Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket format bör man spara familjefilmer i?

Produkter
(logga in för att koppla)

anflyg

Aktiv medlem
Hejsan,
Jag är nyfiken på vilket format som de flesta använder för att spara sitt filmade material. Man kan ju givetvis spara det på hårdsiken i formatet som kameran pekar ut.

Min erfarenhet att videofilm från ex DV-kameror handlar väl egentligen mest om att man måste redigera sina filmer och flyta över dem till ett lättilgängligt format, tidigare DVD, annars blir det bara liggande och aldrig tittat på. Är det nu så att man ska köpa sig en Bluray brännare, eller vad har ni andra för erfarenheter?

MVH
Anders
 

Kimster

Aktiv medlem
Spara dem i det format som passar till det medium du vill använda för att titta på materialet. De vanligaste mediumen är: Hårddisk, CD, DVD, Bluray, Internet.
Band är på väg ut, men det finns de som använder det också om man har en sådan kamera.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag har fortfarande DV-kamera och upplever en kraftig försämring av kvaliten när filmen komprimeras ned till DVD. Minne på hårddisk är relativt billigt idag (c:a 6 kr timmen i AVI-format) och det blir allt vanligare att man kopplar datorn direkt till TV:n, så varför inte spara de redigerade filmerna som AVI eller annat "oförstörande" format, tills bluray fått bättre spridning (farmor eller mormor har ingen bluray ännu) och tomskivorna blivit billigare?
Bränn ut på DVD om filmen skall visas på en sådan apparat.

Frågan är om bluray kommer att hinna slå igenom som "hembrännarformat" innan någon annan lösning tar över som t.ex flashminnen.
 

Kimster

Aktiv medlem
Fast nu är inte AVI ett format utan bara en behållare för en rad olika format. Och förstörande är de flesta format, tekniskt sett.
Får du sämre kvalité när du komprimerar till DVD kan det bero dåliga inställningar eller dålig komprimerings mjukvara.
 
ANNONS