Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp - Eizo bildskärm + spider. Inställningar i datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

MarieF

Aktiv medlem
Nu har jag precis startat min nya Eizo bildskärm En Cs240. Jag har packat upp min Spider4pro

Men nu är jag lite smått förvirrad och vet inte vilken ände jag ska börja. Eftersom det är två olika tillverkare så finns ju ingen steg för steg guide.
1) Vilken cd ska jag börja med? Spyders eller Eizo Color Navigator?
2) Bildskärmen är rätt gul/varm i sin fabrikinställning, då sitter jag ändå i glödlampeljus.
3) jag har haft en 8 år gammal lcd samsung skräpskär och märker faktist ingen större skillnad på mina bilder i RAW. Vad är fel? Vad är AHA upplevelsen? Jag trodde jag skulle se fler, mer och djupare färger. I Lightroom eller Ps (ja jag har fixat så att profilerna är satta på Adobe i photoshop mm.
4) Ska man göra någon inställning i datorn? När jag går in på Kontrollpanelen - Bildskärm - avancerade inställningar så finns där en flik: Färghantering. Klickar man på den så finns där en dialogruta som man kan välja profil. Den står nu på srgb och Adobergb finns i rullgardinsmenyn. Ska jag på och ändra där? Titta på bilden som jag skickade med.

Känner mig helt förvirrad och skulle bli tacksam för lite hjälp
 

Bilagor

LasseGurra

Aktiv medlem
Installera Colornavigator och starta den med kalibratorn i kopplad.
Jag fick min CS230 och kalibrator att fungera efter att jag läst manualen.....
 

MarieF

Aktiv medlem
Tack.

Men ang färginställningarna då? Jag har kalibrerat nu men det står fortfarande srgb under Standardvärden för windows color system...
 

MarieF

Aktiv medlem
...och borde jag inte märka skillnad på min skärm? Om jag ändrar bilden till srg så händer ingenting heller
 

MarieF

Aktiv medlem
Snälla hjälp!!

Jag blir inte vettig på det här :( Jag råkade göra en kalibrering med spyders programvara först (innan jag läst svaret) Sen gjorde jag om det med colornaigation.

Men inget av dem tycker jag blir bra :( Jag har bara fönsterljus, inget annat men färgerna blir jättevarma och skärmen är på tok för mörk.
När jag kollar på mina surfplattor, skriver ut bild, kollar på tvdatorn, telefornerna så är bilderna helt okey men på skärmen är det alldeles gula/röda. Jag tycker allt är brunbeget, fönsterramar, photoshopmenyer...till och med rutan runt denna textbox.

Har kalibreringen gått åt skogen? Och varför rekomenderas jag att kalibrera med colornavigator och inte spyders programvara som ju även tar hänsyn till ambient light?

ps, manualerna är rätt fattiga. Det stod ingenstans att man skulle bortse från spyders egna kalebreringsmjukvara....
 

iSolen.se

Guest
Jag blir inte vettig på det här :( Jag råkade göra en kalibrering med spyders programvara först (innan jag läst svaret) Sen gjorde jag om det med colornaigation.

Men inget av dem tycker jag blir bra :( Jag har bara fönsterljus, inget annat men färgerna blir jättevarma och skärmen är på tok för mörk.
När jag kollar på mina surfplattor, skriver ut bild, kollar på tvdatorn, telefornerna så är bilderna helt okey men på skärmen är det alldeles gula/röda. Jag tycker allt är brunbeget, fönsterramar, photoshopmenyer...till och med rutan runt denna textbox.

Har kalibreringen gått åt skogen? Och varför rekomenderas jag att kalibrera med colornavigator och inte spyders programvara som ju även tar hänsyn till ambient light?

ps, manualerna är rätt fattiga. Det stod ingenstans att man skulle bortse från spyders egna kalebreringsmjukvara....
Min erfarenhet är att just Eizo brukar ha hyfsad grundinställning från fabrik. Mystiskt.
 

MarieF

Aktiv medlem
ja...:( och efter 30 minuter med skärmen har jag dessutom grym huvudvärk. Just nu känns det inte så kul...
 

MarieF

Aktiv medlem
Tack! :) JAg reggade mig nu, dock hittar jag inte detta under länken. Vilken rubrik ska jag klicka på?
Mvh,
Marie
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Om jag gör :) Den är på gång och resultaten än så länge är alldeles utmärkta. Du hittar en film om kalibrering med Basiccolor, aka SpectraView Profiler på samma adress.
Det var ju skönt att höra, då kan jag pusta ut. Tack för länken, jag får titta på det vill tillfälle. Just nu har jag har andra bekymmer och det handlar om hur jag skall bära mig åt för att få till en miljö som lämpar sig för fotredigering utan att jag skall behöva måla om och byta ut belysningen i hela lägenheten. Eller om jag skall vara väldigt tydlig; Hur skall jag med minimal insats gå tillväga, för att uppnå önskvärt resultat gällande miljön som är lämplig för fotoredigering ? Men det blir väl en annan tråd ;).

Sedan vill jag kort nämna att jag tittade på filmklippet som fotosidan spelat in från fotomässan och det kändes befriande när du berättade om hur du upplevde det när du var novis inom ämnet, för det är där jag befinner mig nu.

Men mycket vatten har runnit under broarna sedan dess, uppenbarligen. Tusen tack också, för allt obetalt arbete som du lägger ner på oss noviser och våra frågor, det är guld värt att ha sådan som dig, här på fotosidan (och i andra sammanhang, där människor ställer upp att hjälpa till utan krav på ersättning). Tusen tack !!
 

MarieF

Aktiv medlem
Jag är precis i samma sits själv. Just nu har vi nyligen målat om i en röd-lila-grå färg (nästan helt grå). Är rädd att det inte finns utrymme för mer omdekoration just nu haha. Dock har jag faktist införskaffat två dagsljuslampor i 5000K från scandinavian photo. 2*30 watt som jag har monterat i två ikea skrivbordslampor för 79:- st, ni vet sånna klassiska som man vrider upp. Jag har kopplat ihop dessa och tänder och släcker med en knapp och har dem vridna snett uppåt/bakåt på varje sida av mig. Samma sak med all mysbeslysning. Så nu trycker jag bort mysbeslysningen med en knapp och tänder dagsljuset med en när jag ska redigera. Fixat kåpa på skärmen. Det ända nu är mitt ekskrivbord och mina lätt nyanserade väggar. Men det hoppas jag kunna göra något åt med kalibreringen för det går faktist inte att ändra...skrivbordet var svindyrt.
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag är precis i samma sits själv. Just nu har vi nyligen målat om i en röd-lila-grå färg (nästan helt grå). Är rädd att det inte finns utrymme för mer omdekoration just nu haha. Dock har jag faktist införskaffat två dagsljuslampor i 5000K från scandinavian photo. 2*30 watt som jag har monterat i två ikea skrivbordslampor för 79:- st, ni vet sånna klassiska som man vrider upp. Jag har kopplat ihop dessa och tänder och släcker med en knapp och har dem vridna snett uppåt/bakåt på varje sida av mig. Samma sak med all mysbeslysning. Så nu trycker jag bort mysbeslysningen med en knapp och tänder dagsljuset med en när jag ska redigera. Fixat kåpa på skärmen. Det ända nu är mitt ekskrivbord och mina lätt nyanserade väggar. Men det hoppas jag kunna göra något åt med kalibreringen för det går faktist inte att ändra...skrivbordet var svindyrt.
Skulle inte oroa mig så mycket för skrivbordet. Kan vara bra att ha ett grått papper som en referens inom synfältet. Behöver inte vara så stor, bara så att den täcker in en del bakom skärmen. Då har du riktigt bra förhållanden.
 
ANNONS