Annons

Stendöd 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

Tweedy

Aktiv medlem
Japp var på en husfotografering idag och mitt i allt utan anledning eller förvarning, dåg min 5D inte mark II gamla 5D.

Vad tror ni har hänt?

Dags att köpa ny? Eller går det att fixa?

inte bra läge för detta nu kan ja säga.....
 

Tweedy

Aktiv medlem
Jag har två batterier till batterigreppet och det funkar inte med ett eller båda, eller när man laddat dom.
 

angelcom

Aktiv medlem
1. Prova att ta bort batterigreppet o sätta in batteriet. (montera luckan först).
2. Prova att låta kameran vara utan batteri i 24 timmar o prova igen.
3. Prova ett annat objektiv (lr utan)
4. Vet inte.
5. Vet inte.
 

Tweedy

Aktiv medlem
Jag har nog inte kvar luckan till batteriet men vadå kan ju inte vara det borde väl vara något "värre" när den bara dör..... utan anledning dessutom..... Helt sjuk det sjukaste jag vart med om, även m den börjar funka kan jag ju inte lita på den.
 

Tweedy

Aktiv medlem
Igår när jag fotade med min studioblixt först ute så synkade det inte alls så bra med min trådlösa sändare fick använda 430 blixten då funkade det, men sedan i studion med andra blixtar synkade det inte alls kanske 1 av 10 bilder.

Hade ingen sladd så det kunde jag inte testa.

Men vet inte om det ska ha något med kameran att göra eller blixtarna....
 

sadropol

Aktiv medlem
Luckan är bara till för att hålla batteriet inne, om du gör det själv så borde du kunna testa om den reagerar med ett batteri i kameran istället för batterigrepp... förmodligen inte, men det vore ju trevligt att utesluta fel i batterigreppet eller hur?
 

Tweedy

Aktiv medlem
Jag kollade nu och den funkar inte med det andra batteriet men har inte luckan nån sensor till batteriet?

funkar inte utan lucka iaf.
 

sadropol

Aktiv medlem
Jo du har rätt, jag tittade på en bild nu och det ser ju ut som att det är en liten pigg som ska tryckas in för att indikera stängd lucka... jag är tyvärr inte 5D-ägare själv men är det inte så att den startar ändå men ger ifrån sig ett argt ljud när luckan är öppen?
Betyder död betyder att den inte reagerar alls, ingen blinkande lysdiod och inget som dyker upp på displayer?
 

Tweedy

Aktiv medlem
Död betyder att det inte är någon reaktion alls att den inte blinkar eller något kommer upp på displayen det går inte att fota eler något alls.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Min bil startar inte, vad är det för fel? Ungefär lika lätt att besvara den frågan här som din, dvs helt omöjligt, du får lämna in den på verkstad och ev be om ett kostnadsförslag.
 

Tweedy

Aktiv medlem
Min bil startar inte, vad är det för fel? Ungefär lika lätt att besvara den frågan här som din, dvs helt omöjligt, du får lämna in den på verkstad och ev be om ett kostnadsförslag.
Visst!
Nu tänkte jag mest på om någon annan vart i en liknande situation? och vilket fel det var då.
Snälla jag fick värsta chocken när den bara la av vad är det för fel att fråga på ett forum?
 

Janne_L

Aktiv medlem
Det är sådana där översittar typer som tror dom har ägande rätt på alla bra eller dåliga frågor. Jag ser sånt där skitsnack på många forum, det är patetiskt o motbjudande.

Forum är ju till för att fråga eller dela med sig av erfarenheter. Men för vissa är det ett forum för egoister som älskar att framhålla sin egen förträfflighet osv...
 

Tweedy

Aktiv medlem
det är sådana där översittar typer som tror dom har ägande rätt på alla bra eller dåliga frågor. Jag ser sånt där skitsnack på många forum, det är patetiskt o motbjudande.

Forum är ju till för att fråga eller dela med sig av erfarenheter. Men för vissa är det ett forum för egoister som älskar att framhålla sin egen förträfflighet osv...
word!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

atotowi

Aktiv medlem
Nu har jag kollat på min 5D. Den är stendöd om inte luckan finns men...
Det finns ett litet fyrkantigt "hål" med en pigg i ungefär rakt under gångjärnet till CF-kort luckan.

Om du har ett batteri i kameran och slår på den och sen använder en liten skruvmejsel eller liknande och försiktigt petar upp piggen så ska kameran vakna till liv.

Saknas piggen i hålet så vet vi vad det är för fel.
Om den startar med "skruvmejseln" så kan vi anta att batterigreppet tappat tappen som ska peta till piggen i kameran.
Funkar det inte alls så vet vi inte särskilt mycket mer än innan...
 

Tweedy

Aktiv medlem
Nu har jag kollat på min 5D. Den är stendöd om inte luckan finns men...
Det finns ett litet fyrkantigt "hål" med en pigg i ungefär rakt under gångjärnet till CF-kort luckan.

Om du har ett batteri i kameran och slår på den och sen använder en liten skruvmejsel eller liknande och försiktigt petar upp piggen så ska kameran vakna till liv.

Saknas piggen i hålet så vet vi vad det är för fel.
Om den startar med "skruvmejseln" så kan vi anta att batterigreppet tappat tappen som ska peta till piggen i kameran.
Funkar det inte alls så vet vi inte särskilt mycket mer än innan...
Provade det och det hade ingen som helst effekt :(

Tack för ditt ambitiösa svar
 

Tweedy

Aktiv medlem
Det som förvånade mig var att den bara dog mitt i en session utan vidare utan ändringar eller något jag kan inte minnas om jag stängde av kameran och det var så den dog eller om det bara händer (ibland stänger jag av kameran under paus o sånt onödigt vana men men)
 
ANNONS