Annons

Tamron 28-75 oskärpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

disab

Aktiv medlem
Objektivet har hängt med mig i 1½ år nu men jag är fortfarande inte riktigt nöjd.

Jag har haft det inlämnat via Cyberphoto och det har varit på resa till Tamronfabriken. Visst, objektivet fokuserar MYCKET bättre efter det - på närmare avstånd. Men fortfarande diffar det i skärpan på längre avstånd. T ex vid helkroppsfotografering.

Jag vill gärna ha så kort skärpedjup som möjligt men att använda 2,8-3,5 är stört omöjligt! Det är så suddigt i kanterna, huvudena blir "mjuka" och oskarpa (om jag komponerat bilden så att personens huvud är i överkant av bilden) och då har jag INTE komponerat om och det har inte gått över till oändlighet (vilket den gör ganska fort tycker jag)!

Jag blir galen snart.

Är det fler som upplever objektivet så här? Eller har jag bara fått ett måndagsexemplar?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har ett sådant som jag använder med en 5D Mark II. Jag har varit väldigt nöjd med skärpan och bara stört mig på kraftig vinjettering i vissa lägen.

Mina fd kollegor på tidningen Kamera & Bild, Elin Parmhed och Anders Wånell, hade också var sitt 28-75. Elin var jättenöjd medan Anders störde sig lite på dålig teckning av ljuskällor vid nattfotografering. Men skärpan var han nöjd med.
 

disab

Aktiv medlem
Jag har ett sådant som jag använder med en 5D Mark II. Jag har varit väldigt nöjd med skärpan och bara stört mig på kraftig vinjettering i vissa lägen.

Mina fd kollegor på tidningen Kamera & Bild, Elin Parmhed och Anders Wånell, hade också var sitt 28-75. Elin var jättenöjd medan Anders störde sig lite på dålig teckning av ljuskällor vid nattfotografering. Men skärpan var han nöjd med.
Jag är nöjd med skärpan - oftast! Objektivet var aldrig bra från början, fokuserade fel och det blev hemsk abberation. Cyberphoto (som jag köpt objektivet ifrån) skickade objektivet för justering men det var något fel på det så dom var tvungna att skicka det till Tyskland. Det tog tre mån att fixa det. Den hemska abberationen är väl borta och objektivet fokuserar bra på nära håll men på längre avstånd är det INTE riktigt bra. Eller längre och längre....Vid helkroppsfoto på typ 45 mm och bländare 3,5 blir hela bilden väldigt mjuk och oskarp, ingen rörelseoskärpa.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Du borde få prova ett nytt objektiv och byta om det är bättre. Kolla konsumentköplagen. Har för mig att man ska kunna få byta till ny produkt om felen inte går att åtgärda.

jag hade en Canon EF 17-55/2,8 IS som inte gav skärpa någonstans. Då var det IS-enheten som var trasig, så jag förstår att problemet kan uppstå.
 

gege87

Aktiv medlem
Jag upplever att mitt är skarpt som tusan på nära håll, men vid oändligt är det inte alls bra. Vid exempelvis landskap märker jag en klar försämring.
 

Gabriel B

Aktiv medlem
Har du fått någon fason på objektivet?
Har själv liknande problem då fokus/skärpa ligger bra på 28-35 mm, men >35mm så blir det blurrigt.

Ska skicka in det till kameraservice.se för kontroll, får återkomma med hur det gick.
 

HNormark

Aktiv medlem
Det verkar tyvärr vara stor variation mellan olika exemplar av detta objektiv.

Det första jag hade (köpte nytt, så jag returnerade det innan ångertiden gått ut) fokuserade grovt fel i teleläget. Det andra "tappade" ibland fokus helt och ville inte försöka igen nästan hur jag än bar mig åt, och brännnvidden som rapporterades i EXIF kunde vara totalt fel, så det var tydligen nåt fel i kommunikationen med kameran.

Mitt nuvarande är jag väldigt nöjd med. Det är skarpt på f/2.8 på alla brännvidder. Också på lite längre avstånd om jag är noga med att det är tillräcklig kontrast på motivet, annars missar det fokus ibland.

Synd att det ska vara så här, men det kanske man måste acceptera när det är ett så pass billigt objektiv. Får man ett bra är det ungefär lika skarpt som Canons 24-70/2.8 som ju är mycket större och dyrare. Dock har Tamronen lite lägre kontrast.
 

Gabriel B

Aktiv medlem
Nu har jag fått svar och det var som jag befara. Manuellt fungerar den fint och det var inga felaktigheter optiskt sett. Men grov felfokusering på tele, men fokus sitter fint på lägsta brännvidderna. Det skulle kosta 1100kr att fixa då de behöver byta ut elektroniken som man programmerar i objektivet.
 
ANNONS