Annons

Problem att stänga PS Elements 10

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Har precis installerat PS Elements 10 på en Windows 7 Pro dator. Allt ser ut att fungera men stänger jag ner programmet så går det inte att starta igen, det kommer upp en varning om att " PSE körs redan men svarar inte. Om du vill försöka öppna det igen måste du först avsluta den befintliga PSE-processen eller starta om datorn".

Mycket riktigt så ligger det en stor PSE fil kvar som visas i Aktivitetshanteraren med namn: PhotoshopElementsEditor.exe32.

Tar jag bort denna process i aktivitetshanteraren så går det mycket riktigt att starta om PSE.

Jag har försökt att avinstallera PSE 10 och ladda in det på nytt, men det är samma problem.

Det verkar som att det ibland går att stänga ner rätt och att den då går att starta, men till 75% av fallen så hänger det sig.

Någon som känner till att detta är en bugg? ska höra med Adobe också, men det brukar finnas duktigt folk här också
 

Poteta

Aktiv medlem
Det hjälper dig kanske inte men jag har haft exakt samma problem tidigare. Man kunde inte starta PS igen om man inte startade om eller dödade processen. Fast då körde jag Win XP vill jag minnas, nu har jag Win 7 och inga problem.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Hjälper kanske inte så mycket nä, men det är ju bra att veta att det finns andra med samma problem. Jag har haft PSE 3, 5, 7 på XP och dessa har det inte varit några problem med, först nu med WIN7 (annars så får man väl gå in och döda procesen om det inte finns någon enkel lösning)
 

HNormark

Aktiv medlem
Vet inte om jag heller kan hjälpa dig, men jag har samma problem (har Windows 7 Ultimate 64bit). Jag har startat en tråd på Adobes forum och fått några tips. De har dessvärre inte har hjälpt mig, men kanske det funkar för dig.

Den vanligaste orsaken till att det krånglar är den där "welcome screen" som man ska få upp när man klickar på iconen. För de flesta verkar det hjälpa att gå förbi välkomstsidan och gå direkt till de båda programmen Editor och Organiser. Det gör du genom att söka upp filerna PhotoshopElementsEditor.exe och PhotoshopElementsOrganizer.exe i programmappen för Adobe och skapa ikoner direkt till dessa som du använder sen istället för den du fick när du installerade programmet.

Detta har som sagt inte hjälpt mig. Båda programmen vägrar oftast att starta (har fått igång Organiser en enda gång och Editor startar kanske vid vart 20:e försök) och visas bara som en bakgrundsprocess som jag måste tvångsstänga. Extremt frustrerande och jag tar också gärna emot tips på hur man ska lösa detta.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tack, ska testa detta. Om du har samma problem som mig så fungerar det att att starta, om man först har rensat bort ej helt avslutade PSE processer som ligger kvar i aktivitetshanteraren, men det är ju extra bök med det
 

HNormark

Aktiv medlem
Att stänga bakgrundsprocessen räcker tyvärr inte för mig. Inte ens efter att ha startat om datorn går programmet alltid att öppna. Kanske en gång av fem i bästa fall.

Jag behöver programmet i min lilla firma också, så just nu kör jag två datorer parallellt (på den gamla har jag PSE 2, som jag också har försökt installera på nya datorn för att använda tills jag får ordning på PSE 10, men det gick inte så bra). Eftersom gamla datorn inte gillar ny hårdvara och nya datorn inte mina gamla prylar har jag två skärmar, två tangentbord etc.. Jobbigt, minst sagt.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag försökte med direkt länk, men det fungerade inte. Har nu lagt in en fråga i Adobe forum. Hur gör man för att svara i en tråd? det verkar inte finnas någon svara funktion (är inloggad).

För dig, det är ingen skillnad om du står i filhanteraren och högerklickar på en fil och använder öppna med, det blir inte bättre?
 

HNormark

Aktiv medlem
Bra att du också har startat en tråd. Ju fler desto bättre, så är chansen större att Adobe tar problemet på allvar. I själva inläggen, längst ner till höger, finns det tre små ikoner och en av dem är Reply.

Jag provade ditt tips, men kom inte längre än till den blå startbilden där det står namnet på programmet, lite copyright-info och sånt.

Här är min Adobetråd förresten:
http://forums.adobe.com/thread/939111?tstart=0
Ser att jag har fått fler tips, men de har jag inte hunnit testa.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har fått precis det svartet nu, att göra en direkt länk som inte fungerar. Får se vad som händer sen....
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Prova detta

Har precis installerat PS Elements 10 på en Windows 7 Pro dator. Allt ser ut att fungera men stänger jag ner programmet så går det inte att starta igen, det kommer upp en varning om att " PSE körs redan men svarar inte. Om du vill försöka öppna det igen måste du först avsluta den befintliga PSE-processen eller starta om datorn".

Mycket riktigt så ligger det en stor PSE fil kvar som visas i Aktivitetshanteraren med namn: PhotoshopElementsEditor.exe32.

Tar jag bort denna process i aktivitetshanteraren så går det mycket riktigt att starta om PSE.

Jag har försökt att avinstallera PSE 10 och ladda in det på nytt, men det är samma problem.

Det verkar som att det ibland går att stänga ner rätt och att den då går att starta, men till 75% av fallen så hänger det sig.

Någon som känner till att detta är en bugg? ska höra med Adobe också, men det brukar finnas duktigt folk här också
Prova med att högerklicka på exe filen, välj egenskaper och sen fliken "kompabilitet". Välj sen "Windows XP SP2". Hoppas att det kan lösa problemet.

ThomasR
 

pdahlen

Aktiv medlem
Hej, gjorde som du sa och så här blev det:

- jag testade att öppna upp jpg-fil efter fil med PSE och sedan stänga PSE, och det fungerade, testade nog 4-5 gånger. Fick dock en varning från Windows när jag öppnade varje fil om jag ville köra på det programmet.

- jag stängde då av windows varningen, därefter skulle man göra en omstart

- efter omstarten så testade jag att öppna och stänga en fil igen och det fungerade, därefter testade jag med en raw-fil som skulle öppnas genom ACR och då ville den inte längre

- testade med en jpg-fil och då gick det inte :-(

- varför det slutade att fungera, vet jag inte? var det för man stängde av varningen, var det för att jag testade med raw-fil? var det pga omstarten?

Kan dock vara något för Helena att testa, kan ju lösa hennes problem
 

HNormark

Aktiv medlem
Verkligen knepigt det här. :-( Ser att det kommer fler och fler liknande trådar på Adobe, så förhoppningsvis kommer de med nån fix snart.

Jag hade tyvärr redan testat Thomas tips utan framgång. Här är det jag har testat så här långt:


-Avinstallera och ominstallera (antivirus avstängt).

-Gå direkt till PhotoshopElementsEditor.exe och PhotoshopElementsOrganizer.exe (det gör jag fortfarande).

-Köra programmet i compability mode för Windows XP (bl. a. SP2) och Vista.

-Köra programmet som Administrator.

-Sätta att programmet bara använder en av mina fyra "CPU-kärnor".
 

Christer2

Aktiv medlem
Jaha, detta verkar ju vara kul.
Beställde PSE 10 i fredags, så tydligen har jag något extra att se fram emot, som tydligen inte ens Adobe känner till.

God fortsättning på 2012, alla.
 

andersm73

Aktiv medlem
Hmm, har hastigt men mindre lustigt fått samma problem som du, sen jag läste tråden(!).

Att öppna "redigeraren" via välkomstsidan funkar inte, men verkar dock, än så länge, funka att avsluta processen och/eller direkt öppna (.jpeg)bilden för redigering direkt, liksom att "organiseraren" går bra, från välkomstsidan.

Denna något udda funktionalitet/brist på densamma kan väl knappast ha nåt att göra med att jag först installerat en trialversion och sen uppgraderat...

(Att det däremot inte visas miniatyrbilder/ikoner för nyimporterade bilder är en annan sak - får söka i forum på det.)
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
Elements 11

Mycket problem med Elements 11. Svårt att stänga programmet

Har nu blivit nästan omöjligt att gå från redigerare till organisatören. Får ofta stänga allt och start från början.

Har annars varot stabilt fram till tills helt nyligen
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har gett upp att få någon ordning på stängningen av PS10. Vill jag startade den igen efter att stängt den och att det inte går, så får jag gå in aktivitetshanteraren och stänga ner den manuellt där och sedan starta
 
ANNONS