Annons

White balance + Ljus och skärpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

veneno

Aktiv medlem
Hej jag skulle vilja höra med er hur ofta ni "taffsar" på white balance knappen/ratten då ni fotar.

Jag är mest intresserad av de gånger man fotar människor. har detta mest att göra med huruvida man är innomhus eller utomhus?

Samtidigt så vill jag höra om ni har några bra tips för en bra ljusuppsättning. Jag har det problemet att då jag är "nöjd" med en ljus styrka så skapar det bara välldigt starka skuggor. Jag har försökt att lätta upp detta med en reflex skärm samt att jag har provat att sätta upp en blixt som lyser upp bakgrunden, men jag får fortfarande oönskat ljus. Jag har även provat att flytta blixten frammåt och bakåt samt åt sidorna och jag har rattat på ljusstyrkan. När jag väl har blivit av med skuggan så har jag inte längre det luset eller skarpheten kvar i bilden. Hur fixar jag detta. jag vill ha en ljus knivskarp bild men den ska öven kunna vara mörk och knivskarp.

Oj oj! Detta blev välldigt rörigt känner jag nu men jag hoppas iaf att ni förstår någorlunda vad jag menar, annars så e det bara att fråga så får jag försöka att förtydliga mig lite mer. Tyvärr så har jag inte heller något bildexempel som jag kan visa.
 

Nicklas.T

Aktiv medlem
Hej.

Jag är ingen erfaren blixtfotograf, men jag kan försöka mig på att förstå ditt problem och diskutera lite.

Du fotar människor med blixt vid olika tillfällen, ute som inne?

Om du fotar i studiomiljö så är väl det allra enklaste sättet att ta en bild på ett gråkort i det ljuset modellen/objektet befinner sig. I bildbehandlingen vitbalanserar du den bilden med gråkortet tills du är nöjd och sedan överför inställningarna på resterande bilder i samma session.

Vad beträffar skuggningen så har väl det mycket med storleken på ljuskällan att göra. Har du provat att stoppa blixten i en softbox?

Vad mer exakt för oönskat ljus är det du får i bilderna?

Mvh
 

pellepiano

Aktiv medlem
Vitbalansen är enkel att ändra i efterhand, tex i ACR i Photoshop. ( jag förutsätter att du fotar i RAW ).

Det är mycket svårare at ljussätta utan ljusmodifierare som softbox eller paraply. Skuggor får skarpa kanter, som i solsken. Om du bara använder blixt på kameran blir man ännu mer begränsad.

Studioblixtpaket är väldigt billigt idag. ta en titt på www.kaffebrus.com, www.studioblixtar.se , www.cyberphoto.se m fl

Jag själv började med det biligaste paketet från kaffebrus. Det använder jag fortfarande vid varje session, 4 år senare. Har dock kompletterat med fler blixtar sen dess.
 
ANNONS