Annons

Metod för kunds urval av bilder, arbetsflöde?

Produkter
(logga in för att koppla)

martin991

Aktiv medlem
Jag har ett litet företag och fotograferar mest bröllop. Mina "bröllopspaket" innehåller ett visst antal digitala bilder som kunderna själva får välja ut från en större mängd bilder. Det finns vissa som hävdar att man inte ska delge kunden många bilder utan själv välja ut de bästa och skicka endast dessa. Den diskussionen kan vi ta någon annan gång...

Jag vill ha tips på följande:
Mitt arbetsflöde är fotografering -->> inläsning i Lightroom -->> Rensning och betygsättning av bilder -->> Exporterar XXX antal bilder i 1000pixlar med logga -->> Lägger upp dessa i ett moln -->> Kunden får en länk och väljer ut de bilder de vill ha samt noterar detta i ett enkelt exceldokument -->> Jag markerar manuellt de bilder de valt ut i Lightroom och skapar en Collection av dessa. Redigerar det sista i Lightroom och eventuellt Photoshop. -->> Exporterar bilderna högupplöst och lägger upp dem i ett moln.

Det jag tycker är problematiskt och tidsödande(förutom redigering av många bilder innan första export till kund) är att manuellt markera de bilder som kunderna valt ut.

Hur är ert arbetsflöde gällande urval av bilder som kunden gör?

Jag har fått tips om ett plugin som skapar ett webbgalleri, där kunderna sedan bockar de bilderna de önskar, därefter skickas ett mail med bildernas filnummer som man enkelt klistrar in i Lightroom och då syns bara de utvalda bilderna. Därefter kan man enkelt skapa en egen Collection.
Det låter bra men den kostar pengar i inköp och dessutom måste man köpa en löpande licens för att använda det kommersiellt. Tänkte ändå att detta var mycket bra.

Men jag är som sagt nyfiken på ert sätt att arbeta. Jag vet att det finns fler smarta lösningar där ute :D
 

drjoshua

Aktiv medlem
Jag skulle återigen vilja slå ett slag för galleritjänsten Smugmug. Med deras eller Jeffrey Friedls plugin skapar du väldigt enkelt ett webbgalleri som du kan dela ut. Du kan sätta lösenord mm. Jag använder det för egen del. På samma sätt som du gör ett smart galleri i Lightroom skapar du ett för Smugmug.

Dina kunder kan sedan se på bilderna och lämna en kommentar på de som de vill använda. När du sedan publicerar/synkar med Lightroom hämtas kommentarerna hem och läggs på respektive bild.

Lightroom verkar inte kunna söka fram de bilder som har kommentarer men med en snabb genombläddring av bilderna så hittas kommentarerna snabbt ändå. Om det inte rör sig om flera hundra. När du ser en kommentar så kan du märka den bilden på valfritt sätt. Kommentarer syns längst ned till höger.

Kolla ett exempel på hur Smugmug används här: http://www.bkfalan.smugmug.com.
 

Bilagor

martin991

Aktiv medlem
Jag skulle återigen vilja slå ett slag för galleritjänsten Smugmug. Med deras eller Jeffrey Friedls plugin skapar du väldigt enkelt ett webbgalleri som du kan dela ut. Du kan sätta lösenord mm. Jag använder det för egen del. På samma sätt som du gör ett smart galleri i Lightroom skapar du ett för Smugmug.

Dina kunder kan sedan se på bilderna och lämna en kommentar på de som de vill använda. När du sedan publicerar/synkar med Lightroom hämtas kommentarerna hem och läggs på respektive bild.

Lightroom verkar inte kunna söka fram de bilder som har kommentarer men med en snabb genombläddring av bilderna så hittas kommentarerna snabbt ändå. Om det inte rör sig om flera hundra. När du ser en kommentar så kan du märka den bilden på valfritt sätt. Kommentarer syns längst ned till höger.

Kolla ett exempel på hur Smugmug används här: http://www.bkfalan.smugmug.com.
Jag gick in och kollade på dina bildspel. Snyggt och stilrent. Gillar funktionen att det synkas tillbaka till Lightroom direkt. Däremot fungerar det inte för mig/mina kunder att gå in på varje enskild bild och kommentera, för att därefter synka mot Lightroom och sedan leta efter kommenterade bilder där.

Min dröm vore detta:
Jag publicerar ett webbalbum, kunderna får en länk, de går in och antingen bockar för, flaggar, "like" eller betygsätter bilderna, därefter synkas det mot Lightroom och jag kan enkelt bara välja med filter att visa bara tex: flaggade bilder.
 

DavidBerg

Aktiv medlem
Om du har en lista i excel med filnamnen så kan man klippa in den listan i nåt av sökfälten i LR för att automatiskt sortera ut just de bilderna.
 

martin991

Aktiv medlem
Har du sett Client Response Gallery? Den tror jag skulle passa ditt sätt att arbeta. Med den kan du skicka en lank till en kund som kan kommentera och välja bilder som du lätt kan få filtrerat i LR.

http://shop.theturninggate.net/products/client-response-gallery
Jepp!
Det var den jag refererade till i mitt inlägg utan att nämna den vid namn, vilket jag borde gjort. Den kostar att ladda ned samt en licens(löpande kostnad?) för att använda kommersiellt. Tänkte om det fanns andra bra idéer :D
 

Yeye

Aktiv medlem
Oj, det hade jag totalt missat. Men enligt infon så kan du fortfarande köpa och använda TTG men använda Photoswipe istället.

Alternatively, you may forego Highslide and use Photoswipe without licensing restrictions.

Licensen för Highslide är tydligen USD29 om du ska använda den kommersiellt.
 

slaskpelle

Aktiv medlem
Använd photo mechanic för den första sållningen av bilderna istället för lightroom. Det kapade 50% av tiden det tar från start till slut att redigera ett bröllop för mig.
 

erro.se

Aktiv medlem
Jag har inte testat själv ännu, men jag har för mig att Lightroom Mobile har en funktion för detta. Man kan skapa "album" som kan delas, och dessa bilder kan kommenteras/märkas. Och det synkas automatiskt tillbaka från webben till ditt LR.
 

martin991

Aktiv medlem
Jag har inte testat själv ännu, men jag har för mig att Lightroom Mobile har en funktion för detta. Man kan skapa "album" som kan delas, och dessa bilder kan kommenteras/märkas. Och det synkas automatiskt tillbaka från webben till ditt LR.
Det man kan göra med mobile är att dela en publik länk som kunden kan titta på bilderna med. Det går att kommentera bilderna samt att märka dem som favoriter, MEN det kräver att man har ett adobe-id och det har sällan mina kunder.
Dessutom så verkar det inte som att kommentarerna/favoriterna synkas tillbaka till Lightroom och det finns heller inget sätt att sortera/välja ut att utifrån de kriterierna.
Annars hade funktionen varit optimal! Tex att kunderna kunde flagga bilderna...
 

Bilagor

BeriJan

Aktiv medlem
Jag har precis köpt http://www.picturespro.com/sytist/ och håller på att konfigurera det. Jag installerar det på mitt webbhotell och det är inga månadsavgifter eller provisioner vid försäljning. Det har förutom funktion för gallerier, bildförsäljning mm så har det även en speciell funktion för "project proofing". Där kan man lägga upp ett projekt, skicka en länk till kunden så får de logga in och granska bilderna sen får man en rapport på vilka bilder de godkänt och vilka de vill ha redigerade och vad de vill ha fixat. Även de redigerade bilderna går sen till kunden för en ny granskning om man vill det.

Som sagt, jag har nyligen installerat det men det ser lovande ut.

http://www.picturespro.com/sytist/
 

martin991

Aktiv medlem
Jag har precis köpt http://www.picturespro.com/sytist/ och håller på att konfigurera det. Jag installerar det på mitt webbhotell och det är inga månadsavgifter eller provisioner vid försäljning. Det har förutom funktion för gallerier, bildförsäljning mm så har det även en speciell funktion för "project proofing". Där kan man lägga upp ett projekt, skicka en länk till kunden så får de logga in och granska bilderna sen får man en rapport på vilka bilder de godkänt och vilka de vill ha redigerade och vad de vill ha fixat. Även de redigerade bilderna går sen till kunden för en ny granskning om man vill det.

Som sagt, jag har nyligen installerat det men det ser lovande ut.

http://www.picturespro.com/sytist/
Det ska bli intressant att höra när du utvärderat lite. Det låter lovande precis som du skriver. Det bästa hade varit om man på något sätt ta in den rapporten i Lightroom så man lätt kan selektera de utvalda bilderna.

Skriv gärna en rad här när du utvärderat!
 

iSolen.se

Guest
Använd photo mechanic för den första sållningen av bilderna istället för lightroom. Det kapade 50% av tiden det tar från start till slut att redigera ett bröllop för mig.
Fast det hjälper ju inte när det handlar om att kunden ska få välja bilder, eller?
Urvalet blir enklare om det är färre bilder. Photo mechanic, eller Fast stone imageviewer är väldigt effektiva "förstaverktyg" i en process pga noll uppstartstid och väldigt snabb bildbläddring, bildgranskning i 100% och inte minst, bildradering.

Sen går det även att snabbt skapa bildspel vilket nog är ett krav för att visa kunden bilderna.
 
ANNONS