Annons

24 mm f/1,4 eller 35 mm f/1,4?

JazzBass

Aktiv medlem
Jag skulle aldrig välja Samyang, eller överhuvudtaget ett objektiv som saknar AF, om jag vet eller misstänker att jag skulle komma att behöva det i kritiska situationer som bröllop där det är katastrof om fokusen hamnar fel, eller om man inte hinner ta bilderna på grund av att man rattar på fokusringen medan situationen man ville dokumentera hinner passera förbi. Att rata annars bra bilder för att fokusen hamnat fel (lätt hänt med stora bländare om man fokuserar manuellt) är inget kul alls. Jag skulle helt klart satsa på ett autofokusobjektiv istället, även om det hade lägre uppmätt prestanda än ett MF-objektiv. Teknisk kvalitet är långt ifrån allt som betyder nåt.
 

revolvopolis

Aktiv medlem
Jag skulle aldrig välja Samyang, eller överhuvudtaget ett objektiv som saknar AF, om jag vet eller misstänker att jag skulle komma att behöva det i kritiska situationer som bröllop där det är katastrof om fokusen hamnar fel, eller om man inte hinner ta bilderna på grund av att man rattar på fokusringen medan situationen man ville dokumentera hinner passera förbi. Att rata annars bra bilder för att fokusen hamnat fel (lätt hänt med stora bländare om man fokuserar manuellt) är inget kul alls. Jag skulle helt klart satsa på ett autofokusobjektiv istället, även om det hade lägre uppmätt prestanda än ett MF-objektiv. Teknisk kvalitet är långt ifrån allt som betyder nåt.
Det är autofokus som gäller för mig iallafall. Det är ett bra hjälpmedel som jag kan tänka mig att använda och betala för. Sen är det väl en del annat som skiljer mellan Canon och Samyang!?
 

wfrank

Aktiv medlem
Jag skulle aldrig välja Samyang, eller överhuvudtaget ett objektiv som saknar AF, om jag vet eller misstänker att jag skulle komma att behöva det i kritiska situationer som bröllop där det är katastrof om fokusen hamnar fel, eller om man inte hinner ta bilderna på grund av att man rattar på fokusringen medan situationen man ville dokumentera hinner passera förbi. Att rata annars bra bilder för att fokusen hamnat fel (lätt hänt med stora bländare om man fokuserar manuellt) är inget kul alls. Jag skulle helt klart satsa på ett autofokusobjektiv istället, även om det hade lägre uppmätt prestanda än ett MF-objektiv. Teknisk kvalitet är långt ifrån allt som betyder nåt.
Jag tror du blandar ihop det extra som ett manuellt hanterat objektiv kan leverera jämfört med AF. Det är helt olika saker. Inte minst mot en 5D2 med sina centrerade trånga AF punkter. Det har ingenting med "uppmätt prestanda" att göra eller andra siffror, det handlar om andra frihetsgrader och kreativa möjligheter. Att sen "uppmätt prestanda" på tex Samyang 35/1.4 brädar Canon egna förnämliga 35L är bara en bonus för dom som har förmågan att se de möjligheter MF med en bra mattskiva ger.

Men TS verkar ju som du vara inne på AF så därmed är nog denna del av diskussionen avslutat.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Olika upplösningar på kamerorna, återigen det är förhållandet mellan mitt och kant värden som som är det intressanta
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Diagram säger inte mycket om hur det ser ut i verkligheten tyvärr...


om man mäter upp ett objektiv och vad det objektivet kan återge i jämförelse med andra objektiv menar du då att detta inte ger något ?

förklara gärna för mig som har testat och jämfört objektiv sedan 1978 både via upplösningstester och ute på fältet vad det gäller flare, färgegenskaper mm
 

ztenlund

Aktiv medlem
Du kanske testat gluggar lite FÖR länge...
Eller också är du för generell i ditt uttalande. Både kvalitativa och kvantitativa tillvägagångssätt är användbara, beroende på vad det är man vill veta. Jag skulle snarare säga att det ena inte kan ersätta eller utesluta det andra om man vill ha en någorlunda komplett bild (!).
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Eller också är du för generell i ditt uttalande. Både kvalitativa och kvantitativa tillvägagångssätt är användbara, beroende på vad det är man vill veta. Jag skulle snarare säga att det ena inte kan ersätta eller utesluta det andra om man vill ha en någorlunda komplett bild (!).
idag finns det ett antal testsidor på webben som kombinerar upplösningstester med ett antal andra situationer ute på "fältet" Photozone, lenstip, Photodo som Lars Kjellberg startade , Imaging Resource (uppmätning) för att nämna några.
 
Senast ändrad:

Dalcar

Aktiv medlem
En varning bara. 24LII har otroliga problem med AF jag är på mitt tredje objektiv nu första 2 hadde inkonsistent fokus den tredje har bak fokus så det blir bara att lämna in för kalibrering, inte så kul för mig som bara har ett hus :)
 

HNormark

Aktiv medlem
En varning bara. 24LII har otroliga problem med AF jag är på mitt tredje objektiv nu första 2 hadde inkonsistent fokus den tredje har bak fokus så det blir bara att lämna in för kalibrering, inte så kul för mig som bara har ett hus :)
Trist! Vad har du för kamerahus? Alla jag har hört om som har problem har haft 7D. Min fokuserade helt perfekt på två olika 5D (och på vänners 30D och 50D), men jag har precis sålt den p.g.a. att den blev för lite använd. Den som köpte den har 7D, så nu blir jag lite orolig att det ska bli problem.
 

rautio

Aktiv medlem
En varning bara. 24LII har otroliga problem med AF jag är på mitt tredje objektiv nu första 2 hadde inkonsistent fokus den tredje har bak fokus så det blir bara att lämna in för kalibrering, inte så kul för mig som bara har ett hus :)
Det att du hamnar lämna in för kalibrering betyder inte att det är nåt som hellst fel på linsen. Lins som lins brukar behöva kalibreras med diit hus för nå optimal prestanda.

Mitt 24/1.4 har fungerat klockrent och så har mina kollegers med som vi diskuterat linsen med. Så jag vet inte om det nu råder någon generell varning gällande linsen. otroliga problem har jag inte hört om. Linsen är i mitt tycke det absolut bästa canon har att erbjuda i linsväg av dom linserna jag testat. Den dan jag inte äe nöjd med den längre slänger jag på en summilux 28 eller 35a
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Med 24/1.4 II har jag inte haft några problem med fokuseringen på min 5DMk2, där fungerade det rätt av utan kalibrering, På min 7D var fokuseringen helt fel däremot. Frontfokuserade något enormt.
 
Senast ändrad:

Dalcar

Aktiv medlem
Helena:

Jag har en 5dMkii. Det är tyvärr ett ganska vanligt fel på detta objektivet.

Niklas:

Tror inte det går kalibrera ett objektiv som har inkonsistent fokus, om jag tar 10 bilder så missar 7 av dom med både fram och bak fokus. Detta fel hade jag på mina första 2 objektiv det sista verkar bara ha bak fokus som tur är. Är mycket på amerikanska forum och det verkar som en hel del har problem med det. Jag har i alla fall aldrig haft sådana problem med något Canon objektiv innan, känns som någon slumpvis fokus :)
 

revolvopolis

Aktiv medlem
Helena:

Jag har en 5dMkii. Det är tyvärr ett ganska vanligt fel på detta objektivet.

Niklas:

Tror inte det går kalibrera ett objektiv som har inkonsistent fokus, om jag tar 10 bilder så missar 7 av dom med både fram och bak fokus. Detta fel hade jag på mina första 2 objektiv det sista verkar bara ha bak fokus som tur är. Är mycket på amerikanska forum och det verkar som en hel del har problem med det. Jag har i alla fall aldrig haft sådana problem med något Canon objektiv innan, känns som någon slumpvis fokus :)
Sluta skrämas nu :)
 
ANNONS