Annons

Samyang 14 mm till APS-C kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrRapala91

Aktiv medlem
Hej hej! Jag vill jätte gärna köpa Samyang's 14mm:s optik! Men jag har svårt och se den användas på min Canon EOS 600D?! Objektivet är som mest gjord för Full Frame kameror, sensorer på 35mm. Fast detta objektiv går också att använda på APS-C kameror, såsom min Canon EOS 600D. Problemet är att vidvinkeln blir något mindre än vad den hade varit på en Full Frame kamera.

Min fråga är: Ger detta objektiv mer vidvinkel än vad mitt 18-55mm:s objektiv på 18mm gör? Notera att 18-55mm objektivet är gjort för APS-C kameror :)

Jag vet att på APS-C kameror ger detta objektiv en vidvinkel på 21/22mm. Men sen sa en annan att 18-55mm objektivet ger en vidvinkel på 28-29mm? :/ Är det sant?

Jag vill gärna ha svar denna gång, snälla!

MVH, David Ågren
 

Ananda18

Aktiv medlem
.

Jepp, 14 mm är vidvinkligare än 18 mm.
14 mm på Canon APS-C motsvarar ungefär 22 mm på fullformat
18-55 på Canon APS-C motsvarar ungefär 29-88 mm på fullformat


Mvh/Christer
 

microo

Aktiv medlem
18 mm är alltid 18 mm, oavsett om objektivet i fråga är gjort för APS-C-kameror eller ej.
Förlängningsfaktorn kan man se som en multipel
Canon APS-C 1,6
Nikon APS-C 1,5
Så multiplicera den faktiska brännviden med i Canons fall 1,6 så får du den upplevda bränvidsförlängningen
Observera att med mindre sensor ändras inte bländaratlet som vid teleförlängare
 

MrRapala91

Aktiv medlem
Jepp, 14 mm är vidvinkligare än 18 mm.
14 mm på Canon APS-C motsvarar ungefär 22 mm på fullformat
18-55 på Canon APS-C motsvarar ungefär 29-88 mm på fullformat

Mvh/Christer
Tack för svaret Christer! :)

En fråga till: Är 7mm en ganska stor skillnad? Mellan 22 och 29.

MVH, David Ågren! :)
 

Lars_E

Aktiv medlem
4mm skillnad i brännvidd är en ganska påtaglig skillnad vid de låga brännvidderna.

Ett tips är att välja att beskriva brännvidd med den nuffra som står på gluggen, inte ekvivalenten i småbildsformatet. Då vet alla vad du talar om. Det är liksom default.
Folk kommer att fråga "Hur stor sensor?" om de inte är säkra på vad det ger för bildutsnitt i vilket fall och då har du åtm brännvidden klarlagd.
Plus att det blir tämligen förvirrande att tala om ett Samyang 22mm.
Ett sånt tillverkas så vitt jag vet inte.
 

MrRapala91

Aktiv medlem
4mm skillnad i brännvidd är en ganska påtaglig skillnad vid de låga brännvidderna.

Ett tips är att välja att beskriva brännvidd med den nuffra som står på gluggen, inte ekvivalenten i småbildsformatet. Då vet alla vad du talar om. Det är liksom default.
Folk kommer att fråga "Hur stor sensor?" om de inte är säkra på vad det ger för bildutsnitt i vilket fall och då har du åtm brännvidden klarlagd.
Plus att det blir tämligen förvirrande att tala om ett Samyang 22mm.
Ett sånt tillverkas så vitt jag vet inte.
Hej Lars! Nej, det finns inget Samyang 22mm:s objektiv. Vi pratar om Samyang 14mm:s objektiv, och att om den satt på en kamera med APS-C sensor så kommer den att bli som en 22mm:s objektiv.

MVH, David Ågren :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Hej Lars! Nej, det finns inget Samyang 22mm:s objektiv. Vi pratar om Samyang 14mm:s objektiv, och att om den satt på en kamera med APS-C sensor så kommer den att bli som en 22mm:s objektiv.
...på en viss sensorstorlek. 22 mm på mellanformat får en helt annan bildvinkel, till exempel.
 

MrRapala91

Aktiv medlem
...på en viss sensorstorlek. 22 mm på mellanformat får en helt annan bildvinkel, till exempel.
Hej Stenlund! Yes, mellan 21/22mm. Nikon's APS-C sensorer är något större än Canon's. Så kanske det är så att Nikon har 21mm och Canon 22mm vidvinkel på APS-C sensorer.

MVH, David Ågren :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Hej Stenlund! Yes, mellan 21/22mm. Nikon's APS-C sensorer är något större än Canon's. Så kanske det är så att Nikon har 21mm och Canon 22mm vidvinkel på APS-C sensorer.

MVH, David Ågren :)
Nu åsyftade jag mer det lite märkliga i att säga att något är som en viss brännvidd utan att specificera vad man menar. Du menar att bildvinkeln blir densamma som om man monterar ett objektiv med brännvidden c:a 22 mm på en småbildskamera ("fullformat").

Sedan behöver man inte överhuvudtaget blanda in det här egentligen. Det räcker med att konstatera att 14 mm ger en vidare bildvinkel än 18 mm, eftersom det saknar betydelse vilket format objektivet är gjort för så länge bildcirkeln täcker sensorn. Har man ändå ingen erfarenhet av småbild säger ju inte dessa jämförelser särskilt mycket.
 

MrRapala91

Aktiv medlem
Hej allihopa! Har tre nya frågor som jag jätte gärna vill ha svar på :)

Fråga 1: Så om Samyang 14mm:n ger en vidvinkel på 21/22 på kameror med APS-C sensorer, då måste väl Canon's EF-S 15-85 på 15mm ge en vidvinkel på 23/24?

Fråga 2: Jag har ju ingen brådska med att köpa detta objektiv så ifall jag väntar tag så att jag kan köpa något dyrare, borde jag satsa på Tokina's 11-16mm?

Fråga 3: Om både EF och EF-S objektiv ger likadan vidvinkel på APS-C kameror, vad var då poängen med att skapa objektiv gjorda för APS-C kameror t.o.m. när det inte blir någon skillnad om man använder ett EF objektiv med samma vidvinkel?!

MVH, David Ågren :)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Hej allihopa! Har tre nya frågor som jag jätte gärna vill ha svar på :)

Fråga 1: Så om Samyang 14mm:n ger en vidvinkel på 21/22 på kameror med APS-C sensorer, då måste väl Canon's EF-S 15-85 på 15mm ge en vidvinkel på 23/24?

Fråga 2: Jag har ju ingen brådska med att köpa detta objektiv så ifall jag väntar tag så att jag kan köpa något dyrare, borde jag satsa på Tokina's 11-16mm?

Fråga 3: Om både EF och EF-S objektiv ger likadan vidvinkel på APS-C kameror, vad var då poängen med att skapa objektiv gjorda för APS-C kameror t.o.m. när det inte blir någon skillnad om man använder ett EF objektiv med samma vidvinkel?!

MVH, David Ågren :)
Svar:
1) ja
2) bättre är relativt. Fördelen med Tokinan är ffa a) det är en zoom och 2) man får autofokus. Det kan vara lite slöseri att använda Samyangen som täcker hela FF på crop och inte få a+b ovan.
3) skillnaden mellan EF-S och EF är att EF-S objektiven bara måste ge bild till en sensor som är 1/2,56 så stor som FF. Detta medför att objektivet kan vara mindre, vissa vidvinkelbrännvidder som inte finns för FF kan göras för att erbjuda vidare vinkel pä crop och för samma kostnad kan EF-S göras skarpare per ytenhet då sensorn som skall få avbildningen på sig är mindre. Det blir ju dyrare att göra ett objektiv till FF om upplösningen per kv mm sensor skall vara samma om sensorn är 2,56x så stor. Fördelarna med att använda FF på crop är t ex bättre kantskärpa än cropgluggen (men ofta sämre mittskärpa beroende på objektiv och prisklass) och mindre vignettering (den skall ju lysa ut en yta som är 2,56x så stor).
 
ANNONS