Annons

Filma med Panasonic DMC-TZ7, Köpa riktig videkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

RannerKing

Medlem
Har införskaffat mig en Panasonic DMC-TZ7 för ett bra tag sedan. Mycket nöjd med kameran
i övrigt då jag fått bättre bilder med den än bekanta som fotat med systemkamera (För 4-6000kr)

Är just när jag ska filma som jag inte får till inställningarna. Har sett filmer på Youtube där dom
fått bra film trots halvmörkt med ljuskällor här och var... För mig så blir det hela tiden halvgult
och mycket pixlar när jag filmat. Söker lite tips på hur jag kan få en bra grundinställning?

Jag spelat upp filmerna direkt med VLC. Ska man kanske använda sig av något annat program?

ELLER ska man köpa en videokamera? Tar det här då det i alla fall hör till filmning...
Vad tror ni i så fall om dessa?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=726525
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=560210

Vill inte köpa något över 3000:- då jag filmar sällan. Men när jag filmar ska man ju i alla fall
ha glädje av de rörliga bilderna...

Tack på förhand!// Mattias
 

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Hej ! Kul att du är nöjd med stillbilderna på kameran,den här serien från Panasonic 7an ,8an och nu den sista 10an är mycket bra kameror.Att du får bättre bilder med den än de du känner med systemkamera beror nog på att du är en bra fotograf och dom andra kanske inte hanterar systemkameran på bästa vis, för en systemkamera utnyttjad på bästa vis ger alltid bättre bilder än en kompaktkamera.Men nu till kruxet med filmningen,tror du har fel inställningar.Läs igenom bruksanvisningen ang filmning för kameran ställer in automatiskt i vissa läge.Ställ in manuellt istället så du får rätt ISO ,vitbalans,färgtema expo m.m.
Ska du få ännu bättre filmfunktion så köp en systemkamera istället,Sonys nya kameror har nog den bästa filmfunktionen av alla just nu,t.o.m. med autofokus som verkligen fungerar bra om man nu inte vill köra manuellt.Du kan med en systemkamera få härligt skärpedjup (bakgrunden suddig ) vilket du inte kan med en vanlig billigare filmkamera där allt blir skarpt.Har du råd så satsa på en bra systemare för då slår du två flugor i en smäll.med rätt handhavande otrolig bildkvalite både på stillbilder och video,det kan tyvärr inte en kompaktkamera ge dig.MVH.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vill du filma i dåligt ljus krävs större och ljusstarkare sensor. Den billigaste vägen dit (systemkamera) är Panasonics G&GH kameror som tyvärr är dyrare. Å andra sidan behövs inte din kompaktkamera då så den kan du sälja. GH-1 +14-140 (motsv 28-280mm) kostar 8995:- nu och G2+14-42 (28-84) kostar lite under 6000:-.

En ren videokamera hjälper ej, sensorn är inte större än den du har. Däremot är komprimeringen bättre såbättre film i bra ljus.
 

RannerKing

Medlem
Tack för svaren! Kameran har ju inget "filminspelningsläge" utan man filmar ju genom att använda den start/stopp knappen. Följer inställningarna förstillbildsläget med när jag börjar ta rörliga bilder? Låt os säga att jag har lägesratten Normal bild Där har jag sedan ställt in exponering etc manuellt. Följer de inställningarna med när jag börjar filma över huvud taget, eller gällar endast inställningarna för film som man kan ändra i menyn?

Jag skulle förresten aldrig ersätta denna kamera med en sytemkamera. Hade jag sålt denna och köpt en systemkamera så hade det slutat med att jag inte hade haft med mig någon kamera över huvudtaget. Kompaktkameran kanske är sämre än en systemkamera, men den är betydligt mycket lättare att ha fastknäppt i bältet eller ha i innerfickan i jackan.
 
ANNONS