Annons

Split bild 50% land 50% under ytan

Produkter
(logga in för att koppla)

magnus78boy

Medlem
Hej på er!

Vad skall man tänka på när man fotar med sin stora domeport och när jag fotar halva bilden över och halva bilden under. Det är ju jätte svårt att få rätt ljussättning i detta tycker jag.

Skall man mäta ljuset över eller under vattnet? Skall man låta blixtarna slå en hel del under till?
Eller hur skall man tänka? Har ni några tips?

Mvh
Magnus
 

Petsan

Aktiv medlem
Testa...

Ibland vill man ju faktiskt åt ljusskillnaderna mellan medier och sen vet jag inte vad du fotar med för utrustning (objektiv, glasport, försättslinser, etc) men om du inte bryter vattenytan i exakt 50/50 (som krävs om du fotar med splittad försättslins) så är det ju lite olika vilken del av bilden som är i fokus och som kräver rätt exponering. Kan du ställa kameran på bländarautomatik med manuell "override" så kan du kompensera lite. Ett annat trick som kan funka bra i lugna vatten om du vill undvika blixt är att sätta "frammatning" på seriebildtagning och också ställan i"gafflad" exponering så att du genom att hålla inne avtryckaren får en exponering där övy är korrekt exponerad och sedan en, säg +2 där uvy är bara några steg underexponerad (lagom dov) och sen foga i datorn. Lite jobb och inte ett "riktigt" foto, men kan vara kul att testa om man vill undvika blixt.
 
ANNONS