Annons

A7II Vs D750

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
En liten pettitessdetalj: CIPAmätningen handikappar d u kameror med inbyggd blixt eftersom den måste användas till 50% av bilderna om den finns inbyggd så den verkliga skillnaden i batteritid är större mellan D750 och A7II än vad siffrorna anger - batteriet i D750 räcker ännu längre.

Jag tror också att EVF är framtiden. Men nu diskuterar vi de kameror som finns att köpa idag: A7II vs D750. Hur är just den EVF som finns i A7II för just ens egna behov?
 

Ulfi

Ny medlem
Jo, ett batteri i fickan till Sonyn väger kanske inte så mycket men ska man ha samma drifttid som D750 är den nog åtminstone två extrabatterier. Dock får man se upp så de inte hamnar tillsammans med nycklar eller något annat som kan kortsluta dem.
Finns ett nätt batterigrepp, som tar två batterier till A7II. räcker lugnt en heldag för mig och lite till.
//Ulf
 

unoengborg

Aktiv medlem
Finns ett nätt batterigrepp, som tar två batterier till A7II. räcker lugnt en heldag för mig och lite till.
//Ulf
Visst skulle jag skaffa mig en A7:a hade jag definitivt skaffat ett sådant, det är väl bara det att det saboterar ju lite av tjockkamerabelackarnas argument att spegellöst är så mycket lättare. Nu får jag nog slita lite till på mina D800 innan det är dags att byta, och när det blir så dags är det väl inte omöjligt att även nikon gör en spegellös tjockkamera med vettig ergonomi, där AF fungerar med min befintliga optik. Till dess kan jag leva utan focus peaking mattskivorna i kamerorna jag har är bra så de fungerar väl de också.
 

Ulfi

Ny medlem
Nikon har mkt bra kompetenta kameror men tyvärr ett antikt sätt att navigera i menyer och dåligt med smarta snabbval. Med den begränsade ekonomin att utveckla en ny generation kameror, lär det ta tid, liksom Minolta tillslut blev uppköpta av Sony med betydligt mer muskler och få råd med inovativa lösningar. Det är förstås en ekonomisk fråga och mod att byta system, särskilt när du redan har en utmärkt produkt. Lycka till med dina bilder.
 

millgard

Aktiv medlem
Jag har aldrig ens fattat vad problemet är med SLR. För min del är det snarare så att de allra flesta är för SMÅ för att hålla i på ett vettigt sätt. Självklart kan det finnas en poäng i att ibland ha en tyst, liten kamera som inte väger något. För de tillfällena kan man ju ha en bra kompakt eller om man är pixelpeeper - en Leica M. Vid alla andra tillfällen är ju en SLR alldeles utmärkt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Vikten extra är 268gr och du får även ett vertikalgrepp.
.

Precis, sedan kan man välja själv hur naken man vill att kameran skall vara beroende på olika fotosituationer.

Sedan skulle jag så klart inte bli arg om batteriet klarade 1000 bilder, personligen brukar jag sällan hamna ens i närheten av 100 bilder under några timmar som det ofta blir just för mig, numera så knäpper jag inte lika mycket utan försöker att tänka efter mera, det blir så rörigt hemmavid med alla bilder, jag tar ofta både Raw och jpeg så det blir dubbla bilder av allt.


//Bengt.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Nikon har mkt bra kompetenta kameror men tyvärr ett antikt sätt att navigera i menyer och dåligt med smarta snabbval. Med den begränsade ekonomin att utveckla en ny generation kameror, lär det ta tid, liksom Minolta tillslut blev uppköpta av Sony med betydligt mer muskler och få råd med inovativa lösningar. Det är förstås en ekonomisk fråga och mod att byta system, särskilt när du redan har en utmärkt produkt. Lycka till med dina bilder.
Om vi bortser från en del kameror i Nikon 1 serien och Nikons instegsmodeller så är väl Nikons användargränssnitt ganska bra. Faktiskt bättre än många spegellösas gränssnitt. Det är ytterst sällan man behöver gå in i någon meny utan vanliga funktioner har egna välplacerade fysiska reglage.

Touchscreens m.m. är nog bra på pappret, men fördelen med fysiska reglage om de är rätt utformade kan känna eller se hur de är ställda utan att behöva bläddra i en meny som tar mycket mera uppmärksamhet. Hur bra fungerar t.ex. en touch screen om det är kallt och man har handskar, och tar det inte mycket mer uppmärksamhet att knipzooma in i en bild för att kolla skärpan än att bara snabbt trycka på en knapp och få maxförstoring direkt. Självfallet kan även Nikon bli bättre men då ser jag hellre att man går åt samma håll som Nikon Df som inte nådde riktigt ända fram, eller Fujifilm X-T1. Även på funin är det menyer och elektroniska delar som drar ned intrycket. Fotografera är i grunden tekniskt ganska enkelt många tillverkare gör sitt bästa för att krångla till det i sina gränssnitt.

Nikon utvecklar kameror hela tiden och jag har svårt att tro att det är dyrare att utveckla spegellösa än gammaldags mekaniska kameror med flaxande speglar. De delar som främst behöver förbättras när det gäller spegellösa är autofokus och batteriteknik och det här är sådant som Nikon redan idag köper in utifrån
 

Faketastic

Aktiv medlem
Teoretiska viktangivelser i all ära, men en DSLR tar man inte med så ofta som en SpegelLös (SL). Min A7 med FE 35/2.8 får plats i jackfickan och är därmed med mig så gott som alltid. Min A77II följer med när AF är viktigt, jag behöver en bra normalzoom, jag plåtar med blixt eller för macro. Så det beror helt på vilken fotograf man är.

För långsamt foto, landskap, street eller med sina manuell gluggar är SL grymmt. AF kommer vara tillräckligt bra för det mesta i bra ljus, men i glödljus inomhus så börjar AF bli seg.

Vill man vara allround som fotograf så behöver man fortfarande en DSLR enligt mig. Objektivutbud, blixtfoto och AF (vid fullformat) är inte där än helt enkelt.
Med det sagt så tar jag ändå 95% av mina bilder med en A7.

Många klagar på Sonys objektiv men det tycker jag är struntprat- man får inte glömma att systemet är bara drygt ett år. De gluggar jag testat (16-35/4, 35/2.8, 55/1.8, 70-200/4) är fantastiska och täcker in i princip allt jag vill.
 

Ulfi

Ny medlem
Om vi bortser från en del kameror i Nikon 1 serien och Nikons instegsmodeller så är väl Nikons användargränssnitt ganska bra. Faktiskt bättre än många spegellösas gränssnitt. Det är ytterst sällan man behöver gå in i någon meny utan vanliga funktioner har egna välplacerade fysiska reglage.

Touchscreens m.m. är nog bra på pappret, men fördelen med fysiska reglage om de är rätt utformade kan känna eller se hur de är ställda utan att behöva bläddra i en meny som tar mycket mera uppmärksamhet. Hur bra fungerar t.ex. en touch screen om det är kallt och man har handskar, och tar det inte mycket mer uppmärksamhet att knipzooma in i en bild för att kolla skärpan än att bara snabbt trycka på en knapp och få maxförstoring direkt. Självfallet kan även Nikon bli bättre men då ser jag hellre att man går åt samma håll som Nikon Df som inte nådde riktigt ända fram, eller Fujifilm X-T1. Även på funin är det menyer och elektroniska delar som drar ned intrycket. Fotografera är i grunden tekniskt ganska enkelt många tillverkare gör sitt bästa för att krångla till det i sina gränssnitt.

Nikon utvecklar kameror hela tiden och jag har svårt att tro att det är dyrare att utveckla spegellösa än gammaldags mekaniska kameror med flaxande speglar. De delar som främst behöver förbättras när det gäller spegellösa är autofokus och batteriteknik och det här är sådant som Nikon redan idag köper in utifrån
Sony har inte touch screen, jag talar mer om snabbfunktioner att slippa gå in i menyer undermenyer osv.
gå gärna in till t.ex Scandinavianphoto och få förklarat hur man navigerar.
 
ANNONS