den en beggad Sigma. Då är du nog rätt nöjd som start. Du kommer att vilja komplettera med objektiv i omfånget 18-70 mm också, endera ett enda eller flera. Nöjer du dej med kitgluggen (18-55) till 400D så kastar folk såna efter dej. Av nån anledning. Den anses förfärlig. Vet inte varför. Den är sanslöst bra med tanke på att den kostade 250 spänn.
 

mayro

Aktiv medlem
Till topicägaren.

Om bara nån kort kort tid kommer det säljas fina beg vädertätade semihus från Pentax..

DVS Pentax K20D beggat då folk får den nya Pentaxen som så många inväntar just nu..... Dom lär säljas för runt 4-5 tusen spänn med kitobjektiv dessa beg K20D om dom skall säljas beg då en ny idag kostar endast straxt under 7000 kr.. Vilket inte direkt heller är sååå makalöst långt ifrån dina 6000 du tänkt dig som tak..

Dessutom finns där Sony med klart mer påkostade startseriekameror än det gängse .. Så titta bredare samt kolla alla märken är tips också...Men titta mycket noga på dessa Pentax K20D är mitt huvudtips...

Mvh
Tobbe..
 

n1klass

Medlem
Nu har jag köpt en Eos 1000d och än så länge är jag hur nöjd som helst. Har väl hunnit tagit runt 500-600 bilder än sålänge och är helnöjd med kameran. Objektivet är väl också helt ok, inte för att jag har nått att jämföra med men iaf. Nästa steg blir att köpa ett lite större objektiv nu. Vad ska man satsta på? 70-200?
 
ANNONS