Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad använder ni för att redigera filmer ni filmat 5d mk2

Produkter
(logga in för att koppla)

Santa771

Aktiv medlem
Har filmat lite med 5an men kom på att man kanske skulle redigera det lite. Men i vilket program använder ni?
 

eV1Te

Aktiv medlem
Adobe Premier Pro CS5 (fungerar också bra tillsammans med Photoshop och Adobe After Effects)
 

drejjan

Aktiv medlem
Är inne på samma veva. Köpte en 5D igår, och måste bara säga, vilken kamera!! :) :) Hade en 40D innan, och nu är jag såld, aldrig mer APS-C! Har fortfarande kvar 40D som "telekamera" samt backup, men tror den ersätts av en 7D senare, så att jag har backup på även filmningen.

Själv redigerar jag (och har alltid gjort) i Sony Vegas, och därmed går jag inte över till Premiere, som jag kanske bör, men det känns så annorlunda än Vegas=konstigt och främmande. Dock har jag problem med renderingen, vad använder man för inställningar?

Vad filmar ni i? Har läst att ~1/50 slutartid är det optimala? Om man filmar med kortare slutartid, vad är det för skillnad?

Redigeringsinställningar, kör man ut det i H.264 eller vad det heter eller hur funkar det? Är helt grön på just Full HD rendering, så allt av värde uppskattas! :)
 

campokatt

Aktiv medlem
Köpte min 7D i Tisdags, har bara provat att filma lite än och då använt iMovie att redigera i. Ett enkelt alternativ om man har Mac.
Föreslå gärna andra program som är lätta att lära sig men där man ändå kan göra det mesta. Att dom inte kostar 10000:- ser jag oxå som en fördel ;)

Som jag förstått det ska man ha slutartid som är bilder/s x 2. Gör du med 1920x1080,25 så ska man alltså köra med 1/50s slutartid. Kör du med 720p 50 så ska du köra med 1/100s. Kan dock inte svara på hur slutartiden spelar roll i samanhanget, vad som händer om man inte följer detta.

Nån som kan svara på varför man ska ha en platt profil när man filmar? Visst, kör jag på standard inställningar så blir bilden väldigt färgglad och kontrastrik. Ställde ner en "bildstil"(vet inte om dessa fins i 5D?) 2 steg i både saturation och kontrast vilket blev mer vilsamt att titta på. Men plattar man till det mera så käns ju bilden nästan svartvit...

Hoppas det är ok att man nyttjar tråden trotts att man har en 7D, båda kamerorna funkar väll ganska lika gällande film va?
 
Senast ändrad:

mikgus

Avslutat medlemskap
Några exempel jag hittade på vimeo när jag sökte efter shutter speed test.

http://vimeo.com/5161845
http://vimeo.com/11340117
http://vimeo.com/4351365
http://vimeo.com/5858772

Platt profil är väl för att ha större möjligheter/marginaler när man efterbearbetar filmen. Du kan få ut lite mer dynamik(rätt ord?) ur kameran.

För att inte gå helt ot. Använder adobe premiere elements 8 som jag inte rekomenderar.
Saknar stöd för att rendrera 1080P
Finns bara som 32bitarsprogram
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Jag kör med Premiere för editeringen av videoklippen och för korringering av färger osv så kör jag med antingen After Effects eller Nuke.

/ Magnus
 

Kronbergs

Avslutat medlemskap
Nån som kan svara på varför man ska ha en platt profil när man filmar? Visst, kör jag på standard inställningar så blir bilden väldigt färgglad och kontrastrik. Ställde ner en "bildstil"(vet inte om dessa fins i 5D?) 2 steg i både saturation och kontrast vilket blev mer vilsamt att titta på. Men plattar man till det mera så käns ju bilden nästan svartvit...
Det där skall jag testa nästa gång jag filmar. Att ställa ner profilen, kontrast och färgmättnad. Tax för tips.
 

StefanK

Aktiv medlem
"Proffs"versionerna av programmen är lite bökigare att komma igång med och att göra enkla saker, där är Elements, pinnacle, iMovie snabbare och smidigare. Vill man däremot ha lite mer kontroll och göra mer avancerade saker blir det lurigt i de enklare programmen.

Plattprofil är bra, men kräver i princip att man justerar bilden i efterhand. Så det kan vara bättre att köra på en annan profil om man "bara" ska klippa ihop det efteråt.
 
ANNONS