Annons

Grundinställningar för film

Strappo

Medlem
Jag har aldrig förstått vad egentligen slutartiden gör när man skjuter film. Någon sade till mig att man skulle ha slutar tiden på 60fps om man körde 30 bilder per sekund, 50fps om man körde 25 bilder per sekund osv. för att det skulle flyta. Stämmer detta? Eller kan man göra lite som man vill? Några riktlinjer att gå efter?

//L
 

StefanK

Aktiv medlem
Jag har aldrig förstått vad egentligen slutartiden gör när man skjuter film. Någon sade till mig att man skulle ha slutar tiden på 60fps om man körde 30 bilder per sekund, 50fps om man körde 25 bilder per sekund osv. för att det skulle flyta. Stämmer detta? Eller kan man göra lite som man vill? Några riktlinjer att gå efter?

//L
Man kan göra lite som man vill, men med slutartiden 1/(2xbilder per sekund) får man en mer filmlik känsla i bilderna efter som de flesta filmkameror använder en 180graders slutare (dvs bilden exponeras halva bildrutetiden).
Man får lite hårdare känsla om man minskar slutartiden ännu mer, vissa krigsfilmer utnyttjar detta. Provfilma i lite olika inställningar och se om det är någon annan stil som passar det som du vill åstadkomma.
 

cbr1000

Aktiv medlem
Jag har aldrig förstått vad egentligen slutartiden gör när man skjuter film. Någon sade till mig att man skulle ha slutar tiden på 60fps om man körde 30 bilder per sekund, 50fps om man körde 25 bilder per sekund osv. för att det skulle flyta. Stämmer detta? Eller kan man göra lite som man vill? Några riktlinjer att gå efter?

//L
Enkel matematik säger att du inte kan ha långsammare tider än fps. Om du då väljer överdrivet korta tider blir filmen hackig. Det du vill ha är en viss rörelseoskärpa i varje bild. Rekommendationen är 1 / (fps * 2). Kör du 24 fps, bör du ha en tid på ca 1/50.
 
ANNONS