Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

storlek?

Produkter
(logga in för att koppla)

veneno

Aktiv medlem
Har ett problem och jag ska försöka beskriva det utan att vara för flummig.

När jag tar en bild på ex en man som står vid en bil som är parkerad mot en vägg bla bla så vill jag ha med hela mannen, bilen och väggen och samtidigt ha bra skärpa o storlek på allting. Hmmm lät konstigt.
Mitt problem är att när jag tittar på bilden på datorn så som jag vill ha den så är alltid personen så "lite" och man ser knappt några riktiga detaljer ögon mm. För att få in personen som jag vill ha denne så måste jag beskära bilden så att personen är som jag vill, dock förlorar jag ju allt annat som jag vill ha med.

Har sett bilder där alt är med och där mad ser allt tydligt och klart, ögon, vägg bil m.m. Exempel på detta är typ många reklambilder.

Bifogar "lånar" en bild som jag hittade här på Gallery FS http://www.fotosidan.se/gallerifs/viewpic.htm?ID=1079911&set=gfs&_referer=/gallerifs/index.htm?set=gfs&skip=721

Hade jag tagit denna bild o velat ha med bollarna, gräset o allt så hade tjejerna varit jätte små och otydliga.

Hoppas att ni förstår någorlunda vad jag menar, vad gör jag för fel? tips. Inga tips som att gå närmre eller zooma in. det är inte det jag menar. har jag fel objektiv eller upplösning före/efter?

Fotar med en Nikon D90
objektiv 18-55 mm
fast objektiv 1,8 bla bla nånting.
 

Eric Hale

Aktiv medlem
Bra fråga, har också funderat på detta...

Är själv inne på att vidvinkel är lösningen, men det är bara en gissning... Någon annan som vet?
 

holycrap

Aktiv medlem
Har ett problem och jag ska försöka beskriva det utan att vara för flummig.

När jag tar en bild på ex en man som står vid en bil som är parkerad mot en vägg bla bla så vill jag ha med hela mannen, bilen och väggen och samtidigt ha bra skärpa o storlek på allting. Hmmm lät konstigt.
Mitt problem är att när jag tittar på bilden på datorn så som jag vill ha den så är alltid personen så "lite" och man ser knappt några riktiga detaljer ögon mm. För att få in personen som jag vill ha denne så måste jag beskära bilden så att personen är som jag vill, dock förlorar jag ju allt annat som jag vill ha med.

Har sett bilder där alt är med och där mad ser allt tydligt och klart, ögon, vägg bil m.m. Exempel på detta är typ många reklambilder.

Bifogar "lånar" en bild som jag hittade här på Gallery FS http://www.fotosidan.se/gallerifs/viewpic.htm?ID=1079911&set=gfs&_referer=/gallerifs/index.htm?set=gfs&skip=721

Hade jag tagit denna bild o velat ha med bollarna, gräset o allt så hade tjejerna varit jätte små och otydliga.

Hoppas att ni förstår någorlunda vad jag menar, vad gör jag för fel? tips. Inga tips som att gå närmre eller zooma in. det är inte det jag menar. har jag fel objektiv eller upplösning före/efter?

Fotar med en Nikon D90
objektiv 18-55 mm
fast objektiv 1,8 bla bla nånting.
Jag är inte säker på att jag förstår exakt vad du menar angående väggen, men det låter som att du bör ha hyfsad vidvinkel så att huvudobjektet (mannen och bilen?) blir så stort som möjligt i förhållande till bakgrunden (motsatsen, med tele, blir ju att mycket mindre del av bakgrunden syns, samma effekt som när man beskär). Det hjälper om det är lite avstånd mellan mannen och väggen. Tänk också på att vidvinkel kan förvränga motivet en del.

För att allt ska vara skarpt samtidigt så behöver du liten bländare, f8 eller f11 kanske, för att få längre skärpedjup. Då får du istället längre slutartider vilket kan vara problem om motivet rör på sig. Beroende på ljus kan du få dra upp ISO en bit.

Tillägg:
Din lånade exempelbild är tagen med en mellanformatkamera och 28mm vilket väl får anses vara ganska mycket vidvinkel.
 
Senast ändrad:

jobo

Aktiv medlem
Exempelbilder skulle inte vara fel. Men det är inte så att du har råkat ställa in kameran på mindre bilder? Tar du råbilder eller jpg-bilder? Om jpg, vilken bildstorlek?
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Som sagt, nära med vidvinkel är det du får göra. Över huvud taget är det svårt eftersom allt har sin verkliga storlek i förhållande till allt annat i bilden och tar du en bild rakt på får du leva med den skillnaden.

ingen aning vad kameran är inställd på för "storlek" men jag fotar iaf i RAW
Vid raw är alltid storleken maximal, det är bara Jpeg man kan välja storlek på.

Hur som helst har det inte så mycket med bildstorlek och bländare att göra, det är jag säker på. Kom också ihåg att storleken har ingen betydelse ;-)
 
ANNONS