Annons

I mörkret?

Produkter
(logga in för att koppla)

veneno

Aktiv medlem
Jag har försökt några gånger att ta "mörka" bilder, med detta så menar jag att jag inte vill ha så mycket blixt och jag vill exempelvis att bilden ska vara ganska så skuggig. Låt oss säga att jag vill ta en bild på en kille med en luava på sig. Jag vill då att luvan ska skugga halva ansiktet och att ljuset hamnar me rpå den andra halvan som delar av kroppen.
Detta har jag välldigt svårt att få till. När jag får till en skugga som jag gillar någorluna så blir bilden så mörk så att den blir alldeles kornig/pixlig. Hur gör jag för att få en skarp men endå mörk bild?

Jag använder mig av en Nikon D90 och en Speedlight SB-600. Snälla hjälp mig med detta. Jag lyckas bara få "skarpa" bilder då det är ljust. Använder jag för mycket blixt så förlorar jag den effekt som jag vill ha.

Hjälp mig med detta tack, dela med er av era tips.
 

tgr

Aktiv medlem
Ställ kameran i manuellt läge och exponera för de mörka delarna av personen.
Använd stativ om slutartiden blir för lång för att du ska få skarpt resultat handhållet.
Lägg sedan på blixt i lagom mängd och i den vinkel du vill för att få önskat resultat.

Om det känns svårt titta på gruppen "Setup mandatory" på flickr för mer tips och inspiration.
http://www.flickr.com/groups/552101@N22/

//Erik
 
ANNONS