Annons

Studentfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

asjohem

Aktiv medlem
Hej!

I helgen som kommer så har jag fått ett uppdrag och ta lite kort på min kusin som tar studenten, jag är helt novis på min systemkamera som ja haft i flera år. Bara tryckt på knappen och tagit kort, så skulle behöva ta lite tips.

Kameran är en Nikon D40 (manual borta), har ett objektiv på 18-55mm med UV filter och solskydd, ett 70-300mm med solskydd, ett stativ och en fjärrkontroll för att lättare ta stabila foton.

Fotona kommer tas i en park med mycket träd, grusvägar, lite vatten som bakgrund.

Kan någon va snäll och tipsa mig vilka grejer jag ska använda av det jag har, vilka inställningar på kameran m.m.?

Oerhört tacksam för svar!
MVH Andreas
 

iSolen.se

Guest
Hej!

I helgen som kommer så har jag fått ett uppdrag och ta lite kort på min kusin som tar studenten, jag är helt novis på min systemkamera som ja haft i flera år. Bara tryckt på knappen och tagit kort, så skulle behöva ta lite tips.

Kameran är en Nikon D40 (manual borta), har ett objektiv på 18-55mm med UV filter och solskydd, ett 70-300mm med solskydd, ett stativ och en fjärrkontroll för att lättare ta stabila foton.

Fotona kommer tas i en park med mycket träd, grusvägar, lite vatten som bakgrund.

Kan någon va snäll och tipsa mig vilka grejer jag ska använda av det jag har, vilka inställningar på kameran m.m.?

Oerhört tacksam för svar!
MVH Andreas
Använd allt.

Provfota i god tid innan.

Kolla med beställaren vilken typ av bilder de vill ha.

Om det är sol, låna en reflektor eller diffuser. Låna gärna en bättre blixt också.
 

Vassius

Aktiv medlem
Hej!

I helgen som kommer så har jag fått ett uppdrag och ta lite kort på min kusin som tar studenten, jag är helt novis på min systemkamera som ja haft i flera år. Bara tryckt på knappen och tagit kort, så skulle behöva ta lite tips.
Ställ in kameran på bländarprioritet (A på Nikon?), och ställ in största bländare (längsta värdet) för att få så kort skärpedjup som möjligt. Jag gissar att dina objektiv inte är så ljusstarka, så även om bakgrunden blir suddig så är det bra att tänka på att den inte ska bli för rörig. Suddig växtlighet är bra som bakgrund. Vatten är inte jättebra.

Uppsök skugga eller fota med solen bakom modellen för att undvika kisande ögon och rynkig panna. En reflexskärm som upplättning rekommenderas vid motljus för att det inte ska bli för stor skillnad i ljusnivå mellan ansiktet och bakgrunden. Om du inte har eller vill skaffa reflexskärm kan det räcka med ett vitt lakan eller dylikt. En assistent som kan hålla den underlättar mycket.

Sen är det viktigt att du tar reda på vad din kusin har för förväntningar. Om förväntningen är "bara det blir bättre än pappas iPhone-bilder" så kan du knappt misslyckas. :) Se det i så fall som ett gyllene tillfälle att träna på porträttfotografering. Om förväntningarna är högre än så kan det vara bra att klargöra att du är novis och att du har väldigt kort tid att förbereda dig.
 

asjohem

Aktiv medlem
Oerhört tack för ett utförligt svar!

Deras förväntningar, ja, dom finns inte. Allt är bättre än hans fars KNAPP-telefon. Så detta är faktiskt ett gyllene tillfälle för mig att lära mig lite.
Ja tänker inte använda någon blixt iaf, ja har tittat lite på kameran och kör bländarprioritet med längsta värdet.

Ja är inte helt inne på allt men t.ex ISO-värdet ska stå på ett ganska lågt värde om det är ljust/soligt ute?

Sen undrar ja lite om det är bättre att använda 18-55 objektivet och stå ganska nära, eller 70-300 och en bit bort? Eller det kanske är nåt ja helt enkelt får testa mig fram? :)

Tack!
 

Vassius

Aktiv medlem
Oerhört tack för ett utförligt svar!

Deras förväntningar, ja, dom finns inte. Allt är bättre än hans fars KNAPP-telefon. Så detta är faktiskt ett gyllene tillfälle för mig att lära mig lite.
Ja tänker inte använda någon blixt iaf, ja har tittat lite på kameran och kör bländarprioritet med längsta värdet.

Ja är inte helt inne på allt men t.ex ISO-värdet ska stå på ett ganska lågt värde om det är ljust/soligt ute?

Sen undrar ja lite om det är bättre att använda 18-55 objektivet och stå ganska nära, eller 70-300 och en bit bort? Eller det kanske är nåt ja helt enkelt får testa mig fram? :)

Tack!
ISO ska vara så låg som möjligt för att få så lite brus som möjligt i bilderna. Höj den bara vid behov om ljuset tryter och slutartiderna blir för långa.

Använd båda objektiven, i synnerhet eftersom du fortfarande lär dig. Tele ger helt andra porträtt än du får upp till 55mm, främst med avseende på hur bakgrunden ser ut. Testa innan så får du se. Om omgivningarna är viktiga att få med på bilden (suddigt eller ej), kör på 18-55. Om du verkligen vill separera objektet från bakgrunden, kör tele. Kom bara ihåg att inte gå för nära när du använder korta brännvidder. Perspektivet blir fel och ansiktet blir förvrängt på ett osmickrande sätt. Sätt objektivet på 55mm, gå lagom nära för att få med huvud och axlar på bilden. Håll minst det avståndet även om du zoomar ut.

Edit: såg nu att jag råkade skriva "längsta" bländarvärdet. För att undvika missförstånd ska jag kanske påpeka att jag menade förstås "lägsta" . :)
 

asjohem

Aktiv medlem
ISO ska vara så låg som möjligt för att få så lite brus som möjligt i bilderna. Höj den bara vid behov om ljuset tryter och slutartiderna blir för långa.

Använd båda objektiven, i synnerhet eftersom du fortfarande lär dig. Tele ger helt andra porträtt än du får upp till 55mm, främst med avseende på hur bakgrunden ser ut. Testa innan så får du se. Om omgivningarna är viktiga att få med på bilden (suddigt eller ej), kör på 18-55. Om du verkligen vill separera objektet från bakgrunden, kör tele. Kom bara ihåg att inte gå för nära när du använder korta brännvidder. Perspektivet blir fel och ansiktet blir förvrängt på ett osmickrande sätt. Sätt objektivet på 55mm, gå lagom nära för att få med huvud och axlar på bilden. Håll minst det avståndet även om du zoomar ut.

Edit: såg nu att jag råkade skriva "längsta" bländarvärdet. För att undvika missförstånd ska jag kanske påpeka att jag menade förstås "lägsta" . :)

ISO200 är det lägsta ja kan köra med på min kamera så jag testar det om det är bra ljust ute, ja kommer testa med båda objektiven, så testar ja både med mycket bakgrund och lite bakgrund.

Min kamera med 70-300 objektiv har bländartalet F4-32, och för att ja inte ska missuppfatta de du säger så ska jag alltså köra med F4?


Jag har läst lite nu och har kommit fram till hur jag ställer både fokus, ISO, bländare och slutartid genom det manuella läget. Det är lite avancerat att komma fram till hur allt det hör ihop samtidigt, men det kanske är det bästa sättet att lära sig? :)

Sen pratar alla om slutartid på 1/60 m.m. men i min kamera visas slutartiden såhär: 30"-1" sedan från 1.3-4000 (utan " tecknet), hur tolkar ja de/läser av de till begreppet 1/60 ?


EDIT! En annan konstig grej ja inte förstår... Ja bytte till mitt 18-55 objektiv nu, men kör ja i M(Manuellt) läge så blir bilderna helt svarta, byter ja till Auto så fungerar de. Vad kommer det sig? EDIT!

Tack än en gång!
 
Senast ändrad:

T.Risberg

Aktiv medlem
Manual

Hej!

I helgen som kommer så har jag fått ett uppdrag och ta lite kort på min kusin som tar studenten, jag är helt novis på min systemkamera som ja haft i flera år. Bara tryckt på knappen och tagit kort, så skulle behöva ta lite tips.

Kameran är en Nikon D40 (manual borta), har ett objektiv på 18-55mm med UV filter och solskydd, ett 70-300mm med solskydd, ett stativ och en fjärrkontroll för att lättare ta stabila foton.

Fotona kommer tas i en park med mycket träd, grusvägar, lite vatten som bakgrund.

Kan någon va snäll och tipsa mig vilka grejer jag ska använda av det jag har, vilka inställningar på kameran m.m.?

Oerhört tacksam för svar!
MVH Andreas
Hej

Här kan du ladda ner din manual:
http://www.nikonsupport.eu/europe/Manuals/DKqOTYoEFM/D40-Se_04.pdf

Smidigt att ha den på skärmen då man pillar me kameran, eller skriva ut.

ThomasR
 

Vassius

Aktiv medlem
Min kamera med 70-300 objektiv har bländartalet F4-32, och för att ja inte ska missuppfatta de du säger så ska jag alltså köra med F4?
Japp! Troligtvis får du ett högre lägsta bländarvärde i teleläget, det är normalt på "billiga" zoomobjektiv. Jag gissar att din telezoom har 5,6 som lägsta värde fullt inzoomad.


Jag har läst lite nu och har kommit fram till hur jag ställer både fokus, ISO, bländare och slutartid genom det manuella läget. Det är lite avancerat att komma fram till hur allt det hör ihop samtidigt, men det kanske är det bästa sättet att lära sig? :)
Fullt manuellt behöver du inte köra under din första porträttplåtning, men det är bra att förstå hur exponeringsparametrarna hör ihop och hur man påverkar slutresultatet. Det finns en bra fotoskola här på fotosidan.se som förklarar det grundläggande.

Sen pratar alla om slutartid på 1/60 m.m. men i min kamera visas slutartiden såhär: 30"-1" sedan från 1.3-4000 (utan " tecknet), hur tolkar ja de/läser av de till begreppet 1/60 ?
Jag är Canonist själv, så jag vet inte exakt hur Nikon funkar. Men om det är som på Canon så betyder " efter siffran att det är hela sekunder. Om det bara är ett nummer utan övriga tecken så är det nämnaren i bråket 1/<nummer>, d.v.s. 1/60 betecknas kort och gott som 60. Det kan vara lite ointuitivt att man ska minska talet för att få en längre slutartid, men så är det.


EDIT! En annan konstig grej ja inte förstår... Ja bytte till mitt 18-55 objektiv nu, men kör ja i M(Manuellt) läge så blir bilderna helt svarta, byter ja till Auto så fungerar de. Vad kommer det sig? EDIT!
Det beror på att de inställningar du har i manuellt läge ger en grovt underexponerad bild. Välj en längre slutartid så får du se att det blir skillnad. :)
 

asjohem

Aktiv medlem
Får man fråga hur det gick? :)
Ärligt talat så blev det inget än pga dåligt väder =/ Men det kommer framöver, på fredag är det iaf studentmiddag så då får kameran jobba lite.

Just nu sitter ja mest hemma med kameran efter arbetet och försöker lära mig att fotografera närbilder och arbeta utan blixt :) Även beställt ny kameraväska så nu blir de lite lättare att ta med sig saker när man ska ut :)
 

asjohem

Aktiv medlem
Här kommer ett resultat och tyvärr blev det de enda nästan av ett antal bilder som inte blev gryniga.
Fick inte så mycket tid på mig att testa mig fram då de blev fotografering samma dag som studenten, fylla och krogen väntade ju så jag fick skynda.

Men ja använde stativ, min nikon inställt på A och 70-300 objektiv med solskydd. Men som sagt, nästan alla bilder blev gryniga, någon som kan förklara varför? Får ju tyvärr be min kusin att ta på kostymen igen nån dag och ta om korten.
 

Bilagor

iSolen.se

Guest
Här kommer ett resultat och tyvärr blev det de enda nästan av ett antal bilder som inte blev gryniga.
Fick inte så mycket tid på mig att testa mig fram då de blev fotografering samma dag som studenten, fylla och krogen väntade ju så jag fick skynda.

Men ja använde stativ, min nikon inställt på A och 70-300 objektiv med solskydd. Men som sagt, nästan alla bilder blev gryniga, någon som kan förklara varför? Får ju tyvärr be min kusin att ta på kostymen igen nån dag och ta om korten.
Grynighet beror på för högt ISO. Ställ ner och använd stativ plus blixt.

Lite interaktion med modellen skulle inte skada, han ser rätt spänd ut :) Du skulle fotat efter champagnen.
 

asjohem

Aktiv medlem
Grynighet beror på för högt ISO. Ställ ner och använd stativ plus blixt.

Lite interaktion med modellen skulle inte skada, han ser rätt spänd ut :) Du skulle fotat efter champagnen.
Tror ja hade ISO på 200, det är minsta på min kamera, stativ använde ja dock inte någon blixt. Ja har bara den inbyggda också tyvärr. Men ja får prova lite och hoppas på bättre väder än molnigt. :)

Haha ska se till att han är lite mjukare kroppen nästa gång, ett flak öl inför fotograferingen brukar lösa detta :)

Tack för svar!
 

iSolen.se

Guest
Tror ja hade ISO på 200, det är minsta på min kamera, stativ använde ja dock inte någon blixt. Ja har bara den inbyggda också tyvärr. Men ja får prova lite och hoppas på bättre väder än molnigt. :)

Haha ska se till att han är lite mjukare kroppen nästa gång, ett flak öl inför fotograferingen brukar lösa detta :)

Tack för svar!
ISO-200...då ska du inte kunna få gryniga bilder. Vad konstigt.
 

asjohem

Aktiv medlem
Här är all info på bilden som ja fått fram genom Lighroom 5:

Dimension - 2000x3008
Exponering - 1/25 sek vid ƒ / 4,2
Brännvid - 116mm
ISO hastighet - ISO 200
Blixt - Aktiverades inte
Modell - Nikon D40
Lins - 70.0-300.0 mm f/4.0-5.6

Kan det hjälpa nåt?
Kom på att ja råka pilla lite på vitbalansen innan fotot togs, istället för auto som jag alltid haft, så tryckte ja i en förinställning som hette "Molnigt", då de faktiskt va molnigt ute. Kan det ha med saken att göra?

Tack på förhand.
 

Vassius

Aktiv medlem
Här är all info på bilden som ja fått fram genom Lighroom 5:

Dimension - 2000x3008
Exponering - 1/25 sek vid ƒ / 4,2
Brännvid - 116mm
ISO hastighet - ISO 200
Blixt - Aktiverades inte
Modell - Nikon D40
Lins - 70.0-300.0 mm f/4.0-5.6

Kan det hjälpa nåt?
Kom på att ja råka pilla lite på vitbalansen innan fotot togs, istället för auto som jag alltid haft, så tryckte ja i en förinställning som hette "Molnigt", då de faktiskt va molnigt ute. Kan det ha med saken att göra?

Tack på förhand.
1/25 är en ganska lång slutartid för den brännvidden, så det kan mycket väl vara skakoskärpa du ser i bilderna. I det här fallet hade det varit lämpligt att höja ISO ett par steg till 800, vilket hade gett en slutartid på 1/100. Fortfarande i längsta laget, beroende på om du har stabilisering eller ej i ditt objektiv.
 

iSolen.se

Guest
1/25 är en ganska lång slutartid för den brännvidden, så det kan mycket väl vara skakoskärpa du ser i bilderna. I det här fallet hade det varit lämpligt att höja ISO ett par steg till 800, vilket hade gett en slutartid på 1/100. Fortfarande i längsta laget, beroende på om du har stabilisering eller ej i ditt objektiv.
Det skumma är att han upplevde grynighet, dvs motstatsen till rörelseoskärpa som ju smetar ut allt.

Men visst, 1/25 är för långt utan VR eller stöd.
 

asjohem

Aktiv medlem
1/25 är en ganska lång slutartid för den brännvidden, så det kan mycket väl vara skakoskärpa du ser i bilderna. I det här fallet hade det varit lämpligt att höja ISO ett par steg till 800, vilket hade gett en slutartid på 1/100. Fortfarande i längsta laget, beroende på om du har stabilisering eller ej i ditt objektiv.
Som amatör då, hur ser ja om jag har stabilisering i objektivet? =)
Och dum fråga kanske, men hur ska ja "veta" vilken brännvid de blir då så ja kan ändra ISO m.m.? Brännvid ser ja väl inte i kameran?

Eller kan man tänka mer: Starkt ljus=Lågt ISO, svagt ljus (inomhus, molnigt m.m.) =högt ISO?



Ja de verkar inte va oskärpa någonstans eller skakigt, men grynigt. Ska se om ja inte kan fixa en bild på de lite närmare.
Tack!
 

asjohem

Aktiv medlem
Här kommer en bild, grynig som bara den. Visserligen klippt och exporterad till jpeg genom photoshop nu så de ser nästan lite värre ut ändå men ni förstår vad jag menar.
 

Bilagor

DavidBerg

Aktiv medlem
Tycker också det ser oväntat brusigt ut, dessutom lite dålig dynamik, det vita saknar teckning. Bilden ser ut att vara tagen vid högre iso än 200 skulle jag säga. Du har inte dragit upp exponeringen eller på annat sätt ljusat upp bilden efter du tog den?
 
ANNONS