Annons

Filma konsert

Produkter
(logga in för att koppla)

Kronbergs

Avslutat medlemskap
Jag skall filma en konsert om ett tag och undrar hur inställningarna bör vara.
Det är i tämligen dunkel belysning. Jag står med stativ ganska nära scenen.
Skall jag bara köra på alla autoinställningarna som de är inställda, eller bör jag trixa och ändra någon inställning manuellt för bästa effekt?
 

Hebbe93

Aktiv medlem
Här är ett exempel, handhållet och med inbyggda micken. Jag filmade på Kolingen i Stockholm. Allt inställt på default så att säga.

http://www.youtube.com/watch?v=3ptMxdFoY5s&fmt=22
Underbar kvalité, vilken av kamerorna använder du här....din 60d eller 5d mark II? :) Själv tänkte jag köpa mig en 60D snart!

Har tyvärr inte så mycket tips, förutom att det brukar bli bättre när man använder manuella inställningar, då kan man ju t.ex. ha så lågt ISO som möjligt...Hoppas du får de svar du vill ha!
 

Kronbergs

Avslutat medlemskap
Ja, jag är nöjd med tanke på ljuset. Denna tog jag med min Mark II:a skall upp till Sthlm och filma en konsert i november med min 60D så lägger jag upp lite exempel.
 

Ventures

Aktiv medlem
Ett tips är att skaffa en extern mikrofon. Stereomikrofon gör susen med ljudet.
Ursäkta att jag klampar in här, men hur hanteras ljudnivån i filmande systemkameror?
Ofta är ljudtrycket vid konserter så pass högt att inbyggda mikar inte hanterar detta. Åtminstone mina begränsade erfarenheter med vanliga videokameror och mobilkamera. Ljudet är ju ibland minst lika viktigt som bilden. Det finns idag separata handhållna ljudinspelare från t.ex. Olympus och Zoom. Någon som har erfarenheter av sådana?
 

Kimster

Aktiv medlem
Ursäkta att jag klampar in här, men hur hanteras ljudnivån i filmande systemkameror?
Ofta är ljudtrycket vid konserter så pass högt att inbyggda mikar inte hanterar detta. Åtminstone mina begränsade erfarenheter med vanliga videokameror och mobilkamera. Ljudet är ju ibland minst lika viktigt som bilden. Det finns idag separata handhållna ljudinspelare från t.ex. Olympus och Zoom. Någon som har erfarenheter av sådana?
I princip endast med extern ljudinspelningsutrustning som t.ex. Zooms H4N motsv.
Det finns lite varianter och så finns det lite "Magic Lantern" för vissa kameror (hack av kamerans inbyggda funktioner) som möjliggör "viss" kontroll på ljudet.
Men professionellt så är det i regel extern utrustning som gäller. Vilket är helt okej för den som har tid och möjlighet att synka ljud o bild efteråt.
 
ANNONS